Racing Shows: Professional Motorsport World Expo Keulen 2013. Awards,workshops en technisch bijblijven.
Deze week vindt in Keulen de Professional Motorsport World Expo plaats. Het is een vakgerichte beurs gericht op de techniek van de autosport. Deze week worden er in Keulen maar liefst 29 workshops van diverse aard gegeven. Ook werden er op de driedaagse PMW een aantal Awards uitgereikt.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Een prachtige gerestaureerde fabrieks Porsche 917 CanAm uit 1969 behoorde tot één van de hoofdattracties.
Professional Motorsport World Expo Keulen
Deze week vindt in Keulen de Professional Motorsports Expo plaats. Het is een vakgerichte beurs gericht op de techniek van de autosport. Techneuten op allerlei terrein komen deze dagen met allerlei nieuwe technische ontwikkelingen volledig aan hun trekken. Niet alleen cilinderkoppen, versnellingsbakken, tandwielen en carbonfireproducten worden er aan de man gebracht, maar ook de modernste onboard videotechnieken, tijdwaarnemingstechnieken, dataloggingproducten, tankinstallaties etc.
Op de PMW in Keulen werden er tevens een aantal Awards toegekend. Op het gebied van aandrijving won de eerste prijs naar de Hybride Hydrogene Aston Martin. Het circuit van Bilster Berg werd tot autosportfaciliteit van het jaar gekozen. Op het gebied van de autosporttechnologie ging de eerste prijs naar Bosch/Pratt&Miller voor het introduceren van het "Collision Avoidance System"(m.a.w het botsingsvermijdingssytsteem)

De ETCC winnende Honda van James Thompson.
Volkswagen verdiende zelfs twee Awards. Volkswagen Motorsport is het Autosportteam van 2013 en men kreeg ook een Award voor de raceauto van het jaar, al is dit de Volkswagen Polo R WRC. Ons inziens is er een groot verschil tussen rallyes en races. Het zou in de toekomst misschien wat handiger zijn om een verschil te maken tussen de race-en rallyeauto van het jaar. De titel Competition Car of the Year was misschien wat handiger geweest. De FIA European Rallyecross Series werd op de PMW tot de eerste Europese raceserie van het jaar uitgeroepen.

De Caterham van Charles Pic. Ook op het terrein van de laatste F1 technologieën
konden er workshops bijgewoond worden.
Workshops
Deze dagen stonden er in Keulen maar liefst 29 workshops van diverse aard op het programma. Workshops m.b.t. het 2014 LMP1 reglement, Communicatie tussen coureurs en engineers, GPS Systemen voor verhoogde veiligheid in de autosport, de verdere toename van de hybride autosport en het elektrisch racen. Dat de toekomst van de racerij op de lange termijn gaat veranderen. Volgend jaar gaat de FIA Formule E van start. Het is een totaal nieuw pakket in de grote steden waarbij de C02 uitstoot 0 is. Zoals bekend heeft men bewust voor grote wereldsteden gekozen. Voorlopig gaat het om ééndagsevenementen waarbij de wedstrijdlengte de 45 minuten niet zal overschrijden. Over de levensduur en recycling van de accu's werd uitgebreid gediscussieerd. Met de huidige stand van zaken kan ongeveer 95% van de accu's gerecycled worden. Uit de gevoerde discussies kwam duidelijk naar voren dat deze nieuwe tak van autosport zich op een totaal andere doelgroep richt dan de "diehard" fans zoals wij ze nu kennen. In geval van een crash lijkt de veiligheid van de accu's volledig gewaarborgd te zijn. Een discussiepunt dat meermaals werd aangehaald. Voor de Formule 1 is de Formule E geen concurrent, maar het moet wel de Formule 1 van het elektrisch racen worden.

De Subaru ST1 Sequentiële versnellingsbak van Samsonas. Eric Qvick is eveneens bij dit product betrokken. Ook viel er een 1000 pk sterke dragbolide op de Samsonas-stand te bewonderen.
Zolder Circuit Directeur Thierry Deflandre was eveneens bij deze workshops aanwezig. "Het is jammer dat ze voor de formule van de stratencircuits gekozen hebben. Met onze Clean Week hadden we het graag anders gezien. Voor racescholen zijn de elektrische racers vanwege de geluidsissues in de week natuurlijk een uitkomst. Wij zijn dan ook serieus naar een dergelijk project aan het kijken" aldus dhr. Deflandre.

Indrukwekkend Cosworth stuurwieltje uit de Japanse Super Formula
Roding R1 Roadster
Op de Professional Motorsport World Expo werd tevens de Roding R1 Roadster gepresenteerd. De auto beschikt over een BMW 2.9L Ottomotor. De bezitter kan kiezen of hij in Coupé of Cabriovorm de weg op wil gaan. De Professional Motorsport World Expo werd dit jaar van dinsdag t/m donderdag gehouden. Voor 2014 wordt de beurs waarschijnlijk naar het weekend uitgebreid, zodat ook de hobbytechneuten toegang tot de laatste technologische ontwikkelingen hebben.

De nieuwe Roding BMW Roadster komt uit.....Roding.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Een prachtige gerestaureerde fabrieks Porsche 917 CanAm uit 1969 behoorde tot één van de hoofdattracties.
Professional Motorsport World Expo Keulen
Deze week vindt in Keulen de Professional Motorsports Expo plaats. Het is een vakgerichte beurs gericht op de techniek van de autosport. Techneuten op allerlei terrein komen deze dagen met allerlei nieuwe technische ontwikkelingen volledig aan hun trekken. Niet alleen cilinderkoppen, versnellingsbakken, tandwielen en carbonfireproducten worden er aan de man gebracht, maar ook de modernste onboard videotechnieken, tijdwaarnemingstechnieken, dataloggingproducten, tankinstallaties etc.
Op de PMW in Keulen werden er tevens een aantal Awards toegekend. Op het gebied van aandrijving won de eerste prijs naar de Hybride Hydrogene Aston Martin. Het circuit van Bilster Berg werd tot autosportfaciliteit van het jaar gekozen. Op het gebied van de autosporttechnologie ging de eerste prijs naar Bosch/Pratt&Miller voor het introduceren van het "Collision Avoidance System"(m.a.w het botsingsvermijdingssytsteem)
De ETCC winnende Honda van James Thompson.
Volkswagen verdiende zelfs twee Awards. Volkswagen Motorsport is het Autosportteam van 2013 en men kreeg ook een Award voor de raceauto van het jaar, al is dit de Volkswagen Polo R WRC. Ons inziens is er een groot verschil tussen rallyes en races. Het zou in de toekomst misschien wat handiger zijn om een verschil te maken tussen de race-en rallyeauto van het jaar. De titel Competition Car of the Year was misschien wat handiger geweest. De FIA European Rallyecross Series werd op de PMW tot de eerste Europese raceserie van het jaar uitgeroepen.
De Caterham van Charles Pic. Ook op het terrein van de laatste F1 technologieën
konden er workshops bijgewoond worden.
Workshops
Deze dagen stonden er in Keulen maar liefst 29 workshops van diverse aard op het programma. Workshops m.b.t. het 2014 LMP1 reglement, Communicatie tussen coureurs en engineers, GPS Systemen voor verhoogde veiligheid in de autosport, de verdere toename van de hybride autosport en het elektrisch racen. Dat de toekomst van de racerij op de lange termijn gaat veranderen. Volgend jaar gaat de FIA Formule E van start. Het is een totaal nieuw pakket in de grote steden waarbij de C02 uitstoot 0 is. Zoals bekend heeft men bewust voor grote wereldsteden gekozen. Voorlopig gaat het om ééndagsevenementen waarbij de wedstrijdlengte de 45 minuten niet zal overschrijden. Over de levensduur en recycling van de accu's werd uitgebreid gediscussieerd. Met de huidige stand van zaken kan ongeveer 95% van de accu's gerecycled worden. Uit de gevoerde discussies kwam duidelijk naar voren dat deze nieuwe tak van autosport zich op een totaal andere doelgroep richt dan de "diehard" fans zoals wij ze nu kennen. In geval van een crash lijkt de veiligheid van de accu's volledig gewaarborgd te zijn. Een discussiepunt dat meermaals werd aangehaald. Voor de Formule 1 is de Formule E geen concurrent, maar het moet wel de Formule 1 van het elektrisch racen worden.
De Subaru ST1 Sequentiële versnellingsbak van Samsonas. Eric Qvick is eveneens bij dit product betrokken. Ook viel er een 1000 pk sterke dragbolide op de Samsonas-stand te bewonderen.
Zolder Circuit Directeur Thierry Deflandre was eveneens bij deze workshops aanwezig. "Het is jammer dat ze voor de formule van de stratencircuits gekozen hebben. Met onze Clean Week hadden we het graag anders gezien. Voor racescholen zijn de elektrische racers vanwege de geluidsissues in de week natuurlijk een uitkomst. Wij zijn dan ook serieus naar een dergelijk project aan het kijken" aldus dhr. Deflandre.
Indrukwekkend Cosworth stuurwieltje uit de Japanse Super Formula
Roding R1 Roadster
Op de Professional Motorsport World Expo werd tevens de Roding R1 Roadster gepresenteerd. De auto beschikt over een BMW 2.9L Ottomotor. De bezitter kan kiezen of hij in Coupé of Cabriovorm de weg op wil gaan. De Professional Motorsport World Expo werd dit jaar van dinsdag t/m donderdag gehouden. Voor 2014 wordt de beurs waarschijnlijk naar het weekend uitgebreid, zodat ook de hobbytechneuten toegang tot de laatste technologische ontwikkelingen hebben.
De nieuwe Roding BMW Roadster komt uit.....Roding.