Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Yvan Muller vormt 'dream team' met Sébastien Loeb en Citroën

130807 WTCC Muller Loeb
Bij elkaar al twaalf wereldtitels: Sébastien Loeb (l.) en Yvan Muller rijden volgend jaar voor Citroën

"Das Beste oder nichts" is normaliter een slogan van Mercedes-Benz, maar lijkt ook onverkort van toepassing op de manier waarop Citroën de première in het FIA WK Toerwagens (WTCC) voorbereidt. Zoals bekend stapt het Franse merk volgend jaar in de mondiale toerwagenstrijd met de C-Elysée, de sedanversie van de C4. Negenvoudig wereldkampioen rally Sébastien Loeb stond als aanjager van dit project al van meet af aan vast als coureur. Nu maakte Citroën ook de tweede rijder bekend, en dat wordt niemand minder dan Yvan Muller, drie keer wereldkampioen toerwagens en dit seizoen in een fauteuil op weg naar zijn vierde titel. Daarmee is Citroën volgend jaar dus al automatisch verzekerd van het startnummer '1', terwijl Muller als oud-fabrieksrijder bij SEAT en Chevrolet een schat aan toerwagenervaring meeneemt naar het team in Versailles.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Citroën-sportdirecteur Yves Matton had al eerder bekendgemaakt dat de drie coureurs die tot eind vorig jaar het Chevrolet-fabrieksteam vormden, te weten Alain Menu, Rob Huff en Yvan Muller, op zijn verlanglijstje stonden. Nadat Menu dit jaar al een aantal testsessies voor Citroën uitvoerde, viel de rijderskeuze nu uiteindelijk dus op Muller, die een tweejarig contract kreeg. Daarmee is de cirkel weer rond, want uitgerekend Muller was degene die Sébastien Loeb in 2011 een keer een test met zijn toenmalige Chevrolet Cruze WTCC-auto op het circuit in Rockingham liet rijden. Loeb kreeg daarbij de smaak van de toerwagen te pakken en kreeg uiteindelijk ook bij Citroën de handen voor een WTCC-programma op elkaar.

130807 WTCC Citroen actie
Inmiddels zijn er ook de eerste 'rijdende' foto's van de C-Elysée WTCC

Gisteren stuurde Citroën al een filmpje de wereld in, waarop te zien was hoe Yvan Muller de C-Elysée WTCC op het circuit van Paul Ricard testte. Daarmee lag de conclusie al voor de hand dat Muller als coureur zou worden bevestigd en die confirmatie liet dus niet lang op zich wachten. Met Yvan Muller krijgt Citroën één van de succesvolste en meest ervaren toerwagenrijders van de afgelopen twee decennia binnen de gelederen. In 1995 won hij het Frans Super-Touring-kampioenschap met BMW. In 2003 werd Muller BTCC-kampioen met Vauxhall en vervolgens behaalde hij in 2008 met SEAT zijn eerste titel in het WTCC, gevolgd door twee wereldkampioenschappen op rij in 2010 en 2011 met Chevrolet. Maar ook onder andere omstandigheden kan Muller prachtig uit de voeten: tussen 1996 en 2006 won hij met BMW, Opel en KIA tien kampioenstitels in de Franse Trophée Andros-ijsraceserie (niet achter elkaar, zoals Citroën in het persbericht vermeldt, want Marcel Tarrès onderbrak die reeks in 2003, uitgerekend met een Citroën Xsara...) en Muller startte ook in de Dakar-rally en in de Franse WK-rally in de Elzas.

130807 WTCC Citroen actie2

Eerste indruk positief
Na zijn eerste indrukken zegt  Yvan Muller over de Citroën C-Elysée WTCC: "Vergeleken met wat ik de laatste jaren gewend ben is de auto lichter, krachtiger en heeft hij een betere aerodynamica. Ook de banden zijn breder en de remmen groter. Op alle punten is hij beter en de nieuwe generatie WTCC-auto's zal duidelijk sneller zijn dan de huidige. Het blijft een toerwagen, maar met wat meer mogelijkheden voor de coureur. De C-Elysée WTCC lijkt me een goede basis om mee te werken en ik kan niet wachten om met de tests te beginnen." Muller ziet er geen probleem in om samen met Loeb een team te vormen: "We zijn grote jongens die niet meer veel hoeven te bewijzen en we weten wat het betekent om voor een fabrikant te werken. We moeten bovenal aan het merk denken, en dat is wat ik altijd gedaan heb. Natuurlijk wil ik het liefst op de hoogste trede van het podium staan, maar het eerste doel is om het team te laten winnen. Solidariteit onder teamgenoten is een van de belangrijke factoren voor succes."



Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet