Dutch GT4: Knap snelste Dutch-rijder, 'Europeaan' D'Aste wint gecombineerde race
Stefano D’Aste heeft zaterdagmiddag op Circuit Park Zandvoort de openingsrace van het Dutch / European GT4 gewonnen. Op de meet had de Italiaan een voorsprong van 2,980 seconden op zijn naaste belager Simon Knap, die bij het Dutch-kampioenschap de zege kon bijschrijven.
Tekst: Marc Kok
Foto's: Chris Schotanus en Peter Kühl
Vanaf dit jaar hebben de GT4’s geen staande start meer. Alles gaat in 2011 rollend aanvangen, hetgeen vooral voor de vlot vertrekkende Porsches een verdwenen voordeel is. Jan Joris Verheul, die vanaf pole begint, voert het tempo aan voor de eerste manche van het nieuwe seizoen. Zijn Aston Martin voelt zich echter minder fijn bij deze rollende start dan de mooie Lotus van Stefano D’Aste die brutaal de kop pakt. Waarna de fraaie oranje BMW M3 van Duncan Huisman vanaf P3 twee plekjes verliest aan Chris Stockton en Simon Knap.
Vele merken voorin
Helaas is het voor de Lotus van Dick Freebird snel gebeurd. De groen-gele bolide verliest bij de Tarzanbocht al zijn snelheid en staat rap stil. Ondertussen is Verheul op tempo en weet hij de koppositie op D’Aste te heroveren. Het leuke is dat er na twee ronden bij de eerste zeven rijders zes verschillende merken zijn en dat is bij een multimerkenkampioenschap altijd mooi om te zien. Ook de Camaro van Nicky Pastorelli, die gisteren in zijn eerste kwalificatierondje al wegviel, gaat nu als een speer. Hij heeft binnen twee rondjes een opmars ingezet van P21 naar 13.
Flits
Verheul en D’Aste blijven zich in een flits van elkaar over de baan begeven. Na 4 omlopen CPZ volgt de Ginetta van Stockton op amper een halve tel en racet Simon Knap ook erg goed. Duncan Huisman verliest de aansluiting en heeft reeds drie tellen achterstand opgelopen. Huisman heeft nu in zijn nek hijgen Henry Zumbrink, die zich vanaf startpositie 8 heeft opgewerkt naar de 6de rang. Na 5 rondjes komt Jan Lammers binnen in de pits om naar zijn allesbehalve goed lopende Porsche te kijken. Achter Zumbrink completeren Peter van der Kolk (7de), Bernhard van Oranje (8ste), Renaud Kuppens (9de) en Nicky Pastorelli (10de) de toptien.
Stockton valt weg
Na 6 ronden ligt Verheul nog steeds op kop. Maar runner-up D’Aste racet zijn beste persoonlijke ronde, terwijl nummer drie Chris Stockton met een 1.49,677 de snelste ronde van iedereen neerzet. In de 8ste ronde is er verandering aan de kop. D’Aste pakt de kop, Knap gaat naar P2, terwijl Verheul terugvalt naar plek 3 en smaakmaker Stockton jammer genoeg uitvalt. Verheul is tevens ‘under investigation’ van Race Control, dus zijn problemen stapelen zich op. "Om D’Aste voor te blijven, moest ik zwaar verdedigen en vergde ik veel van mijn banden. Daardoor kon ik ‘m niet voorblijven’’, zou Verheul na afloop zeggen. "Toen Stockton kwam, zette hij ‘m er in de Renaultbocht naast. Ik had ‘m daar zeker niet verwacht. We hadden contact en hij viel vervolgens uit. Mijn sporing aan de rechtervoorkant was niet meer goed, waarna de Aston vervolgens best wel vreemd aanvoelde. Zo moest ik naar de finish’’, aldus Verheul.
Problemen Huisman
De inmiddels op P7 liggende en ‘rokende’ Nicky Pastorelli heeft het tempo er op zijn beurt lekker in. Met een 1.49,613 zet de Equipe Verschuur-bolide in omloop 9 de beste chrono van de race neer. D’Aste is op zijn beurt een tweetal tellen weggelopen bij Knap. Verheul is een handvol tellen weg en hij heeft in de slotfase Duncan Huisman bijzonder hard in de nek hijgen. Zumbrink is op zijn beurt door de koploper op dik 12 seconden gereden en moet richting de meet Peter van der Kolk van zich af zien te houden. Met nog een minuutje te gaan weet Van der Kolk netjes een plek te winnen. Dat worden er zelfs twee, omdat er drama is voor Huisman, die met nog een minuut te gaan een band kapot ziet gaan en wegvalt.
Winst D’Aste
Stefano D’Aste, die na 14 ronden als nummer één wordt afgevlagd, reageert na afloop: "Ik ben erg blij, want de race was erg zwaar. In de eerste bocht pakte ik de kop, maar mijn wielen blokkeerden. Daardoor moest ik de kop weer afstaan. Verheul vergde vervolgens te veel van zijn banden, waardoor ik hem later succesvol kon aanvallen. We hebben elkaar een paar keer licht geraakt, maar dat is racen. We hadden een mooie, faire strijd met een mooi resultaat voor mij.’’
Knap: ‘Ondenkbare zege’
De beste Dutch GT4-coureur was Simon Knap. De door de soms Engels sprekende speakers ook wel als ‘Saimun Knep’ aangeduide rijder, zei: "Ik kwam als een raket uit de startblokken. Daarna kon ik goed profiteren van de vechtende rijders voor me en oprukken naar de tweede stek. Dat ik de Nederlandse race heb gewonnen, was vooraf echt ondenkbaar. We hadden in de aanloop nogal wat problemen. We hebben zelfs de hele auto uit elkaar gehaald. Uiteindelijk bleek een brandstoffilter het probleem te veroorzaken. Maar omdat ik nog helemaal niet op nieuwe banden had gereden, was het voorafgaand aan de race één en al spannend. Maar na mijn superstart ging alles lekker met een geweldig resultaat. Ik had in de hoofdraces van 2010 al meermaals op het podium gestaan, maar dit is mijn eerste Dutch GT4-zege. Ik ben hier heel blij mee.’’
Knokken
Jan Joris Verheul, die Europees racet en nog budget moet vinden om ook het Dutch kampioenschap compleet te kunnen rijden, moest dus heel hard knokken: "Die Lotus heeft het goed voor elkaar en kon ik hem gewoon niet 25 minuten voorblijven’’, doelde hij op winnaar D’Aste. "Toen kwam die Ginetta van Stockton. Ik heb tijdens de race veel in mijn spiegels moeten kijken en continu moeten verdedigen. Maar met een tweede plek in zowel het Europees als het Nederlandse kampioenschap kan ik heel tevreden zijn. Het team heeft het goed voor elkaar. Alleen moet ik mijn start beter gaan verzorgen. Waarschijnlijk was ik gewoon te laat op het gas en kon D’Aste me zo al direct onder druk zetten.’’
Uitslag race 1, Dutch en Europese GT4, Paasraces CPZ:
1. Stefano D’Aste (I), Lotus Evora GT4 14 ronden
2. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 2,980 seconden
3. Jan Joris Verheul, Aston Martin Vantage GT4 op 5,401
4. Peter van der Kolk, Chevrolet Corvette C6, op 13,818
5. Henry Zumbrink, Porsche 997 GT4, op 16,335
6. Nicky Pastorelli, Chevrolet Camaro, op 16,407
7. Ales Jirisek (CZ), Ginetta G50, op 19,949
8. Bernhard van Oranje, BMW M3 GT4, op 23,707
9. Anthony Scragg (GB), Aston Martin Vantage GT4, op 25,910
10. Renaud Kuppens (F), Maserati MC GT4, op 30,976
11. Wim van Genderen, Chevrolet Camaro, op 31.123
12. Peter Stox, BMW M3 GT4, op 34.803
13. Eric Bruynoghe (B), Porsche 997 GT4, op 43.386
14. Florian Renauer (O), Ginetta G50, op 43.627
15. Christophe Legrand (B), BMW M3 GT4, op 47.429
16. Michael Dräbing (O), Ginetta G50, op 56.078
17. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, op 1 ronde
18. Andrea Perlini (I), Lotus Evora GT4, op 1 ronde
19. Gianni Giudici (I), Lotus 2 Eleven, op 2 ronden
20. Jan Lammers, Porsche 997 GT4, op 4 ronden
21. Eduard Leganov (CZ), Ginetta G50, op 5 ronden
22. Christopher Stockton (GB), Ginetta G50, op 7 ronden
23. Dick Freebird, Lotus Evora GT4, op 14 ronden
Topdrie European GT4 Championship
1. Stefano D’Aste
2. Jan Joris Verheul
3. Peter van der Kolk
Topdrie Dutch GT4 Championship
1. Simon Knap
2. Jan Joris Verheul
3. Peter van der Kolk
Dutch GT4 Legends Cup
1. Peter van der Kolk
2. Bernhard van Oranje
3. Wim van Genderen