Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Safety Car drukt stempel tweede race Francorchamps

110626_euser1

Na de regen op zaterdag was er tijdens de zondagrace van de Dutch Supercar Challenge amper een wolkje aan de lucht te ontdekken. Toch waren er ook onder deze omstandigheden een paar incidenten in de race van de DSC, waardoor de safetycar in de beginfase van de race maar liefst twintig minuten op de baan bleef. De race werd uiteindelijk gewonnen door Cor Euser met zijn Marcos LM600, voor Diederik Sijthoff en het gelegenheidsduo Abresch/Basu. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Wolf Nathan en Jaap van Lagen, terwijl in de Supersport II-divisie Jan van der Kooi het snelste bleek. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Guillaume Schulz.

Tekst en foto's: DSC

33b1b1883bb9c8cfd89b693f4eba7cf71

De start van de race liep voor sommige deelnemers in de GT-divisie niet lekker. Ardi van der Hoek was met zijn Audi R8 LMS GT3 het beste weg maar daarachter ging het fout voor Diederik Sijthoff en Martin Short, die beiden werden aangetikt in La Source en daardoor in de rondte gingen. Sijthoff kon wel snel zijn weg vervolgen maar Martin Short moest veel deelnemers voorbij laten gaan voordat hij weer verder kon.
In het achterveld ging het bij de start van de race ook mis. In het gedrang bij de busstop-chicane raakten een aantal auto’s elkaar. Onder andere Leon Zappeij, Erik van de Munckhof en John van der Voort waren hierbij betrokken, waarbij het voor Van de Munckhof en Van der Voort meteen einde race betekende. “Voor mij spinde een auto en daarna werd ik van achteren geraakt. Ik zat eigenlijk gewoon in een sandwich”, verklaarde Van de Munckhof achteraf. Door deze crash kwam meteen de safetycar de baan op, waarna het in totaal wel twintig minuten duurde voordat alle brokstukken waren opgeruimd.
Voor de deelnemers die alleen het eerste gedeelte van de race voor hun rekening namen was het dus voornamelijk treintje rijden achter de safetycar. Het pitwindow was namelijk op het moment dat de safetycar de baan verliet al geopend, waardoor verschillende coureurs al meteen naar binnen kwamen voor hun pitstop. Deelnemers met veel strafseconden waren door dit alles eigenlijk extra in het nadeel, omdat zij nog maar amper de mogelijkheid hadden gehad om uit te lopen op hun concurrenten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet