Retro: Arie Luyendijk sluit Historic GP winnend af
De Griekse veelwinnaar Leo Voyazides, opnieuw bijgestaan door zijn zeer vaardige secondant Simon Hadfield, won de Masters Pre-66 Touring Cars in zijn Falcon (voor de zoveelste keer dit seizoen), terwijl het duo in hun Lola-Chevy Mk3B ook glorieerde in de race voor het FIA Masters World Sportscar Championship (eveneens voor de zoveelste keer). De Lola van David Hart hield Voyazides in de openingsfase van zich af, maar moest halverwege opgeven.

Daarmee voegde Hart een tweede pechscenario toe aan de dag, want in de openingsrace van zondag was zijn auto ook al uitgevallen. In handen van poleman Tom Coronel trok de Cobra van DHG Racing in de openingsfase van Masters Gentleman Drivers-race een flink gat ten opzichte van de andere Cobra's van Rob Hall en de onvermijdelijke Voyazides/Hadfield, maar een gebroken aandrijfas zette de Nederlandse Cobra vroegtijdig aan de kant. Hetzelfde lot was de zusterauto van Hans Hugenholtz en Alexander van der Lof al in de kwalificatie beschoren. Die moest daardoor als laatste van start. De twee vochten zich uiteindelijk omhoog naar de vierde plaats. Volgens Hart moest de oorzaak van de geknapte assen waarschijnlijk worden gezocht in een iets te enthousiaste demonstratie tijdens Rotterdam City Racing...

Ad van der Kroft streed met het duo Philip Walker/Miles Griffiths om de zege in de open-sportscar-klasse van de Gentleman Drivers, maar zijn Cooper Bobtail legde het af tegen de snellere Lotus XI. Jürgen Barth werd zevende in de Porsche 904 die hij deelde met Roman Caresani. Jan Gijzen was pechvogel nadat zijn Elite al in de openingsronde ratelend voorbijkwam.
In de nationale versie van de Gentleman Drivers – de twee races voor het NK HTGT – won Graham Wilson in zijn kleine maar snelle Elan 26R de eerste race, vóór Arie Luyendijk in de kanariegele Bizzarrini 5300 GT van de familie Van der Lof. Rob Bergmans (Iso Rivolta) en Armand Adriaans (Shelby Mustang) eindigden nog voor poleman Georg Stummeyer (GT40). Luyendijk zette de zaken recht in de slotrace van het weekend door Graham Wilson en Roman Caresani (904) twee seconden achter zich te houden.

James Murray en Peter Morton waren de twee voornaamste kemphanen in de F Junior-races. Maar poleman Murray viel twee keer uit en schonk Morton zo twee zeges. Floris-Jan Hekker finishte als 13e en 17e, Jan Biekens werd 19e en 18e. Martyn Donn was in zijn bloedsnelle Atlantic-auto (een Lola T760 uit 1979) twee keer met gemak de beste in de Historische Monoposto's. Oudgediende Henk Bökenkamp (March SV79 Supervee) en Kees van der Wouden (Royale RP30 FF2000) waren de beste Nederlanders met elk een derde plaats. De Duitse familie Schrey domineerde de Youngtimer Trophy met hun twee Kremer Porsche 935 K1's.

Maar eigenlijk draaide de Historic GP helemaal niet om winnen, zoals in het historische racen in het algemeen deelnemen, persoonlijke grenzen verleggen en mooie auto's met het publiek delen belangrijker zijn. 'The cars are the stars', was dan ook een veelgehoorde uitspraak tijdens het weekend, zeker toen Arie Luyendijk en Jan Lammers demonstraties gaven in een CanAm McLaren en een Coloni. Over de sfeer van de Historic GP hebben we vrijdag en zaterdag al uitvoerig bericht in woord en beeld. Komende dinsdag blikken we nog eens terug op een onvergetelijk evenement, dat volgend jaar nóg groter belooft te worden. Zo zijn de gesprekken met Group C Racing in volle gang.