Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Chilton mag winnen voor Muller en Nash - Coronel twaalfde

Wissende condities maakten het voor de coureurs lastig in de 21e seizoensrace van het FIA WTCC. Een aantal rijders, onder wie AON-Chevrolet-rijders Muller en Chilton kozen te elfder ure toch nog voor slicks, wat in de loop van de race de beste beslissing bleek. In de laatste ronde passeerde Chilton zonder al teveel plichtplegingen zijn Franse teamgenoot, die vanaf de pole startte. Zo scoorde Chilton zijn tweede overwinning in het WTCC, voor Muller en James Nash, die met de Bamboo-Chevrolet de best geklasseerde rijder met regenbanden was. Tom Coronel eindigde als twaalfde.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)

Op de nog vochtige baan start het veld achter de safety-car. Yvan Muller rijdt op slicks, teamgenoot Chilton op regenbanden. Aan het eind van de tweede ronde wordt de race vrijgegeven, zoals gewoonlijk worden de safety-car-ronden bij het totale aantal raceronden opgeteld, dat daarmee op elf komt. Coronel haalt doirect de eerste fabrieks-Honda van Monteiro in. Vooraan leidt Muller voor Chilton, die onder druk komt van Oriola. Daarachter de beide Bamboo-rijders, terwijl Oriola, duidelijk op regenbanden, nog in dezelfde ronde in één mooie move Muller en Chilton passeert en daarmee de leiding overneemt. De Franse Portugees Hugo Valente glijdt na een duel met Engstler in de grindbak en komt daar vast te staan.

In de vierde ronde haalt Rydell Nash in en is daarmee vierde. Even later maken de beide Bamboo-coureurs Nash en MacDowall elkaar het leven zwaar en daarvan profiteert ook Huff, die zich tussen de twee Chevy's nestelt. Even later verliest de Brit weer een plek en komt vervolgens onder druk van Tarquini. Halverwege de race leidt Oriola nog steeds voor Muller, Chilton, Rydell, Nash, Macdowall, Huff en Tarquini. Naarmate de baan opdroogt is Muller met slicks echter duidelijk sneller dan Oriola op regenbanden, dus lijk het nog slechts een kwestie van tijd voordat de Elzasser de leiding in de wedstrijd overneemt.

Dat gebeurt in de zevende ronde op het achterste gedeelte van het circuit en op het rechte stuk passeert ook Chilton Oriola, zodat de Spanjaard nog slechts derde is. Coronel rijdt op de 13e plaats. Rydell heeft een trein van auto's achter zich met Nash, Macdowall, Tarquini, Huff en Michelisz. In de achtstze ronde moet Rydell zich geslagen geven: hij valt terug tot de zevende plaats. Michelisz strijdt met Huff om de achtste plaats, waarbij hij een keer bijna de controle over zijn auto verliest, maar de Honda nog net op de baan kan houden.

Rydell valt met regenbanden verder en verder terug. Na de negende ronde is hij nog maar elfde. Coronel is teruggevallen naar de 14e plaats na te zijn ingehaald door Boardman. Thompson rijdt ondertussen met de Lada al in de top tien. Een ronde later klimt Coronel weer op naar de 12e positie nadat hij Rydell en Basseng heeft ingehaald. Voor hem strijden Boardman en Monteiro om de tiende plaats. In de laatste ronde zet Chilton Muller nog onder druk, waarbij Chilton nipt mag winnen. Muller wordt tweede voor Nash, Macdowall, Oriola, Huff, Tarquini, Thompson, Boardman, Michelisz, Monteiro en Coronel.

Uitslag:
1. Tom Chilton (GBr), Chevrolet Cruze, 12 r. in 26:28,234
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 0,10
3. James Nash (GBr), Chevrolet Cruze, op 14,737
4. Alan MacDowall (GBr), Chevrolet Cruze,
5. Pepe Oriola (Spa), Chevrolet Cruze
6. Rob Huff (GBr), SEAT Leon WTCC
7. Gabriele Tarquini (Ita), Honda Civic
8. James Thompson (GBr), Lada Granta
12. Tom Coronel (Ned), BMW 320 TC, op 18,079
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet