Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V-Max

DSC: Knappe overwinning voor Van 't Hoff na start uit achterveld

110410_alex1

De tweede race van de Dutch Supercar Challenge op de Hockenheim in Duitsland is ten prooi gevallen aan Alex van ’t Hoff. De Mosler-coureur was als negentiende gestart maar maakte vooral in de eerste ronden veel plaatsen goed. De tweede plaats ging naar Dave Basu, voor Ferrari-coureur Peter Versluis die pas op zondagmorgen op het circuit was aangekomen en dus vanaf de laatste startplaats naar het podium reed. In de Supersport I-divisie pakte Bert van der Zweerde zijn tweede overwinning van het weekend. Met zijn BMW-silhouette bleef Van der Zweerde de Porsches van het duo Nathan/Van Lagen en Charlie Frijns voor.

Tekst en foto's: DSC

110410_bovenbalk1

Voor Rick Abresch, de winnaar van de race op zaterdag, begon de start van de race dramatisch. De Corvette bleef namelijk staan op de pre-grid. “De auto wilde niet starten, dus ja dan houdt het helaas op”, legde een nuchtere Abresch na afloop uit. Hierdoor startte Diederik Sijthoff de race weer op de eerste plaats, evenals de race op zaterdag. Samen met Basu had Sijthoff een goede start van de race, waardoor zij beiden een gaatje konden slaan naar hun concurrenten, Cor Euser en Jan Versluis.
Achter Cor Euser en Jan Versluis verscheen al na de eerste ronde Alex van ’t Hoff in beeld. Van ’t Hoff had met zijn Mosler MT900 GT3 een super start en schoot vanaf zijn negentiende startpositie snel naar voren. Van ’t Hoff was de eerste ronden ontketend, want in ronde twee en drie moesten zowel Jan Versluis als Cor Euser geloven aan de snelheid van de Mosler-coureur.
Van ’t Hoff reed daarna naar de twee koplopers toe, die tot dan toe een voorsprong van een paar seconden hadden opgebouwd op hun achtervolgers. In de zesde ronde plaatste Van ’t Hoff buitenom in de Parabolika een inhaalactie op Basu, en in de achtste ronde moest Diederik Sijthoff er in het Motodrome ook aan geloven. Na de pitstops kon Van ’t Hoff verder uitlopen, omdat hij door zijn negentiende plaats op zaterdag nog geen resultaatseconden achter zijn naam had staan.

110410_basu1

Achter Van ’t Hoff ontvouwde zich na de pitstops een spannend gevecht. Diederik Sijthoff was namelijk vlak achter Basu de baan opgekomen maar had vooral de eerste ronden na de pitstops goed de snelheid te pakken. Sijthoff kon dan ook weer snel de tweede plaats van Basu terugpakken, maar de Corvette-coureur liet het daar niet bij zitten. Ronde na ronde bleef het tweetal binnen een seconde van elkaar en Basu deed zelfs al enkele pogingen om Sijthoff voorbij te gaan.
Het lukte Basu in eerste instantie niet om de Viper van Sijthoff voorbij te gaan. In de 29e ronde deed Basu dan ook een ultieme uitrempoging in de hairpin. Beide coureurs remden extreem laat waarna Sijthoff spinde. De Viper moest daarna met een lekke band naar de pitstraat. “We zaten al een paar keer naast elkaar, maar telkens kwam ik de Viper maar niet voorbij”, aldus Dave Basu na afloop. “Nu liet ik mijn auto dus ook echt staan. Dat probeerde Diederik ook, maar hij schoot vol rechtdoor bij de hairpin.”

110410_peter_versluis1

Sijthoff baalde na afloop als een stekker maar had zelf nog niet in de gaten wat er nou precies was gebeurd. “Ik ging samen met de Corvette op de hairpin af en probeerde zo laat mogelijk te remmen. Waarschijnlijk ben ik bij het aanremmen over de curbstones gereden waardoor ik spinde”, verklaarde Sijthoff. “Daarna was mijn achterband lek en moest ik de pitstraat opzoeken. Het was wel raar dat het mijn rechter achterband was omdat ik met mijn linker wielen over de curbs ging. Bovendien hebben Dave en ik elkaar volgens mij niet geraakt. Maar ja, wel enorm balen dit.”
Sijthoff viel door zijn lekke band terug tot de vijfde plaats, achter Jan en Peter Versluis. Lang leek het erop dat Jan Versluis de derde plaats zou pakken, maar hij kreeg met zijn Ferrari 430 GT2 een drive-through omdat hij tijdens zijn pitstop te snel door de pitstraat had gereden. Peter Versluis, die op zondagmorgen pas op het circuit was aangekomen en dus als laatste had moeten starten, pakte hierdoor de derde plaats.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet