Supercar Challenge: Incidentvolle kwalificaties bij Finaleraces op Assen
De kwalificaties van de Supercar Challenge powered by Dunlop tijdens de Dunlop Finaleraces op TT Circuit Assen stonden bol van de incidenten. In de kwalificatie van de Supersport- en Sport-divisie schoot Jimmy Adriaenssens hard van de baan waarna de sessie lang stil lag en ook in de andere kwalificaties kwam niet iedereen ongeschonden uit de strijd. In de GT-divisies ging de pole position naar Jim en Glynn Geddie en in de Sport-divisies naar Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. Bij de Superlights noteerde Danny van Dongen de snelste tijd.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
In de Super GT-divisie was de spanning om te snijden met veel kanshebbers op de pole position. Uiteindelijk bleek de McLaren met Glynn Geddie achter het stuur de snelste auto, maar de voorsprong op nummers twee Martin Lanting en Bob Herber was maar gering. Herber en Lanting kwamen namelijk 0.014 seconden tekort! Henry Zumbrink noteerde de derde tijd, voor Peter Hoevenaars en Jan Versluis. Peter Versluis noteerde uiteindelijk geen tijd, want de Ferrari-coureur schoot in zijn eerste ronde al van de baan bij het uitkomen van de GT-bocht en moest daarna zijn auto stilzetten in de pitstraat. De spin werd veroorzaakt omdat plotseling zijn startmotor inkwam waardoor zijn achterwielen blokkeerden, een opmerkelijk incident dus.
In de GT-divisie noteerden Aaron Scott en Craig Wilkins in hun Viper de snelste tijd, voor Pierre Etienne Bordet in de Volvo S60 V8 Silhouette. De beide JR Motorsport-silhouettes noteerden de derde en vierde tijd, met het duo Vanbellingen/Sluys op de derde plaats en het duo Speelman/Verhagen op positie vier.
In de GTB-divisie zijn alle ogen gericht op het duo Lamster/Neyens en het duo Wijnen/Frijns, die beiden nog kanshebbers zijn op het kampioenschap. Toch ging de pole positon niet naar een van deze equipes, want de snelste tijd in de divisie werd gereden door de gebroeders Webb in de BMW M3 GTR.
In een laatste poging om toch de pole position te pakken ging Charlie Frijns te wijd bij het uitkomen van de Duikersloot-bocht. De Porsche-coureur kwam hierna na een schuiver door de grindbak tegen de bandenstapels tot stilstand kwam. Wijnen en Frijns zullen hierdoor waarschijnlijk in de reserve-Porsche van Lammertink starten, de auto waarmee Erol Ertan en Nol Kohler uitkwamen op Spa-Francorchamps. Wijnen en Frijns starten de race wel op de tweede plaats in hun divisie, met Marcel van Berlo op positie drie en Patrick Lamster en Marc Neyens op de vierde plaats.
De kwalificatie van de Supersport- en Sport-divisie werd opgeschrikt door een zware crash van Jimmy Adriaenssens. De Seat-coureur vloog in de Ruskenhoek hard van de baan, knalde tegen de vangrails en kwam na een paar koprollen tot stilstand in het gras. Adriaenssens leek na zijn crash ok, maar is voor de zekerheid naar het ziekenhuis gebracht voor een uitgebreide medische check.
De kwalificatie werd door dit voorval ingekort waardoor iedereen na het incident nog maar tien minuten had om een tijd te noteren. In de slotminuten pakte Koen Bogaerts de pole position af van Bas Schouten en Mark van der Aa, waardoor hij vanmiddag vanaf de eerste plaats mag vertrekken. Robin Monster kwalificeerde zich op de derde plaats, met Luc de Cock op positie vier. De titelkandidaten zijn dus allen voorin te vinden!
In de Sport-divisie was er wederom een pole postion voor Aart Bosman met zijn Lotus Exige. Ook de tweede plaats ging naar een Lotus, namelijk naar Erwin van Dijk. Eric van de Munckhof kwalificeerde zich op de derde plaats, voor het duo De Borst/De Kleijn en de Caransa's.
Danny van Dongen toonde in de kwalificatie van de Superlights-divisie meteen de kracht van de nieuwe Praga R1T. Van Dongen noteerde een tijd van 1:35.426 en was daarmee 0,485 seconde sneller dan Radical-coureur Martin Short. Henk Thuis kwalificeerde zich op de derde plaats, Pim van Riet op positie vier. In de races kan er een felle strijd verwacht worden tussen de Praga R1T en de Radical SR8's.
In de tweede groep was Ko Koppejan de snelste man. De Radical-coureur noteerde met zijn Radical SR3 een tijd van 1:41.687 en troefde daarmee de Norma van het duo Van Hover/Houthoofd af. Daarachter kwalificeerde Rick van Geffen zich, de eerste Praga R1 kwalificeerde zich op de achtste plaats, bij deze groep was Robert de Graaff ditmaal de snelste man. Voor Vincent Le Sage en Diego Duez was de kwalificatie al snel voorbij nadat hun Praga een wiel verloor.