Dutch GT4: Jeroen Bleekemolen komt een ronde tekort voor zege, Stefano D'Aste wint
Stefano D’Aste bracht Lotus haar tweede zege van het weekend, Jeroen Bleekemolen kwam in de laatste fase van de race met reuzenstappen op de raceleider af, maar kwam net een ronde tekort om aan te sluiten. Phil Bastiaans en Jan Lammers maakten het podium compleet. Bandenproblemen in de laatste fase van de race weerhielden Simon Knap van een podiumplek.
Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Justin van Densen/Essay Produkties, Bart Buijs, Peter Kühl
Bij de rollende start lijkt alleen Stefano D’Aste op te letten. Hij is meteen weg, Dennis Retera pakt de tweede positie en Simon Knap de derde. Peter van de Kolk valt terug naar de zevende positie.
Prutsen
Cor Euser is ontketend, hij is in gevecht met Jan Lammers om de vijfde plek en is duidelijk sneller. Na de tegenvallende eerdere races heeft de Lotus nu de snelheid te pakken en Euser is de juiste persoon om het potentieel van de groen-gele bolide te demonstreren. Lang weet Lammers Euser achter zich te houden, maar in de vijfde ronde geeft hij zich gewonnen. “Cor had me al een paar keer laten leven en ik zat zelf te prutsen, dus ik dacht ‘zo is het genoeg’ en ik gaf Cor de ruimte om te passeren,” verklaarde Lammers zijn nobele gebaar.
Rokende Camaro
D’Aste bouwde intussen zijn voorsprong uit naar ruim 4 seconden. Nicky Pastorelli is in de rokende Camaro op jacht naar Peter van de Kolk en Duncan Huisman parkeert zijn oranje BMW in het grind.
(Foto: Erik Allis)
Na 10 ronden leidt D’Aste, voor Dennis Retera en Simon Knap. Cor Euser is na het uitvallen van Huisman inmiddels vierde en Jan Lammers weet dat Nicky Pastorelli inmiddels hem op de hielen zit.
Pitwindow open
In ronde 12 gaat de Pitwindow open en direct duiken Lammers, Pastorelli en Van de Kolk naar binnen. Een ronde later volgen uit de kop raceleider D’Aste en Simon Knap.
Cor Euser blijft vol op het gas staan en gaat aan de leiding, in de hoop voldoende te winnen om teamgenoot Dick Freebird na de pitsop posities te laten winnen. Die opzet mislukt echter, Freebird komt weer als vierde de baan op en ziet dan de Corvette van Jeroen Bleekemolen op P5 al opdoemen. Bleekemolen is ontzettend snel en passeert met rondetijden die zo’n twee seconden sneller zijn dan zijn tegenstanders de ene na de andere rijder.
Naar voren
Ook Phil Bastiaans, die het stuur heeft overgenomen van Jan Lammers, is op weg naar voren. Echter op gepaste afstand van Bleekemolen. Het gat naar D’Aste is groot, zo’n 14 seconden en de resterende tijd nog maar tien minuten, maar toch neemt de voorsprong zienderogen af.
Lekke band
Inmiddels is het duidelijk dat de banden een groot probleem worden. Eerst moet Simon Knap de pits opzoeken met een lekke band linksvoor, even later komt ook de groen Lotus van Freebird binnen met een lekke band rechtsachter. Alle auto’s beginnen te zwabberen over de baan en de vraag is of iedereen de auto veilig binnen weet te brengen.
Weinig hinder
Jeroen Bleekemolen lijkt hiervan weinig hinder te hebben, hij gaat vol door op jacht naar D’Aste en rijdt in de laatste rond bijna op zijn bumper. De race is echter net te kort en zo wint Stefano D’Aste zijn tweede race van het weekend. Phil Bastiaans komt als derde over de finish, Jan Joris Verheul is de derde Nederlandse Equipe.
Geen makkie
Stefano D’Aste verbaasde zich over het niveau in het Dutch GT4. “Iedereen zei tegen mij dat ik met mijn ervaring in FIA WTCC een makkie zou hebben, maar dat was zeker niet het geval. Het circuit is erg snele, maar ook de deelnemers rijden hier heel hard. Ik heb de eerste ronden gereden alsof het een kwalificatie was, in de hoop om een gaatje te kunnen slaan. Dat lukte. Maar het werd ontzettend heet in de auto en de banden namen snel af, maar wij hadden de juiste strategie gekozen en ik hield net genoeg over om te winnen.”
Rustig starten
Jeroen Bleekemolen vond dat er meer in had gezeten: ”Ik kwam net een bocht tekort. Maar ik heb een superweekend gehad en leuke races gereden.”
Peter van de Kolk vond het moeilijk om een strategie te bepalen. “Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om rustig te starten om voor Jeroen banden te sparen.”
Superteam
Phil Bastiaans was blij dat de Porsche op tijd klaar was voor de derde race. “Ik trapte vanochtend tussen de rem en het gaspedaal in en toen ging ik er hard af. Gelukkig kon ons superteam de auto weer op tijd fixen en hebben we zelfs het podium gehaald. Bij de Pinksterraces willen we weer toeslaan.”
Jan Lammers moest nog even zoeken in de Porsche: “Ik had bij de start de Traction Control nog aanstaan en dat helpt natuurlijk niet. Maar met Pinkster staan we er helemaal.”
Uitslag race 3, Dutch GT4 Championship, Paasraces
Maandag 25 april 2011
1 Stefano D’Aste (I), Lotus Evora GT4, 27 ronden
2 Peter van der Kolk, Jeroen Bleekemolen, Chevrolet Corvette C6, op 1.080 (1e Dutch GT4)
3 Phil Bastiaans, Jan Lammers, Porsche 997 GT4, op 8.980 (2e Dutch GT4)
4 Dennis Retera, Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4, op 34.041 (3e Dutch GT4)
5 Florian Renauer (O), Ginetta G50, op 37.564
6 Henry Zumbrink, Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 54.036
7 Jiri Gottwald (CZ), Ales Jirisek (CZ), Ginetta G50, op 57.165
8 Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.23.770
9 Michael Dräbing (O), Ginetta G50, op 1.30.760
10 Luc Braams, Wim van Genderen, Chevrolet Camaro, op 1.41.627
11. Steven Brady - Christopher Stockton (GB), Ginetta G50, op 1:41.903
12. Eric Bruynoghe (B), Philip van Beurden (B), Porsche 997 GT4, op 1:50.736
13. Peter Stox, Rob Kamphues, BMW M3 GT4, op 1 ronde
14. Christophe Legrand (B), Bart van Haeren (B), BMW M3 GT4, op 1 ronde
15. Bernhard van Oranje, Pieter Christiaan van Oranje, BMW M3 GT4, op 1 ronde
16. Cor Euser - Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 1 ronde
17. Andrea Perlini (I), Marco Fumagalli (I), Lotus Evora GT4, op 1 ronde
18. Daniel Waszinski - Renaud Kuppens, Maserati MC GT4, op 2 ronden
19. James Appleby (GB), Ant Scragg (GB), Aston Martin Vantage GT4, op 2 ronden
20. Eduard Leganov (CZ), Ginetta G50, op 2 ronden
21. Mike Verschuur, Nicky Pastorelli, Chevrolet Camaro, op 2 ronden
22. Ricardo van der Ende, Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 19 ronden
23. Gianni Giudici (I), Lotus 2 Eleven, op 22 ronden