Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
V8 Supercars

V8 Supercars: Red Bull-Holden van Whincup/Dumbrell op pole in Bathurst, Van Gisbergen/Bleekemolen op tweede startrij

131012 Bathurst Sat 1
Jamie Whincup kwalificeerde de nr. 1-Red Bull-Holden op pole voor de Bathurst 1000

Jamie Whincup maakte zijn favorietenrol tijdens de Bathurst 1000 opnieuw waar. Nadat hij gisteren met de nr. 1-Red Bull-Holden Commodore al de snelste tijd reed in de kwalificatie, was hij vandaag in de 'shoot-out' voor de snelste tien rijders opnieuw oppermachtig. Met een tijd van 2:07,8825 minuten op het 6,12 kilometer lange 'Mount Panorama'-circuit verzekerde de viervoudig winnaar zich voor de eerste keer in zijn loopbaan van de pole-position voor 'The Great Race'. Naast hem op de eerste startrij staat 'Frosty' Mark Winterbottom, die op zijn individuele snelle ronde met de nr. 5-Pepsi Max-Ford Falcon tot een tijd van 2:08,0764 minuten kwam. Met Jason Bright in de nr. 8-Team BOC-Holden op de derde plaats was de top drie in de 'shoot-out' identiek aan die van de kwalificatie van gisteren. Na een bijzonder snelle ronde van Shane van Gisbergen starten hijzelf en Jeroen Bleekemolen met de TEKNO Team VIP Petfoods-Holden vanaf de vierde startplaats.

Tekst: René de Boer (vanuit Bathurst, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

"Ja, het is wel mooi om op pole te staan voor 'The Great Race', dat was iets wat ik erg graag wilde, zeker nadat we vorig jaar net naast de pole grepen", verklaarde Jamie Whincup na zijn pole-winnende ronde. "De baan was erg glad, dus ik had het voordeel dat ik als laatste mocht starten, zodat er in ieder geval nog iets meer grip was. De ronde was niet heel bijzonder: het is gewoon mijn taak om het potentieel van de auto te tonen en ik ben blij dat dat vandaag is gelukt." Whincup zal de race niet starten, dat laat hij over aan zijn teamgenoot Paul Dumbrell. "Anders dan vele andere teams, waar ze de tweede rijder zo snel mogelijk uit de auto willen hebben, is Paul snel genoeg om gewoon de helft van de race te rijden, of misschien zelfs wel meer."

131012 Bathurst Sat 97
Van Gisbergen/Bleekemolen starten dankzij een snelle kwalificatieronde van de Nieuw-Zeelander als vierde

Ook Winterbottom en Bright waren tevreden met hun respectievelijke ronden, waarbij ze ook profiteerden van de iets lagere temperaturen in vergelijking met de afgelopen dagen. "De auto was vandaag beter dan die de hele week is geweest. Als het koeler is, is hij zelfs beter dan de oude auto vorig jaar", aldus Winterbottom, die de enige Ford-rijder in de top zes is. Achter Bright en Van Gisbergen op de plaatsen drie en vier reed James Courtney de vijfde tijd, gevolgd door Craig Lowndes, allemaal met Holden. Will Davison kwalificeerde zich met de nr. 6-Pepsi Max-Ford als zevende, voor Scott McLaughlin (nr. 33-Fujitsu-Holden), David Reynolds (nr. 55-The Bottle-O-Ford) en Alexandre Prémat (nr. 34-Fujitsu-Holden). De beste Mercedes-Benz-rijders in de startopstelling zijn Lee Holdsworth en Craig Baird met de nr. 4-IRWIN-Mercedes op de twaalfde plaats. De snelste Nissan is de nr. 300-Norton Hornets-auto van Michael Caruso en Daniel Gaunt, die vanaf de 17e positie vertrekken.

131012 Bathurst Sat 55
David Reynolds zette met de The Bottle-O-Ford de snelste tijd in de laatste vrije training neer

Op zaterdagochtend was er nog een vrije training van 50 minuten voor alle coureurs, de laatste serieuze gelegenheid om te werken aan de afstelling voor de race. Ditmaal was het een keer niet een Red Bull-Holden die bovenaan eindigde, al deed Jamie Whincip het met de tweede tijd natuurlijk nog steeds bepaald niet verkeerd. De snelste tijd werd echter gerealiseerd door David Reynolds met de nr. 55-The Bottle-O Ford Falcon. Zijn tijd van 2:08,6838 minuten bracht hem in de optelling van de in totaal zes vrije trainingen van donderdag tot en met vandaag op de negende plaats. In de zaterdagochtendsessie, die voor de verandering eens volledig zonder onderbrekingen en volgens plan kon worden afgewerkt, kwam Jamie Whincup 0,0713 seconden op Reynolds tekort. Fabian Coulthard kwam in de nr. 14-Lockwood Racing-Holden tot de derde tijd, vijf honderdste van een seconde voor Shane van Gisbergen, die de nr. 97-TEKNO Team VIP Petfoods-Holden deelt met Jeroen Bleekemolen.

131012 Bathurst Sat 47
'Back on track' 1: Heavy Haulage Australia-Mercedes van Tim Slade

Tot vreugde van diverse fans waren twee auto's die flink in de schade zaten na hard werk van de respectievelijke teams op zaterdagochtend weer terug op de baan. Enerzijds was dat de nr. 47-Heavy Haulage Australia-Mercedes van Tim Slade, die op donderdag niet één, maar twee keer was gecrasht en waarvoor het team tal van onderdelen vanuit het hoofdkwartier aan de Gold Coast moest laten transporteren, een rit van 13 uur. Het plan was aanvankelijk om de auto op tijd klaar te maken voor de warm-up op zondagochtend, maar uiteindelijk bleek de hoeveelheid werk toch iets minder dan gepland, zodat er op zaterdag al kon worden gereden. De andere herstelde auto was de door Dick Johnson Racing ingezette nr. 17-Wilson Security-Ford, die gisterochtend door Chaz Mostert flink werd vervormd. Ook deze auto reed dus weer, zij het dat de tijd (4,7 seconden langzamer dan de snelste tijd van Reynolds) duidelijk maakte dat de auto nog niet optimaal was.

131012 Bathurst Sat 17
'Back on track' 2: Wilson Security-Ford van Chaz Mostert

Uitslag (tussen haakjes de rijder die niet de kwalificatie/shootout reed):
1. Whincup/(Dumbrell), Holden Commodore VF, 2:07,8825
2. Winterbottom/(Richards), Ford Falcon FG, 2:08,0764
3. Bright/(Jones), Holden Commodore VF, 2:08,2673
4. Van Gisbergen/(Bleekemolen), Holden Commodore VF, 2:08,2804
5. Courtney/(Murphy), Holden Commodore VF, 2:08,8310
6. Lowndes/(Luff), Holden Commodore VF, 2:08,9636
7. Davison/(Owen), Ford Falcon FG, 2:09,0023
8. McLaughlin/(Perkins), Holden Commodore VF, 2:09,1926
9. Reynolds/(Canto), Ford Falcon FG, 2:09,2433
10. Prémat/(Ritter), Holden Commodore VF, 2:10,4145
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet