Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Supercar Challenge

DSC: Duo Van der Hoek en De Graaff wint race onder typische Ardennen omstandigheden

110625_ardi1

Ardi van der Hoek en Robert de Graaff blijven hun goede reeks op Spa Francorchamps voortzetten. Na hun pole position op vrijdag pakte het duo met de Audi R8 GT3 LMS tijdens de zaterdagrace met een voorsprong van 35 seconden overtuigend de overwinning. De race werd gekenmerkt door typisch Spa-francorchamps weer, met verschillende safetycar situaties tot gevolg. Tweede werden Martin Short en Mike Guasch met de Mosler Super GT. In de Supersport I-divisie pakte Bert van der Zweerde met zijn BMW silhouette de eerste plaats, voor de sterk rijdende Carlo Kuijer. Ook in de Supersport II-divisie pakte een coureur uit de stal van JR Motorsport de eerste plek, want die ging naar Koen Bogaerts. Aart Bosman bleek de snelste coureur in de Sport-divisie.

Tekst en foto's: PR

bcfbec663d2400ea3ce30cf4c1fe24c01

Het regende flink bij de start van de race op Spa Francorchamps, waardoor het zicht voor veel coureurs door de spray zeer beperkt was. Dit gold niet voor polesitter Robert de Graaff, die een goede start had en voor de hairpin zijn concurrenten achter zich kon laten. Diederik Sijthoff kon met zijn Viper aansluiten op de tweede plaats, met daarachter de Engelsman Martin Short. Aan Rick Abresch ging dit alles voorbij, want op een merkwaardige manier brak bij zijn Corvette in de opwarmronde de wielophanging af. Hierdoor moest hij al voor de start van de race de pitstraat opzoeken.

De start zelf ging ook niet voor iedereen goed. Dave Basu, gestart vanaf de zesde positie, ging te enthousiast door Eau Rouge waardoor hij met zijn Corvette C6.R GT1 van de baan schoof. De Corvette belandde in de vangrail, en kon zijn weg niet vervolgen. Bovendien schoten Ric Wood en Peter Claassen na een touche met Koen Bogaerts rechtdoor de grindbak in. Dit alles zorgde ervoor dat al na de eerste ronde de safetycar de baan op moest komen. Wel was Martin Short in de eerste ronde nog Diederik Sijthoff voorbij gegaan. Achter Sijthoff lagen Dick Kvetnansky, Berry van Elk en Jan Versluis op de plekken vier, vijf en zes.

110625_berry1

Nadat de brokstukken van de Corvette van Dave Basu waren opgeruimd ging het ook bij de herstart van de race fout. Martin Webb vloog op dezelfde plek als Dave Basu van de baan waardoor opnieuw de safetycar de baan op moest komen.
Met de tweede safetycar situatie kwamen ook de pitstops in zicht, waardoor het veld door de resultaatseconden weer door elkaar werd geschud. Bovendien werd Diederik Sijthoff na de pitstops in La Source rond getikt door Jacky van der Ende in de BRL-V6. De Viper-coureur viel hierdoor enkele plaatsen terug.

Ardi van der Hoek had bij de pitstops het stuur van Robert de Graaff overgenomen en kon ook de eerste positie vast blijven houden. De Audi-coureur liep gestaag uit op zijn achtervolgers. Dit groepje achtervolgers werd geleid door Berry van Elk, met daarachter Mike Guasch en Diederik Sijthoff. Sijthoff herpakte zich goed na zijn spin en was onder de natte omstandigheden een aantal ronden de snelste man op de baan. Sijthoff kon dan ook voorbij gaan aan de Mosler van Guasch, om daarna richting Berry van Elk te gaan rijden.

Dat ging Sijthoff toch niet zo makkelijk af, omdat Guasch met de Mosler van Martin Short steeds beter in zijn ritme kwam. Guasch kon namelijk aanhaken bij Sijthoff en probeerde een paar keer om de Viper voorbij te steken. Guasch ging hierbij echter zelf in de fout door over een natte witte lijn te gaan waardoor hij rechtdoor schoot met zijn Mosler en vele kostbare seconden verloor.

110625_short1

Guasch liet het er echter niet bij zitten en rukte weer op naar Diederik Sijthoff. “Ik zat op de monitoren mee te kijken en ik zag dat Mike vlak achter de Viper zat”, vertelt Martin Short achteraf. “Op de radio bleef ik dus roepen pak die Viper, pak die Viper! Daarna ging Mike echter over de witte lijn en spinde hij. Dat hij zich daarna zo goed herstelde was erg knap van hem.”

Guasch was in de laatste ronden ontketend en verschalkte met nog twee ronden te gaan ook nog Berry van Elk. Van Elk kreeg het met zijn Praga R4S daarna nog lastig, omdat Diederik Sijthoff en ook Roger Grouwels flink aandrongen bij de lange coureur. Van Elk hield zich echter breed en kon zo verhinderen dat zijn derde plaats werd afgepakt. Op de finishlijn pakte Grouwels nog wel bijna de vierde plaats af van Diederik Sijthoff. Het verschil bedroeg op de streep namelijk slechts 0.072 sec.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet