V8 Supercars: Tander wint Superchaos in Supersprint Phillip Island. Zware crash Premat-Courtney
Fabrieks HRT-coureur Garth Tander kreeg in Phillip Island zijn tweede seizoenszege a.h.w. in de schoot geworpen nadat Mark Winterbottom en Craig Lowndes elkaar in de laatste ronde van het eerste gedeelte van de Supersprint elkaar van de baan reden. Onbedreigd won Tander de tweede wedstrijdhelft en schreef de volledige race op zijn naam,
Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Nissan/FPR/V8 Supercars

Garth Tander op weg naar zijn tweede V8 Supercar-overwinning.
Tander wint Superchaos in Supersprint Phillip Island
Garth Tander won de eerste Supersprint wedstrijd op Phillip Island nadat Mark Winterbottom(Ford) en Craig Lowndes(Holden) elkaar in het eerste wedstrijdgedeelte van de baan hadden gereden. Winterbottom eindigde als vijfde en Lowndes als achtste. Jamie Whincup had zich met zijn Triple Eight Red Bull Holden slechts als dertiende gekwalificeerd maar ging in de allerlaatste ronde met een fantastische manoeuvre aan Mark Winterbottom voorbij en eindigde als vierde. Door de pech van Lowndes kreeg Whincup in de titelstrijd de leiding terug in handen.
FPR-coureur Will Davison zag zijn titelkansen na contact met Shane van Gisbergen behoorlijk slinken. Davison eindigde als 17e en Van Gisbergen als zevende. Will Davison: "Een rampzalige dag nadat Van Gisbergen mij omdraaide. Het ging perfect. Zeker omdat ik het rustig aan deed maar die spin heeft mijn dag geruïneerd. In het tweede gedeelte hebben wij nog wat veranderingen aangebracht. Maar dit is gewoon frustrerend."

Derde plek voor Alex Davison op Phillip Island. Hij irriteerde Fabian Coulthard behoorlijk.
Derde plek voor Coulthard
Fabian Coulthard eindigde voor het team van Brad Jones Racing als derde. Fabian Coulthard: "In de auto hoor je mij nooit maar ik werd doodziek van het ronden lang afblokken door Alex Davison. Ik wilde geen penalty riskeren door hem van de baan af te rijden maar het was behoorlijk frustrerend." Davison eindigde als derde maar ging in het FPR statement niet op Coulthard's aantijgingen in.
Van Gisbergen zevende
Shane van Gisbergen eindigde met de Tekno Autosports Holden als zevende.
Van Gisbergen: "Een knotsgekke wedstrijd. Ik ben tegen meerdere mensen aangereden. Eén incident was zeker mijn fout, een ander zeker niet. In het eerste gedeelte eindigde ik als vierde.Daarna brachten wij een verandering aan de auto aan, maar het was niet goed. Ik bracht nog wat veranderingen aan de rollbars aan maar in het eerste gedeelte verloor ik gewoon teveel. Whincup was erg goed met zijn rempunten maar ik probeerde nog later te remmen, maar ik maakte gewoon een fout omdat ik elke ronde al gewoon op de limiet reed. De auto had bovendien gewoon veel te veel onderstuur."

En andermaal veroorzaakt Premat weer een crash....
Zware crash Premat-Courtney
Tijdens het eerste wedstrijdgedeelte werd de wedstrijd overschaduwd door een zware crash tussen de Fransman Alexandre Premat en James Courtney. De Fransman ging erg wijd en ging op het gras van de baan af en ramde daardoor Courtney's rechterdeur. In eerste instantie kon Courtney zelfs zijn auto niet verlaten en moest door Premat uit zijn benaderde positie bevrijd worden.

James Courtney twitterde zelf deze foto. Hieruit blijkt
hoeveel geluk de Holden-coureur heeft gehad!!!
Courtney leek ongedeerd te zijn maar klaagde later over stijfheid in zijn been. Premat kwam ongeschonden uit de wedstrijd. Voor Courtney's Holden Commodore was dit de derde zware crash. Twee kwamen er voor dit chassis op rekening van Greg Murphy tijdens de GC 600 en Bathurst.

Michael Caruso redde met een tiende plek de Nissan eer.
Klapbanden bij Nissan
Michael Caruso eindigde met de Nissan Motorsport Nissan Altima als tiende. Teamgenoot James Moffat kreeg op topsnelheid met maar liefst twee klapbanden te maken. Na de eerste klapband kon hij de Altima onbeschadigd terug naar de pits brengen. James Moffat: "In het eerste gedeelte klapte er een band met meer dan 200 km/u. Ik was al dolblij dat ik die auto onbeschadigd naar de pits kon rijden." Op Phillip Island komen de Nissan's duidelijk topsnelheid te kort.
Uitslag
1. Garth Tander Holden Commodore VF 1u16m53.796s
2. Fabian Coulthard Holden Commodore VF +3.087s
3. Alex Davison Ford Falcon +4.276s
4. Jamie Whincup Holden Commodore VF +4.811s
5. Mark Winterbottom Ford Falcon +5.080s
6. Tim Blanchard Ford Falcon +6.042s
7. Shane van Gisbergen Holden Commodore VF +6.748s
8. Craig Lowndes Holden Commodore VF +6.972s
9. Chaz Mostert Ford Falcon +6.975s
10. Michael Caruso Nissan Altima +8.658s

Opnieuw leider in het kampioenschap. Jamie Whincup.
Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Nissan/FPR/V8 Supercars

Garth Tander op weg naar zijn tweede V8 Supercar-overwinning.
Tander wint Superchaos in Supersprint Phillip Island
Garth Tander won de eerste Supersprint wedstrijd op Phillip Island nadat Mark Winterbottom(Ford) en Craig Lowndes(Holden) elkaar in het eerste wedstrijdgedeelte van de baan hadden gereden. Winterbottom eindigde als vijfde en Lowndes als achtste. Jamie Whincup had zich met zijn Triple Eight Red Bull Holden slechts als dertiende gekwalificeerd maar ging in de allerlaatste ronde met een fantastische manoeuvre aan Mark Winterbottom voorbij en eindigde als vierde. Door de pech van Lowndes kreeg Whincup in de titelstrijd de leiding terug in handen.
FPR-coureur Will Davison zag zijn titelkansen na contact met Shane van Gisbergen behoorlijk slinken. Davison eindigde als 17e en Van Gisbergen als zevende. Will Davison: "Een rampzalige dag nadat Van Gisbergen mij omdraaide. Het ging perfect. Zeker omdat ik het rustig aan deed maar die spin heeft mijn dag geruïneerd. In het tweede gedeelte hebben wij nog wat veranderingen aangebracht. Maar dit is gewoon frustrerend."

Derde plek voor Alex Davison op Phillip Island. Hij irriteerde Fabian Coulthard behoorlijk.
Derde plek voor Coulthard
Fabian Coulthard eindigde voor het team van Brad Jones Racing als derde. Fabian Coulthard: "In de auto hoor je mij nooit maar ik werd doodziek van het ronden lang afblokken door Alex Davison. Ik wilde geen penalty riskeren door hem van de baan af te rijden maar het was behoorlijk frustrerend." Davison eindigde als derde maar ging in het FPR statement niet op Coulthard's aantijgingen in.
Van Gisbergen zevende
Shane van Gisbergen eindigde met de Tekno Autosports Holden als zevende.
Van Gisbergen: "Een knotsgekke wedstrijd. Ik ben tegen meerdere mensen aangereden. Eén incident was zeker mijn fout, een ander zeker niet. In het eerste gedeelte eindigde ik als vierde.Daarna brachten wij een verandering aan de auto aan, maar het was niet goed. Ik bracht nog wat veranderingen aan de rollbars aan maar in het eerste gedeelte verloor ik gewoon teveel. Whincup was erg goed met zijn rempunten maar ik probeerde nog later te remmen, maar ik maakte gewoon een fout omdat ik elke ronde al gewoon op de limiet reed. De auto had bovendien gewoon veel te veel onderstuur."

En andermaal veroorzaakt Premat weer een crash....
Zware crash Premat-Courtney
Tijdens het eerste wedstrijdgedeelte werd de wedstrijd overschaduwd door een zware crash tussen de Fransman Alexandre Premat en James Courtney. De Fransman ging erg wijd en ging op het gras van de baan af en ramde daardoor Courtney's rechterdeur. In eerste instantie kon Courtney zelfs zijn auto niet verlaten en moest door Premat uit zijn benaderde positie bevrijd worden.

James Courtney twitterde zelf deze foto. Hieruit blijkt
hoeveel geluk de Holden-coureur heeft gehad!!!
Courtney leek ongedeerd te zijn maar klaagde later over stijfheid in zijn been. Premat kwam ongeschonden uit de wedstrijd. Voor Courtney's Holden Commodore was dit de derde zware crash. Twee kwamen er voor dit chassis op rekening van Greg Murphy tijdens de GC 600 en Bathurst.

Michael Caruso redde met een tiende plek de Nissan eer.
Klapbanden bij Nissan
Michael Caruso eindigde met de Nissan Motorsport Nissan Altima als tiende. Teamgenoot James Moffat kreeg op topsnelheid met maar liefst twee klapbanden te maken. Na de eerste klapband kon hij de Altima onbeschadigd terug naar de pits brengen. James Moffat: "In het eerste gedeelte klapte er een band met meer dan 200 km/u. Ik was al dolblij dat ik die auto onbeschadigd naar de pits kon rijden." Op Phillip Island komen de Nissan's duidelijk topsnelheid te kort.
Uitslag
1. Garth Tander Holden Commodore VF 1u16m53.796s
2. Fabian Coulthard Holden Commodore VF +3.087s
3. Alex Davison Ford Falcon +4.276s
4. Jamie Whincup Holden Commodore VF +4.811s
5. Mark Winterbottom Ford Falcon +5.080s
6. Tim Blanchard Ford Falcon +6.042s
7. Shane van Gisbergen Holden Commodore VF +6.748s
8. Craig Lowndes Holden Commodore VF +6.972s
9. Chaz Mostert Ford Falcon +6.975s
10. Michael Caruso Nissan Altima +8.658s

Opnieuw leider in het kampioenschap. Jamie Whincup.