Dragracing: Quartermile Nationals niet klein te krijgen
Het zit dragracend Nederland bepaald niet mee. Net als vorig jaar werd de eerste wedstrijd van het Open Nederlands Kampioenschap geplaagd door langdurige en overvloedige regenval. Door de inzet van de baancrew lukte het uiteindelijk toch om zowel op zaterdag als zondag in een wat langere droge periode Dragstrip Drachten in raceconditie te krijgen, waardoor er uiteindelijk nog redelijk wat runs gemaakt konden worden. Gezien de beperkte 'rijtijd' werd besloten uitsluitend kwalificatieruns te laten verrijden en alleen deze punten mee te laten tellen voor het Open Nederlands Kampioenschap en de EDRS European Drag Racing Series.
Tekst: Remco Scheelings
Foto's: Remco Scheelings
Vliegveld Drachten was ook dit keer weer in één dag omgetoverd in Dragstrip Drachten en lag er daarmee weer uitnodigend bij voor de deelnemers aan de eerste ronde van het Open Nederlands Kampioenschap Drag Racing. Eén ding heb je echter niet in de hand en met regen als ergste vijand van de dragrace-sport, ging het juist daar, en zeker niet voor het eerst in de afgelopen jaren, mis. De vrijdag viel helemaal in het water, maar op zaterdag was de droge ochtend net lang genoeg om de baan in raceconditie te krijgen en vervolgens (bijna) alle klassen een kwalificatierun te laten rijden. In het begin van de middag openden de hemelpoorten zich opnieuw om pas in de avond weer dicht te gaan. Op zondag zag het er in eerste instantie ook somber uit, maar toen het toch nog opklaarde, werd opnieuw met man en macht gewerkt om de baan rijklaar te krijgen, waarna in de middag nog een kleine drie uur volop gereden kon worden voordat een nieuwe bui een definitief einde maakte aan de Quartermile Nationals. In overleg met alle betrokken partijen was er inmiddels voor gekozen geen eliminaties te laten verrijden en alle runs als kwalificatieruns te beoordelen, waardoor iedereen die dat wilde ook zoveel mogelijk kon rijden. Punten voor het Open Nederlands Kampioenschap en de EDRS European Drag Racing Series werden dan ook uitsluitend op basis van deze kwalificatie-uitslagen toebedeeld.
Tom van der Wijden
Dubbel succes
Door de regen was de baan niet in topconditie te krijgen en bood, zeker in het begin, weinig grip voor de van veel pk's voorziene auto's en motoren uit de hogere klassen. In de snelste autoklasse, Super Pro ET, bleef Tom van der Wijden 0,2 seconde van zijn index verwijderd en pakte zo de eerste kwalificatiepositie en de meeste punten. Op een tweede plaats Maurice van der Laan, gevolgd door de met haar dragster naar grip zoekende Shari Oomen. Maar de eerste positie in de klasse Super Pro ET was voor Van der Wijden nog niet genoeg, want de rijder van Step-a-Side Dragracing was ook in de klasse Super Comp goed voor de eerste plaats, gevolgd door Eric Roerade en Stevan Reffeltrath.
Shari Oomen, na haar wedstrijddebuut in Engeland met de Super Pro ET dragster, voor het eerst in wedstrijdverband in actie op Nederlandse bodem
Ook een dubbel voor Gerjan Wolbers
Twee keer één
Een dubbele topscore was er ook voor Gerjan Wolbers. De rijder uit Hengelo was in de Super Street Car klasse goed voor de eerste plaats en deed dat nog eens dunnetjes over in de klasse Pro ET. In deze klasse werd Wolbers op de hielen gezeten door Marck Harteveld, Ibo van der Haven, Ron Hoogenboom en Eddy van den Bos. Met vijf rijders binnen 0,18 seconde van hun index hadden het spannende eliminaties kunnen worden.
Net als Shari Oomen maakte ook Ibo van der Haven in Engeland zijn wedstrijddebuut maar was nu in wedstrijdverband voor het eerst in Nederland te zien
Met zijn nieuwe auto moest Ron Hoogenboom op zondag zijn licentieruns nog voltooien, om even later naar de vierde kwalificatieplaats te rijden