TDC: Incidentrijke wedstrijd gewonnen door Ferdinand Kool en Henry Zumbrink

Met twee crashes en diverse heftige gevechten bleef de afsluitende wedstrijd van de Toerwagen Diesel Cup tot het eind toe spectaculair. Tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces op Circuit Park Zandvoort trok het duo Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 120d) voor de ogen van 25.000 bezoekers aan het langste eind. De rijders van PS Autosport, die tevens actief zijn in het HTC Dutch GT4 Championship, bleven het duo Peter van der Kolk en Lev Fridman (eveneens BMW 120d) met slechts drie tienden van een seconde voor. Rob Severs (BMW 123d) zag mede dankzij een goede pitstopstrategie voor het eerst het podium. In verband met diverse incidenten tijdens de wedstrijd is de uitslag onder voorbehoud tot nader onderzoek is uitgevoerd.
Tekst en foto: PR

(Foto: Bart Buijs)
De wedstrijd over vijftig minuten begon met veel positiewisselingen waarbij de snelle rijders uit de eerste race van zaterdag het veld aanvoerden. Racewinnaars Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) reden voorop, vlak gevolgd door Jeroen Dik (eveneens Golf 5). De BMW 123d Coupé van Martin en Cynthia Boezaart verscheen al snel groot in de spiegels van beide Volkswagenequipes. Het leek na twintig minuten mis te gaan toen Martin Boezaart bijna de controle over zijn bolide verloor. Hij kon na een spectaculaire drift verder, maar op hetzelfde punt raakte even later de Seat Léon van Geert Smeijsters en Simon Gras wel de bandenstapels. De auto sloeg over de kop; Smeijsters kon ongedeerd uitstappen. De safety car neutraliseerde de wedstrijd vervolgens voor enkele ronden.
Tegelijkertijd ging de pitstraat open zodat de deelnemers hun verplichte pitstop en rijderswissel konden maken. Veel deelnemers maakten hun stop, maar van de kop dook alleen Dik naar binnen. Martin Boezaart en Ronald Morien reden door vanwege verwarring dat was opgetreden en verloren met hun pitstop veel tijd. Hierdoor kregen andere rijders de kans om de kopposities over te nemen. Maar voordat men richting de finishvlag kon rijden, werd de race wederom geneutraliseerd. De BMW 120d van het duo Ron Swart en Marcel van Leen raakte in het Scheivlak van de baan en rolde op het dak.

(Foto: Erik Allis)

(Foto: Erik Allis)
Peter van der Kolk leidde na hervatting kortstondig de wedstrijd totdat Henry Zumbrink na een geweldige herstart de kop overnam. “Het was een leuke en hectische race”, vat Zumbrink samen. “We lagen na de pitstop ver achter maar we zijn toen hard gaan pushen. Bij de tweede herstart kwam ik super goed weg en legde ik de basis voor de overwinning. Dit was echt een geweldig goed weekend.”
Ondanks dat hij de overwinning misliep, was Van der Kolk toch erg blij nadat hij samen met de Rus Lev Fridman als tweede eindigde. “We hebben een mooie en faire wedstrijd gehad en dat ging super”, zegt Van der Kolk die net als Kool en Zumbrink actief is in het HTC Dutch GT4 Championship. “Zeven bekers in vier wedstrijden is wel een record denk ik. Dit is helemaal top en hier kan ik voorlopig weer even op teren.”

Equipe Nooren/ Barten door het grind. (Foto: Sebastiaan Reurts)
Rob Severs kende ook een wereldrace. De jonge coureur die zijn races zonder teamgenoot rijdt had niet gedacht dat hij op het podium zou belanden. “Het was een heel gekke wedstrijd, maar door een goede pitstopstrategie ben ik ver gekomen”, vertelt Severs. “Ik hoorde in de laatste ronde dat ik derde lag. Dat was erg gaaf en ik ben onwijs blij. Dit had ik nooit verwacht.”
Regerend kampioenen Ronald Morien en Dennis de Groot, tevens winnaar van de eerste race op zaterdag, eindigden als zesde. Hun grote concurrent Jeroen Dik kwam uiteindelijk op vijf seconden achterstand als vierde over de streep.
De volgende races van de Toerwagen Diesel Cup vinden 10 en 12 juni plaats tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces.
Voorlopige uitslag Kruidvat Gillette Paasraces 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:
1. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, 22 ronden in 51.57,103 (109,433 km/u),
2. Eq. van der Kolk / Fridman, BMW 120d, op 0,286,
3. Rob Severs, BMW 123d, op 3,427,
4. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 4,981,
5. Eq. Zwart / Liesette Braams, BMW 123d, op 5,594,
6. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 6,164,
7. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 7,776,
8. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 8,008,
9. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 8,799,
10. Eq. den Dekker / Charles, BMW 120d, op 13,999,
11. Eq. Roeleveld / Baars, Volvo C30 D5, op 1 ronde,
12. Eq. Koster / Werkhoven, BMW 123d, op 3 ronden,
13. Eq. Bouhuys / van Os, BMW 320d, op 3 ronden.
Niet geklasseerd:
Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 8 ronden,
Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 15 ronden,
Eq. Barten / Nooren, BMW 123d coupe, op 18 ronden.