Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

F1: Vettel doelmatig naar pole in Austin

166989390KR00023 F1 Grand P

Met een afgemeten ronde heeft Sebastian Vettel in Austin de 44e pole van zijn carrière laten noteren. De viervoudig wereldkampioen moest afrekenen met een serieus rappe teamgenoot, maar Mark Webber kon zijn prestatie van Abu Dhabi niet herhalen - al was de Australiër na de eerste snelle ronden van Q3 nog sneller dan Vettel. Romain Grosjean was voor Lotus 'best of the rest', vóór Nico Hülkenberg, de man die dit weekend niet Grosjeans teamgenoot mocht zijn. Alonso en Hamilton kwamen niet verder dan de vijfde en zesde tijd. De massale legale grensoversteek van Mexicaanse fans werd beloond met toptienposities voor Pérez en Gutiérrez, terwijl Valtteri Bottas schitterde voor Williams.


Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing, Lotus F1

Zoals altijd stond het eerste deel van Q1 in het teken van verkenning. Na de eerste acht minuten stond Alonso bovenaan, voor Bottas, Gutiérrez, Sutil en Kovalainen. Rosberg, Vettel en Webber stonden nog binnen, maar het tempo werd al gauw opgevoerd. Hamilton verdrong Alonso van de eerste plek, Rosberg zette de vijfde tijd. Maar liet iedereen al het achterste van zijn tong zien? Di Resta schoof door naar de tweede plaats, terwijl Bottas de snelste tijd van Hamilton verbeterde; coureurs die daar boven hun stand leken te leven. Daarna ging Grosjean, met tien minuten te gaan, nog sneller.

Terwijl de meeste mannen naar binnen gingen voor hun laatste bandenwissel, kwam Mark Webber naar buiten om op een lege baan ondanks een paar remfoutjes Grosjean van de eerste plaats te verdringen, op de hardere compound. Vettel reed daar zo'n seconde of 20 achteraan en bleef op twee honderdsten van zijn teamgenoot steken. Voldoende voor dit eerste part, voor de rest begon het duel om minimaal de zestiende tijd.

Hamilton, Gutiérrez, Bottas en Pérez gingen meteen sneller dan het Red Bull-duo, hoewel Webber nog een extra rondje doorreed om de derde plaats terug te plakken. Gutiérrez en vooral Bottas vielen daarmee echt positief op, zeker ten opzichte van hun teamgenoten, want Hülkenberg – een van de sterren van de vrije training van gisteren – reed amper de toptien binnen, terwijl Maldonado samen met Sutil buiten de boot viel. Giedo van der Garde was weer de snelste in het duel tussen de vier coureurs van de nieuwere teams.

166989390KR00179 F1 Grand P

In Q2 zetten Di Resta, Bottas en Gutiérrez hun goede vorm uit Q1 voort, terwijl Hamilton halverwege de sessie de snelste tijd op zijn naam had. Pérez, net als Gutiérrez racend voor zijn 'thuispubliek', voegde zich met vijf minuten te gaan in de topdrie met een tweede tijd. Een minuutje later haalde Grosjean, net voor het eerst naar buiten, flink wat van Hamiltons tijd af, waarna ook Webber en Vettel het asfalt kozen.

Hülkenberg ging intussen naar de derde tijd, terwijl Bottas opnieuw verraste met een tweede tijd. Die werd gauw verdrongen door Alonso, terwijl de Mercedessen niet op gang kwamen; met name Rosberg kreeg het tempo er niet in. De Red Bulls pakten intussen met gemak de snelste tijden, Vettel dit maal vóór Webber. In de laatste minuut moesten Gutiérrez (naar de 11e plaats weggezakt), Button, Rosberg, Kovalainen, Massa en de twee Toro Rosso's nog aan de bak. Gutiérrez en Kovalainen wisten net het vege lijf te redden, Nico Rosberg, Felipe Massa en Jenson Button waren de opvallende afvallers in dit tweede part. Samen met Paul Di Resta, Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne vielen ze buiten de boot.

 X5J8481

In het beslissende laatste part opende Sergio Pérez het bal, maar Mark Webber maakte meteen duidelijk hoeveel sneller de Red Bull tegenwoordig is: de Australiër was meteen anderhalf seconde sneller dan de Mexicaan. Vettel kwam vervolgens een tiende tekort op Webber, terwijl Grosjean en Kovalainen de McLaren van Pérez in de sandwich namen. Vijf auto's stonden nog binnen.

Bottas was de eerste die daarvan naar buiten kwam. Meteen liet de Fin een paarse eerste sectortijd noteren, maar onvolkomen tweede en derde sectoren deden hem terugvallen tot achter de twee Red Bulls. Toch was zijn derde tijd fenomenaal. Hülkenberg, Hamilton en Alonso deden vooralsnog niet veel met hun minuten in Q3, maar terwijl Webber zijn poletijd verbeterde, schoof Hülkenberg toch door naar de derde plaats. De Duitser kon daar maar kort van genieten, want Grosjean nam de positie van 'best of the rest' al gauw over. Alonso en Hamilton bleven vervolgens op de vijfde en zesde tijd steken. En Vettel? Die pakte toch die ene tiende die hij nodig had om de 44e pole van zijn carrière te laten bijschrijven. Waarmee het motto van de tweede helft van 2013 recht overeind bleef: can't touch him.

GP USA, Austin, kwalificatie, 16 november 2013

1. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB9) - 1'36"338 - Q3
2. Mark Webber (Red Bull-Renault RB9) - 1'36"441 - Q3
3. Romain Grosjean (Lotus-Renault E21) - 1'37"155 - Q3
4. Nico Hülkenberg (Sauber-Ferrari C32) - 1'37"296 - Q3
5. Lewis Hamilton (Mercedes W04) - 1'37"345 - Q3
6. Fernando Alonso (Ferrari F138) - 1'37"376 - Q3
7. Sergio Pérez (McLaren-Mercedes MP4-28) - 1'37"452 - Q3
8. Heikki Kovalainen (Lotus-Renault E21) - 1'37"715 - Q3
9. Valtteri Bottas (Williams-Renault FW35) - 1'37"836 - Q3
10. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari C32) - 1'38"034 - Q3
11. Daniel Ricciardo (Toro Rosso-Ferrari STR8) - 1'38"131 - Q2
12. Paul Di Resta (Force India-Mercedes VJM06) - 1'38"139 - Q2
13. Nico Rosberg (Mercedes W04) - 1'38"364 - Q2
14. Felipe Massa (Ferrari F138) - 1'38"592 - Q2
15. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Ferrari STR8) - 1'38"696 - Q2
16. Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4-28) - 1'38"217 - Q2 *
17. Adrian Sutil (Force India-Mercedes VJM06) - 1'39"250 - Q1
18. Pastor Maldonado (Williams-Renault FW35) - 1'39"351 - Q1
19. Giedo van der Garde (Caterham-Renault CT03) - 1'40"491 - Q1
20. Jules Bianchi (Marussia-Cosworth MR02) - 1'40"528 - Q1
21. Max Chilton (Marussia-Cosworth MR02) - 1'41"401 - Q1
22. Charles Pic (Caterham-Renault CT03) - 1'40"596 - Q1 **

* Drie plaatsen teruggezet
** Vijf plaatsen teruggezet
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet