Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Nog extremere '55 Bel Air voor John Gerritsen

gerritsen kop

De één koopt een complete auto en de ander een snellere motor in zijn bestaande auto. John Gerritsen draait de zaken als echte Brabander om, hij verzamelt een nieuwe auto rond zijn huidige motor. De twee jaar geleden in gebruik genomen blowermotor levert namelijk zoveel vermogen, dat het de gevlamde 'Double Trouble' '55 Bel Air allemaal teveel werd. Uiteraard moest het weer een '55 Bel Air worden en daarbij is de keus gevallen op de ex Henri Joosten Pro Modified '55 Bel Air. Ter vervanging van de beschadigde body wordt er binnenkort vanuit Amerika een ander, meer op een originele '55 lijkend exemplaar verscheept.

Tekst: Remco Scheelings
Foto's: team en Remco Scheelings

Dat John Gerritsen ooit zijn dragrace-debuut maakte met een Challenger zullen we nu maar als een vergissing beschouwen. Al snel ging de Dodge de deur uit en kwam er een fraaie blauw witte '55 Chevrolet Bel Air, een auto die de Brabander en zijn vrouw Bettina overigens nog steeds in hun bezit hebben. Met deze Street Legal Bel Air werd in de klasse Street Machines aan de nodige dragraces deelgenomen, tot de drang naar snelheid het won en er in Zweden de 'Blackberryboogie', een echte race '55 Bel Air, werd gevonden. Bij Jeff Bull Racing kwam een Reher Morrison 555 motor vandaan en Gerritsen kon de stap maken naar de klasse Super Pro ET.

gerritsen 03
De '55 Bel Air met blowermotor waarmee John Gerritsen de afgelopen twee jaar in actie kwam

Eind 2011 won de drang naar 'sneller' het opnieuw en kwam er een echte blowermotor waarmee in 2012 de eerste meters konden worden gemaakt. Al snel diende zich het volgende probleem aan. Het chassis van de Bel Air was goedgekeurd voor runs tot 7,5 seconden en met de nieuwe blowermotor zat de Bel Air daar met tijden van 7,39 seconden in zijn eerste seizoen al dik onder. Ook dit jaar deed dit probleem zich voor en dus moest er een chassis komen dat de vele pk's wel goed en veilig op de dragstrip kon brengen.

gerritsen 04
De ex Henri Joosten '55 Bel Air komt in Brabant aan

De keuze is daarbij nu gevallen op het ex Henri Joosten '55 Bel Air Pro Modified chassis waarmee eerder aan de andere kant van de oceaan Charles Carpenter furore maakte. Dit Pro Mod chassis is wel geschikt om de krachten van de blowermotor goed te kunnen verwerken. Omdat de body van de Bel Air bij een brand grote schade heeft opgelopen, moest Gerritsen wel op zoek naar een vervangend 'omhulsel'. Ook de nieuwe body is inmiddels in Amerika gevonden en heeft meer de originele '55 Bel Air contouren dan de Pro Mod look van Joosten's auto.

gerritsen 01
Een tuin vol. Op de voorgrond de ex Joosten Pro Mod met nog de oude body, daarachter de gevlamde 'Blackberryboogie' inmiddels zonder motor en op de achtergrond de Street Legal '55 Bel Air

Gezien de forse investeringen en het vele werk zal het komende jaar besteed worden aan het opbouwen van de nieuwe Double Trouble '55 Bel Air. Aan het chassis moet nog het nodige worden schoongemaakt en gesleuteld waarna vervolgens de motor en aandrijflijn ingebouwd kunnen worden. Zodra de nieuwe body richting Nederland komt, moet deze nog passend worden gemaakt en van de gewenste kleuren worden voorzien. Met zijn nieuwe combinatie blijft Gerritsen de klasse Super Pro ET trouw.

Momenteel heeft Gerritsen dus drie Bel Airs in zijn 'achtertuin' staan. Het is de bedoeling dat de gevlamde 'Blackberryboogie' zo snel mogelijk Brabant verlaat, zodat het nieuwe project in alle opzichten de ruimte krijgt.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet