Sportscars: Peugeot verrast Audi op Spa-Francorchamps

Peugeot heeft Audi een gevoelige tik toegediend in de aanloop naar de 24 uur van Le Mans. Tijdens de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps, de eerste wedstrijd waar zowel de nieuwe Peugeot als Audi aan deelnam, pakten Marc Gene, Alex Wurz en Anthony Davidson een overtuigende zege. Dat de eerste Audi, met veteranen Capello, Kristensen en McNish achter het stuur genoegen moest nemen met de derde plek achter nog een fabrieks-Peugeot maakt het verlies alleen maar zuurder voor de Duitsers.
Tekst: Nelson Valkenburg
Foto: Willem J. Staat
Nadat de Audi’s aanvankelijk de touwtjes stevig in handen leken te hebben werd na het eerste uur duidelijk dat de Peugeots over een veel betere racepace beschikten. Vooral in het verkeer maakten de Fransen het verschil waarbij de fabriekscoureurs van Audi tot hun schrik moesten constateren dat de nieuwe R18 bij het inhalen van langzamere deelnemers instabiel wordt. Volgens ingewijden voelde het voor de coureurs zelfs aan alsof, bij het inhalen, de auto een lekke band had. Toen gedurende de wedstrijd ook nog bleek dat de Audi iets dorstiger is dan de Franse diesels lag de weg vrij voor de Peugeot van Gene, Davidson en Wurz om de wedstrijd naar zijn hand te zetten.

Pescarolo wint benzine klasse
In de “benzine-LMP1 klasse” bleek de Pescarolo het sterkste. Het trio van Tinseau, Jousse en Collard finishten op twee ronden van de winnende Peugeot maar bleven wel de Rebellion Lola-Toyota’s met een volle minuut voor. Het resultaat voor Rebellion was een bemoedigende, aangezien de Lola’s zelden probleemloos hun races kunnen rijden. Ditmaal bleven de problemen beperkt en finishten de Zwiterse machines als zevende en negende, maar wel achter de Pescarolo.
Oreca domineert LMP2
In de LMP2 klasse versloeg de TDS Racing Oreca in een direct gevecht de zusterauto van het team van Thierry Boutsen. De hele wedstrijd lang was het stuivertje wisselen tussen de Franse machines en de Strakka Racing Honda die elkaar ook in snelste rondes niets ontliepen. Vrijwel foutloos reden de drie weg van de rest van het veld en was het uiteindelijk de geweldige stint van Pierre Thiriet die voor TDS de doorslag gaf. De grotere restrictor heeft Strakka dus wel meer topsnelheid gegeven maar de Honda komt nog steeds niet verder dan plek drie, wat een flinke tegenvaller is voor het team.

Ferrari wint opnieuw
Ferrari domineerde de GTE klasse waarbij AF Corse op passende wijze revanche nam voor het verlies op Paul Ricard. Giancarlo Fisichella en Gianmaria Bruni versloegen met iets minder dan een halve minuut de Hankook Farnbacher 458 Italia. Alan Simonsen sleepte in het laatste uur de tweede plek in de wacht door in een direct gevecht de snelste BMW van Andy Priaulx en Uwe Alzen te verslaan. Het verschil op de meet was hier minder dan twee seconden. Opvallend was ook het optrden van de Jota Aston Martin. Simon Dolan en Sam Hancock bleven uit de problemen en finishten heel sterk als vijfde, nog voor de snelste Porsche….
Na de testdag op Le Mans werden er al heel wat conclusies getrokken, conclusies die in veel gevallen nu weer de kast in kunnen. Wie is nu favoriet, Audi of Peugeot? Een ding lijkt zeker, de wereld in de LMP1 klasse staat op zijn kop want een Peugeot die wint op racepace en een Audi die het snelst is over een kwalificatierondje, dat hadden we een jaar geleden niet kunnen bedenken.