Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Belcar

BRCC: Lémeret en Mondron verdelen de winst, Grammatico de nieuwe leider in het BRCC Sprint

BRCC 2013 - 600 Km - Sprint

Op een droge, maar overtrokken omloop van Spa-Francorchamps werden zaterdagmiddag de vier sprints van de Belgian Racing Car Series verreden. Het resultaat was drie verschillende winnaars in vier deelraces en een nieuwe leider in het kampioenschap, alvorens half oktober voor de finale naar Zolder te trekken.

Tekst en foto's: PR

Stéphane Lémeret pakte de pole voor zijn comeback in BRCC met de Ginetta G50 van Astur Car en hij leidde ook de eerste ronden, maar iets later moest hij toch de weg vrijmaken voor de BMW M3 GT4 van André Grammatico, die na drie ronden de leiding nam en die niet meer afstond voor de eerste 15 minuten. De jongste van de Mondron broers werd derde.

De top 3 van het eerste deel van de eerste race begon er na de tussenkomst van de SEAT leading car weer stevig aan. Plots raakte Guillaume Mondron, die als tweede aan de Combes doorkwam, de wagen van Grammatico aan de pif paf . "Het was mijn fout", aldus de jongste van de twee broers Mondron. "Hij nam een wat andere lijn gezien hij over ABS beschikt en ik dacht dat hij ruimte liet." De Ginetta was beschadigd en kon niet meer verder, terwijl André Grammatico aan een spectaculaire remonte begon vanaf de laatste plaats, na anderhalve ronde traag te hebben afgelegd.

Lémeret was dus verlost van de voornaamste tegenstanders en won halverwege de sprint met acht seconden voor teambaas Pierre Piron in de derde G50 van Astur Car. Yvan Muller maakte er een volledig podium voor Ginetta voor en hij hield zo de SEAT van de Spaanse gast Antonio Aristi af.

Enkele minuten later was het vertrokken voor het derde kwart, weer met Stéphane Lémeret vooraan, maar met een voorsprong van amper 175 duizendsten op Pierre Piron, terwijl Grammatico knap de derde plek veroverde, voor de SEAT met nu Harriet Arruabarrena aan het stuur en de beide Ginetta van Muller en Edouard Mondron, waarbij deze laatste die helemaal achteraan vertrok, vervolgens spinde aan de Source en dan een schitterende comeback liet optekenen. De oudste van de twee broertjes Mondron sloot de dag en de comeback af met een mooie zege in de vierde en laatste sprint.

"Ik ben Stéphane twee ronden voor het einde voorbij gegaan aan de 180° van Brussels", vertelde Edouard. "Ik had de nieuwe banden gehouden voor dit deel van de race, omdat ik absoluut de titel wil binnenhalen."

Na twee zeges en twee tweede plaatsen, verliet Stéphane Lémeret Francorchamps met de glimlach. Hij wil dan ook terugkeren naar het BRCC. Wie ook gelukkig was, was de Fransman André Grammatico, die derde werd in de laatste race en de nieuwe leider in het kampioenschap is met 147 eenheden. Hij leidt nu nipt van de broertjes Mondron en Nicolas Jussy, die samen met Maxime Soulet in een Belgische SEAT de handen vol had met de Spaanse Seat. De Belgische SEAT-rijder werd negende en zesde na een mooi duel met Christophe Pampel, voor zijn teamgenoot 8ste en 7de werd in de tweede helft van de afspraak in de Ardennen. Nicolas blijft zo in de running voor de titel, waarover beslist wordt in Zolder midden oktober.

Proficiat ook aan Bernard Dandrifosse met twee vijfde plaatsen en winst in de categorie met zijn Silhouette BMW en last but not least ook voor Thierry Labeye en Patrick Dubois, winnaars in de Westfield Cup.

BRCC 2013 - 600 Km - Sprint - André Grammatico - Edouard Mondron - Stéphane Lémeret

Uitslagen:
Halfweg Race 1: 1. Grammatico (F/BMW GT4), 6 ronden in 15.48.459 ; 2. Lémeret (Ginetta G50) op 1.040 ; 3. G. Mondron (Ginetta G50) op 1.742 ; 4. Piron (Ginetta G50) op 6.861 ; 5. Dandrifosse (Silhouette BMW) op 11.084 (1ste SP) ; 6. Muller (Ginetta G50) op 14.025 ; 7. Aristi (E/SEAT Supercopa) op 19.117 (1ste TP) ; 8. Vigiola (E/SEAT Supercopa) op 20.424 ; 9. Jussy (SEAT Supercopa) op 40.300 ; 10. Pampel (BMW M3) op 57.421 ;... 12. Labeye (Westfield Cup) op 1.16.524 (1ste Guest)

Race 1: 1. Lémeret 13 ronden in 36.58.346 ; 2. Piron op 8.698 ; 3. Muller op 19.263 ; 4. Aristi (E) op 19.480 (1te TP) ; 5. Vigiola (E) op 22.542 ; 6. Jussy op 40.447 ; 7. Pampel op 1.03.444 ; 8. Pilette (SEAT Supercopa) op 1.03.628 ; 9. Munoz De Dios (SEAT Supercopa) op 1.31.961 ; 10. Dubois (Westfield) op 1.46.130 (1ste Guest)

Halfweg Race 2: 1. Lémeret, 6 ronden in 15.50.025 ; 2. Piron op 0.175 ; 3. Grammatico op 1.006 ; 4. Arruabarrena (E/SEAT) op 19.529 (1ste TP); 5. Muller (Ginetta G50) op 20.414 ; 6. E. Mondron (Ginetta G50) op 24.929 ; 7. Dandrifosse op 37.801 (1ste SP) ; 8. Soulet (SEAT Supercopa) op 40.417 ; 9. Arruabarrena (SEAT Supercopa) op 40.495 ; 10. Pampel op 47.910 ;... 12. Dubois op 1.27.892 (1ste Guest)

Race 2: 1. E. Mondron, 13 ronden in 36.44.796 ; 2. Lémeret op 3.181 ; 3. Grammatico (F) op 7.492 ; 4. Piron op 8.950 ; 5. Dandrifosse op 16.245 (1ste SP) ; 6. Arruabarrena (E) op 33.053 (1ste TP) ; 7. Soulet op 37.272 ; 8. Arruaberrena (E) op 42.952 ; 9. Dasi (E/SEAT Supercopa) op 48.224 ; 10. Dubois op 1.44.468 (1ste Guest)

Kampioenschap: 1. André Grammatico (F) 147 ; 2. Edouard Mondron-Guillaume Mondron en Nicolas Jussy 145,5 ; 3. Grégory Paisse 134 ; 4. Michaël Schmetz 103 ; 5. Bernard Dandrifosse 95 ; 6. Pierre Piron 77 ; 7. Christophe Pampel 71,5 ; 8. Christophe Anquetil 71 ; 9. Jacques Naniot-John Pilette 57 ; enz.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet