Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

FIA GT4: Succes voor Ekris Motorsport op Silverstone

pb_ekris


De tweede ronde van de ‘2011 GT4 Cup’, oftewel het Europees GT4 kampioenschap, vond plaats op het Engelse circuit van Silverstone. Ekris Motorsport verscheen hier aan de start met de oranje BMW M3 GT4, de 31-jarige Ricardo van der Ende uit Poeldijk en de 39-jarige Rotterdammer Duncan Huisman. Beide coureurs hadden vanaf het begin prima naar hun zin op deze vermaarde racepiste. Na het winnen van de kwalificaties volgden de sprintraces. In de eerste race vertrok Van der Ende vanaf pole position, reed acht ronden aan de leiding en moest in een ongemeen spannend gevecht die plaats prijsgeven aan de latere winnaar. Duncan Huisman reed in de tweede race met de Ekris Motorsport BMW van start tot finish aan de leiding. Een huzarenstukje dat de coureurs samen in de 50 minuten durende slotrace nog eens herhaalden.

Tekst en foto: PR

Duncan Huisman: “Dit konden wij natuurlijk prima gebruiken na de perikelen tijdens de Paasraces. Wij hebben hier optimaal gescoord. Eigenlijk ging het al goed vanaf het eerste moment dat wij de baan opgingen. Voorafgaand aan dit weekend hebben wij uitgebreid getest op het circuit in Assen en daarmee nieuwe set-ups voor de BMW gevonden. Op Silverstone konden wij dus al snel gaan finetunen, om optimaal voorbereid aan de kwalificaties te beginnen. In de eerste twee vrije trainingen hadden wij nog niet eens goed door hoe hard wij gingen. Wij reden op oude banden en konden het tempo al prima bijhouden. Dat was al boven verwachting en dat gold ook voor de dubbele pole die wij op de nieuwe banden pakten.” 

Ricardo van der Ende reed de eerste race en was enthousiast: “Die race was ‘super kicken’ en mega spannend. Op vrijdag had ik maar een ronde of elf gereden, maar alles voelde echt top aan. Ik stond ook wel beetje verbaasd te kijken van die pole position, maar goed we hadden hem en we hebben er in de race voor gereden om ‘m te houden. Het verschil met de Nissan en de Lotus was echt heel klein en toen ik eenmaal tweede lag was het moeilijk om de leiding terug te pakken, maar ik heb wel super genoten.”

Huisman vervolgt: “Ik reed de tweede race ook vanaf pole position en ik moet zeggen, het was een probleemloze race. Van start tot finish aan de leiding gereden. De enigen die bijbleven waren Stefano D’Aste met de Lotus en de mannen met de Nissan die eerste race wonnen. In een van de bochten kwam D’Aste steeds dichtbij, maar er nooit voorbij. Ik heb de race dus kunnen winnen en daarmee het maximale aantal punten in de race gepakt”, aldus Duncan Huisman. Hij nam ook de start en het eerste gedeelte van de derde race voor zijn rekening. Ook nu was het D’Aste die in het begin de snelheid van de Nederlandse BMW kon bijhouden. “Eigenlijk hebben wij ook in deze race geen problemen gekend. Wij hielden de banden scherp in de gaten en waar mogelijk wat minder belast. In tegenstelling tot de stop van D‘Aste verliep onze pitstop super”, besluit Huisman. Van der Ende nam het stuur over: “Ik kreeg van Duncan een splinternieuwe auto mee. Gelukkig hoefden wij ook geen banden te wisselen, want dan moet je volgens het reglement 45 seconden langer in de pits staan. D’Aste had twee ronden voor ons gepit en toen ik voor hem de baan opreed had ik een voorsprong van 20 seconden. Daarmee was het niet echt spannend meer, maar ik heb alles goed in de gaten gehouden en de banden zoveel mogelijk gespaard. Dit weekend heb ik een tweede en een eerste plaats aan mijn lijstje toegevoegd en sta ik er erg goed voor in het Europees kampioenschap. Ik ben blij dat Duncan nu ook maximaal heeft gescoord. Daarmee zijn wij op de goede weg en dat geeft een goed gevoel voor de Pinksterraces.”

Uitslagen 2011 GT4 CUP Silverstone
Race 1:
1. Alex Buncombe/Jordan Tresson (Nissan 370Z) 12 ronden in 27:06.378;
2. Ricardo van der Ende/Duncan Huisman (Ekris Motorsport BMW M3 GT4) op 0.341;
3. Stefano D’Aste (Lotus Evora GT4) op 0.734;
4. Donald Molenaar/Ronald Morien (Camaro GT 4) op 27.430;
5. Cor Euser/Dick Freebird (Lotus Evora GT 4) op 27.623
6. Dennis Retera/Jan Joris Verheul (Aston Martin Vantage GT 4) op 31.167.

Race 2:
1. Ricardo van der Ende/Duncan Huisman (Ekris BMW M3 GT 4) 12 ronden in 27:14.156;
2. Stefano D’Aste (Lotus) op 0.906;
3. Alex Buncombe/Jordan Tresson (Nissan) op 12.715;
4. Oliver Jackson/ Hall Stewart (Lotus) op 12.924;
5. Dan Denis (Ginetta G50) op 13.157
6. James Appleby/Ant Scragg (Aston Martin Vantage GT 4) op 18.860.

Race 3:
1. Ricardo van der Ende/Duncan Huisman (Ekris motorsport BMW M3 GT4) 22 ronden in 50.46.389;
2. Stefano D’Aste (Lotus) op 23.268;
3. Dennis Retera/Jan Joris Verheul (Aston Martin) op 35.174;
4. James Appleby/Ant Scragg (Aston Martin) op 43.368;
5. Oliver Jackson/Hall Stewart (Lotus) op 43.951
6. Donald Molenaar/Ronald Morien (Camaro GT 4) op 1:01.563

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet