Retro: De zwarte week van 1973
Deze maand is het veertig jaar geleden dat Spa Francorchamps en Circuit Zandvoort een zware tol eisten. Het Williamson drama is in Nederland overbekend. De week voorafgaande aan de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort vielen er op Spa Francorchamps maar liefst drie doden. Dit was afgelopen weekend exact 40 jaar geleden.
Tekst en Foto's Willem J. Staat/PR/Archief
21 juli 1973. Drie toerwagencoureurs vonden 40 jaar geleden de dood op het supergevaarlijke Spa Francorchamps.Daaronder de oom van Nicola Larini.
De zwarte week van 1973
Veertig jaar geleden bestond het Circuit van Spa Francorchamps grotendeels uit openbare wegen. Recentelijk logeerde ik nog in Burnenville. Het is nu nauwelijks denkbaar dat er langs bomen, boerderijen, bushaltes en frietkramen op een slecht parcours geracet werd. De Formule 1 rijders hadden Spa Francorchamps allang de rug toegekeerd, maar de 24U en de 1000 KM van Spa bleven een vast bestanddeel op de kalender vormen. De strijd BMW Ford bevond zich op een hoogtepunt. Naast de fabrieks ingeschreven BMW's kreeg het merk uit München nog steun van BMW Alpina. In feite een privé-team waar zowel de opkomende sterren Niki Lauda als James Hunt met regelmaat wat bijklusten. Voor de 24U van Francorchamps had het team met steun van Jágermeister een 3.5 CSL "Batmobile" ingeschreven voor de combinatie Brian Muir/Hans Peter Joisten.(Een lange-afstandscoureur uit de Keulse regio)
De combinatie Muir/Joisten vertrok vanaf pole en waren voor de fabrieksingeschreven bolides van Hezemans/Quester en Amon/Stuck geduchte concurrenten voor de eindoverwinning. Na zeven uur wedstrijd gaat het echter op het onverlichte Francorchamps verschrikkelijk mis. Bij het dubbelen van een langzamere deelnemer verliest Hans Peter Joisten kortstondig de controle over zijn BMW Alpina en komt vrijwel onbeschadigd midden op de baan tot stilstand. Een poging om de motor te starten mislukt. De in konvooi aanstormende Alfa's van de Fransen Claude Ballot Lena en Roger Dubos hebben eigenlijk geen schijn van kans. De ervaren Ballot Lena zag het stilstaande obstakel op het allerlaatste moment. Met een enorme tegenwoordigheid van geest en een ferme ruk aan het stuur weet de Fransman aan zijn noodlot te ontsnappen. Zijn landgenoot Roger Dubos heeft geen schijn van kans. Met hoge snelheid boort hij zich in de rijderskant van de gestrande Alpina BMW 3.5 CSL.
De prachtige BMW Alpina 3.5 CSL van Joisten/Muir. Als schaalmodel voor velen nog steeds een gewild artikel......
Ballot Lena ziet in zijn spiegels het drama voltrekken. De Fransman bedenkt zich geen moment en zet zijn Alfa na een spin aan de kant en probeert direct hulp te verlenen. Hij hield er jarenlang een trauma aan over. Beide coureurs waren op slag dood. De combinatie Hezemans/Quester won de wedstrijd met een fabrieks BMW 3.5 CSL. Maar dat was na deze dramatische wedstrijd van minder belang.
Massimo Larini
Terwijl de bergingswerkzaamheden nog in volle gang zijn crashte Alfa fabriekscoureur Massimo Larini amper 25 minuten later ter hoogte van Les Combes. De impact is zo hevig dat de auto over de vangrails wordt heen gelanceerd. De oom van Andrea en Nicola Larini vocht ruim een week voor zijn leven maar overleed exact een week later zonder nog bij kennis te zijn geweest. Exact aan de vooravond van de meest dramatische Nederlandse Grand Prix. Na de fatale crash van Roger Dubos trekken de teams van Autodelta en Faltz BMW Alpina zich terug uit de 24U van Spa. De fatale crash werkte jaren door bij Alpina BMW. Het duurde jaren voordat de tuner weer hetzelfde competitieve niveau wist te bereiken.
Tekst en Foto's Willem J. Staat/PR/Archief
21 juli 1973. Drie toerwagencoureurs vonden 40 jaar geleden de dood op het supergevaarlijke Spa Francorchamps.Daaronder de oom van Nicola Larini.
De zwarte week van 1973
Veertig jaar geleden bestond het Circuit van Spa Francorchamps grotendeels uit openbare wegen. Recentelijk logeerde ik nog in Burnenville. Het is nu nauwelijks denkbaar dat er langs bomen, boerderijen, bushaltes en frietkramen op een slecht parcours geracet werd. De Formule 1 rijders hadden Spa Francorchamps allang de rug toegekeerd, maar de 24U en de 1000 KM van Spa bleven een vast bestanddeel op de kalender vormen. De strijd BMW Ford bevond zich op een hoogtepunt. Naast de fabrieks ingeschreven BMW's kreeg het merk uit München nog steun van BMW Alpina. In feite een privé-team waar zowel de opkomende sterren Niki Lauda als James Hunt met regelmaat wat bijklusten. Voor de 24U van Francorchamps had het team met steun van Jágermeister een 3.5 CSL "Batmobile" ingeschreven voor de combinatie Brian Muir/Hans Peter Joisten.(Een lange-afstandscoureur uit de Keulse regio)
De combinatie Muir/Joisten vertrok vanaf pole en waren voor de fabrieksingeschreven bolides van Hezemans/Quester en Amon/Stuck geduchte concurrenten voor de eindoverwinning. Na zeven uur wedstrijd gaat het echter op het onverlichte Francorchamps verschrikkelijk mis. Bij het dubbelen van een langzamere deelnemer verliest Hans Peter Joisten kortstondig de controle over zijn BMW Alpina en komt vrijwel onbeschadigd midden op de baan tot stilstand. Een poging om de motor te starten mislukt. De in konvooi aanstormende Alfa's van de Fransen Claude Ballot Lena en Roger Dubos hebben eigenlijk geen schijn van kans. De ervaren Ballot Lena zag het stilstaande obstakel op het allerlaatste moment. Met een enorme tegenwoordigheid van geest en een ferme ruk aan het stuur weet de Fransman aan zijn noodlot te ontsnappen. Zijn landgenoot Roger Dubos heeft geen schijn van kans. Met hoge snelheid boort hij zich in de rijderskant van de gestrande Alpina BMW 3.5 CSL.
De prachtige BMW Alpina 3.5 CSL van Joisten/Muir. Als schaalmodel voor velen nog steeds een gewild artikel......
Ballot Lena ziet in zijn spiegels het drama voltrekken. De Fransman bedenkt zich geen moment en zet zijn Alfa na een spin aan de kant en probeert direct hulp te verlenen. Hij hield er jarenlang een trauma aan over. Beide coureurs waren op slag dood. De combinatie Hezemans/Quester won de wedstrijd met een fabrieks BMW 3.5 CSL. Maar dat was na deze dramatische wedstrijd van minder belang.
Massimo Larini
Terwijl de bergingswerkzaamheden nog in volle gang zijn crashte Alfa fabriekscoureur Massimo Larini amper 25 minuten later ter hoogte van Les Combes. De impact is zo hevig dat de auto over de vangrails wordt heen gelanceerd. De oom van Andrea en Nicola Larini vocht ruim een week voor zijn leven maar overleed exact een week later zonder nog bij kennis te zijn geweest. Exact aan de vooravond van de meest dramatische Nederlandse Grand Prix. Na de fatale crash van Roger Dubos trekken de teams van Autodelta en Faltz BMW Alpina zich terug uit de 24U van Spa. De fatale crash werkte jaren door bij Alpina BMW. Het duurde jaren voordat de tuner weer hetzelfde competitieve niveau wist te bereiken.