Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Historische Dieselzege van Audi in Le Mans

Le Mans winnaar Emanuele Pirro kon zijn geluk niet op. "Als ik tegenwoordig bij de pomp diesel tank, dan hoef ik me niet meer te schamen" grapte de viervourdige Le Mans-winnaar na zijn vierde zege op het Circuit van de La Sarthe.

tekst Willem J. Staat

 Audi backsight
De concurrentie keek 24 uren lang tegen de achterkant van de milieuvriendelijke Audi R10 TDI's aan. Foto: Audi

Historische Dieselzege van Audi in Le Mans
Audi boekte haar zesde overwinning tijdens de lange-afstandsklassieker. Met hun Audi R10 TDI schreef de combinatie Pirro/Biela/Werner autosportgeschiedenis. Voor het eerst wist een dieselauto deze klassieker op haar naam te schrijven. Voor Frank Biela en Emanuele Pirro betekende het hun vierde zege op Le Mans. Audi hield de leiding van de lange-afstandsmarathon dan ook 24 Uur lang in handen. Zevenvoudig Le Mans winnaar Tom Kristensen schreef met 3.31.211 ook de snelste wedstrijdronde op zijn naam. Ook wist de Deen verbruikte de Deen in zestien ronden slechts één tankvulling. Ook vestigde de nieuwe Audi R10 TDI een nieuw afstandsrecord, men reed 380 ronden op Le Mans.

Minimale problemen bij Audi
De winnende Audi R10 TDI kende slechts minimale problemen. Tijdens de nacht moesten de versnellingsbakverhouden verwisseld worden. Het kostte slechts tien minuten oponthoud. Het wisselen van de motorkap leverde een verlies van drie minuten op. Maar de Pescarolo C60 vormde nimmer een bedreiging. Aanvankelijk leidde de combinatie Capello/Kristensen/McNish, maar deze werd na een aanrijding met de Convers Menx Ferrari van de Rus Vasiliev in de vroege ochtenduren ver teruggeworpen. De bodemplaat en een turbo moesten vervangen worden. Na één uur reparatie werkzaamheden kon de Audi de strijd hervatten. Een furieuze inhaaljacht leverde uiteindelijk de derde plek overall op.

Pescarolo geen bedreiging
De Pescarolos vormden nimmer een serieuze bedreiging voor de Audis, die met hun tankstops toch in het voordeel waren, omdat ze wat meer rondes af konden leggen. De Pescarolo C60 van Sebatien Loeb/Franck Montagny/Eric Helary eindigde probleemloss als tweede, terwijl de tweede Pescarolo van Nicolas Minassian, Emmanuel Collard en Eric Comas als vijfde eindigde. Beide Pescarolos waren betrouwbaar genoeg, maar misten de snelheid van de Audis.

Lammers toch tevreden
De RFH Dome had lang uitzicht op een podiumpositie. De crash van de Maleisiër Alex Yoong verhinderde dit echter in de vroege ochtenduren. Toch blikt Jan tevreden terug. Jan Lammers: "Als je naar het grote geheel kijkt hebben we het natuurlijk goed gedaan. Wij hebben lange tijd op een podiumplaats gereden en daarmee hebben we laten ziendat we toch echt bij de grote spelers kunnen horen. De mensen die we hebben willen bereiken, hebben we ook kunnen bereiken en ondanks het feit dat onze deelname dit jaar 12 uur i.p.v. 24 uur heeft geduurd, hebben we op zakelijk gebied goed gescoord.

Vergers meer dan tevreden
Ondanks veel problemen behaalde de Barazzi Epsilon Courage AER de finish in de 74 editie van de 24 Uren van Le Mans. Afgelopen aslagers en versnellingsbakproblemen konden de Barazi Courage AER niet van de finish weerhouden. Doordat een deelnemer in de allerlaatste ronde nog stil viel eindigde Barazzi Epsilon Courage AER als vijfde in de LMP2 klasse. Michael Vergers: "Als kind droomde ik ervan om een keer aan Le Mans deel te nemen, ik ben echt onder de indruk. Voor de toekomst smaakt dit gewoon naar meer."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet