Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Pescarolo Sport wint Zes uur van Paul Ricard

picture_14

Pescarolo Sport heeft de eerste LMS wedstrijd van het seizoen gewonnen. In een wedstrijd vol vreemde wendingen bleken Christophe Tinseau, Julien Jousse en Emmanuel Collard niet te stoppen en gaven de terugkeer van Pescarolo in de LMS-klasse nog meer glans.


Tekst: Nelson Valkenburg
Foto’s: Pescarolo Sport & CRS Racing 

Startcrash
De wedstrijd begon dramatisch door een grote startcrash. Het was echter geen rijdersfout die aan het begin stond van het ongeluk waarbij vier auto’s uitgeschakeld werden. Het was de wedstrijdleiding die zich verslikte toen de startlichten wel op groen gignen maar er toch nog een safetycar voor het veld reed.

 

Vooraan hadden de sportscarcoureurs het door maar achteraan bij de GT’s zag men alleen de groene startlichten en ging men ervandoor. Het gevolg was een grote klap waarbij beide IMSA Porsche, de Felbermayr-Proton Porsche en de Jota Aston Martin zwaar beschadigd raakten.

Problemen, problemen, problemen
Nadat de rotzooi was opgeruimd kon de wedstrijd alsnog van start en nam Neel Jani de leiding voor Olivier PLa. Niet vooraan te vinden was de Pescarolo die na een te ver afgesleten bodemplaat als laatste moest starten. Lang duurde het echter niet voordat Tinseau de top vijf bereikte voordat bij de concurrentie het noodlot toesloeg. Al in het eerste uur zorgden problemen met de ophanging voor een lange stop voor Neel Jani terwijl een slecht sluitende deur Rebellion Racing teamgenoot Jean-Christophe Boullion op achterstand zette. Toen Olivier Pla in de Quifel ASM Zytek ook nog eens een lekke band kreeg kwam de Pescarolo pardoes aan de leiding te liggen.
Makkelijk was het daarna niet voor het team van Henri Pescarolo. De hele wedstrijd lang zette vooral Boullion de Franse prototype onder druk maar zonder effect. Tinseau, Jousse en vooral Emmanuel Collard bezweken niet onder de druk en hielden de hele wedstrijd lang de voorsprong van een ronde op de Rebellion Lola Toyota. Boullion en Andrea Bellichi probeerden alles maar kwamen niet dichterbij en moesten genoegen nemen met de tweede plaats, vlak voor de verrassende LMP2 Greaves Racing Zytek.

Kimber-Smith imponeert in LMP2
In die Zytek was het vooral Tom Kimber-Smith die zijn teamgenoten Karim Ojjeh en Randy Chalandon naar de zege leidde. Het was de eerste overwinning voor Greaves Racing maar die had wel wat voeten in de aarde. Matthias Beche en Dominik Kraihamer domineerden aanvankelijk in de twee Oreca Nissans totdat zij problemen kregen. Dit gaf de Strakka Racing Honda de leiding maar dankzij een schokkend gebrek aan vermogen waren Danny Watts, Johnny Kane en Nick Leventis niet opgewassen tegen de late aanval van Kimber-Smith. In de eindfase van de wedstrijd ging ook nog de PECOM Lola van Luis Perez-Companc voorbij aan de Honda zodat de snelste auto van vorig jaar genoegen moest nemen met plek drie.

crs
Klaas Hummel miste net het podium

JMW wint GTE
In de GTE Pro klasse was het na het uitvallen van de Porsches vooral stuivertje wisselen tussen de AF Corse Ferrari’s, de Young Driver Aston Martin, de JMW Ferrari en de altijd sterke Hankook Ferrari. Een lange stop en go zorgde voor problemen bij de laatstgenoemde terwijl de AF Corse Ferrari van Toni Villander met motorische problemen op achterstand kwam. Toen ook nog eens de Young Driver Aston Martin van Tomas Enge uitviel bleven Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella in de AF Corse Ferrari en Rob Bell en James Walker in de JMW auto over. In het laatste uur pakte Bell verrassend de leiding door een fantastische actie op Fisichella. Al snel bleek dat de AF Corse machine problemen had met de brandstoftoevoer en niet in staat was de ontketende Bell tegen te houden. Het was al een tijdje geleden dat JMW Motorsport een wedstrijd had gewonnen en de overwinning op Paul Ricard smaakte daarom extra zoet.
De overwinning in de GTE AM categorie ging naar de Felbermayr Proton Porsche van vader en zoon Felbermayr en Gerold Ried. Klaas Hummel greep in de CRS Ferrari net naast het podium en finishte als vierde.

Met 34 auto’s en een aantal technische problemen voor de snelle auto’s was de 6 uur van Paul Ricard misschien geen klassieker. Maar wat voor bijna iedereen die betrokken is bij de endurance racerij staat na vandaag een ding als een paal boven water: Pescarolo Sport is terug waar het hoort!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet