Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Supercar Challenge

DSC: Eerste race valt ten prooi aan Rick Abresch


110409_sijthof1

Uiteindelijk ging Euser voor de Mercedes-tribune in de fout waardoor Rick Abresch kon profiteren. “Ik was op gebruikte banden gestart”, vertelde Euser na afloop. “In de beginfase van de race kon ik die andere auto’s nog wel achter me houden, maar daarna was het gewoon klaar.” Na Abresch gingen ook Van ’t Hoff en Dave Basu voorbij aan Euser.
Het lukte Sijthoff niet om voor de pitstops een groot gat te slaan met zijn achtervolgers. Rick Abresch bleef met zijn Corvette C6.R GT1 binnen een paar seconden van de Viper-coureur. Bij het openen van het pitwindow ging Abresch bovendien meteen naar binnen. Dit bleek een goede zet, want na de pitstops bleek Abresch voorbij te zijn gegaan aan de ETEC-Viper.

110409_basu1

Na de pitstops kwam de eerste plaats van Rick Abresch eigenlijk niet meer in gevaar. Diederik Sijthoff verklaarde na afloop dat zijn banden ook niet meer optimaal waren. “In het begin ging het goed, maar daarna begon de auto meer te glijden. Het lijkt erop dat de Viper nog niet echt zuinig met zijn banden omgaat.” Achter Sijthoff lag Alex van ’t Hoff nog een tijdje op de derde plaats, maar hij moest voortijdig met technische problemen naar binnen komen. “Mijn spruitstuk was gescheurd. Anders had ik denk ik nog wel tweede kunnen worden”, legde Van ’t Hoff na afloop uit. Achter Abresch en Sijthoff eindigde Dave Basu daardoor op de derde plaats.

110409_zweerde1

In de Supersport I-divisie had Bert van der Zweerde met zijn BMW-silhouette een goede start. Vanaf de vierde plaats rukte de jonge coureur meteen op naar de tweede plek, achter Wolf Nathan. In de tweede ronde lukte het Van der Zweerde zelfs om voorbij te gaan aan de snelle Porsche, die niet veel later met technische problemen moest uitvallen. “We hebben het hele weekend al problemen met de V-snaar van de motor”, aldus Wolf Nathan. “Die is er al een paar keer afgelopen. Waarschijnlijk zit er iets scheef maar we hebben nog niet precies kunnen vinden wat.” Ook tijdens de race bleek dit de boosdoener en het duo Nathan/Van Lagen scoorde dus geen punten.
Van der Zweerde had inmiddels een gat kunnen slaan naar zijn naaste concurrenten. Tweede was Charlie Frijns komen te liggen, die niet ver daarachter Kees Kreijne achter zich aanhad. Het lijkt erop dat de Aston Martin van Kreijne dit seizoen weer een stukje sneller is geworden, want er werden door Kreijne goede rondetijden genoteerd. Achter Kreijne vochten Jacky van der Ende, Erol Ertan en Nelson van der Pol om de vierde positie.

110409_kreijne1

Na de pitstops was Kees Kreijne voor Charlie Frijns op de tweede plaats beland. Frijns reed daarna naar Kreijne toe, ging Kreijne zelfs voorbij maar spinde een paar ronden later waardoor hij weer een paar plaatsen verloor. “Ik werd aangetikt door de Viper van Sijthoff”, was de verklaring van een balende Frijns achteraf. De regerend kampioen viel hierdoor terug tot de vijfde positie.
Door de spin van Frijns kwam Jacky van der Ende met zijn BRL op de derde plaats te liggen. Van der Ende kreeg hierna de hete adem van het volledige team van Carworld Motorsport in zijn nek. Zowel René Wijnen, die het stuur had overgenomen van Erol Ertan, als Charlie Frijns sloten aan bij de BRL-coureur.

110409_wijnen-ertan1

Hierdoor ontvouwde zich in de slotfase een spannende strijd tussen deze drie coureurs. René Wijnen lukte het om Van der Ende nog in te halen, maar tegen Charlie Frijns hield de BRL-coureur nog knap stand. Frijns bleef hierdoor steken op de vijfde plaats in zijn divisie.
Aan Bert van der Zweerde ging dit alles voorbij. Na een problematische vrijdag, waardoor s’nachts nog in België een nieuw stuurhuis werd gehaald en men vreesde voor een van de wiellagers, kende de BMW van Van der Zweerde in de race weinig problemen. Hierdoor kon de eerste plaats met een ruime voorsprong behaald worden. Kees Kreijne pakte met zijn Aston Martin de tweede plaats, voor het duo Ertan/Wijnen op positie drie.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet