Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Stand van zaken na vier uur in Le Mans

130622 LM24 Start
Start van de race met de Audi's aan kop van het veld

Zoals redelijkerwijs viel te verwachten, bepalen de Audi's het tempo aan de kop van het veld na vier uur racen in Le Mans. De nummer 1-Audi, eerst bestuurd door André Lotterer en na drie uur overgenomen door Benoît Tréluyer, rijdt aan de leiding, gevolgd door de nummer 2-Audi, waarin eerst Allan McNish en daarna Loïc Duval achter het stuur zat. Daartussen rijdt om 19.00 uur de snelste van de beide Toyota's, eerst met Anthony Davidson en vervolgens met Alexander Wurz, op de derde plaats, net voor de derde Audi, waarin Oliver Jarvis het stuur overnam van startrijder Lucas di Grassi. Het eerste uur reed het veld achter de safety-car na de fatale crash van Allan Simonsen.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

130622 LM24 Startvlag
Grand-Am-topman Jim France hanteerde de startvlag

Rond 15.00 uur hanteerde Jim France, hoofd van de Amerikaanse Grand-Am-organisatie, de startvlag en stuurde daarmee het 56 auto's tellende veld op weg voor de 81e editie van de klassieke lange-afstandsrace. Lotterer startte in de nummer 1-Audi zeer voortvarend en nam meteen de leiding, gevolgd door zijn merkgenoten McNish en Di Grassi. Na een paar minuten verschenen de beelden van de gecrashte Aston Martin van Allan Simonsen op de schermen. Het bleef lange tijd zeer onduidelijk wat er bij Tertre Rouge precies was gebeurd, totdat er onboard-beelden van een auto achter de Aston Martin boven water kwamen. Daaruit bleek dat Simonsen op de gladde kerbstone aan de buitenkant van de bocht was geraakt, daar de controle over zijn auto was verloren en uiteindelijk zijwaarts in de vangrails was geklapt. Op basis daarvan kan in redelijkheid worden aangenomen dat de zijwaartse impact, waartegen ook het HANS-systeem niet helpt, heeft geleid tot het letsel dat de Deen uiteindelijk het leven kostte. In overleg met de nabestaanden van Allan Simonsen heeft het Aston Martin-team besloten, de race met de overige auto's voort te zetten.

130622 LM24 Jeroen Start
Jeroen Bleekemolen in actie met de Oreca-Judd van Race Performance

In de LMP2-klasse leidt de OAK Racing-Morgan-Nissan met Olivier Pla, David Heinemeier Hansson en Alex Brundle, met een ronde voorsprong op de G-Drive Racing-Oreca-Nisan van Roman Rusinov, John Martin en Mike Conwwy, en de tweede OAK Racing-auto met Bertrand Baguette, Ricardo Gonzalez en Martin Plowman. Het Race Performance-team, waar Jeroen Bleekemolen de eerste rijbeurt voor zijn rekening nam en daarna werd afgelost door teamgenoot Patrick Niederhauser, rijdt na vier uur op de zesde plaats in de klasse. De KCMG-Morgan-Nissan met Ho Pin Tung, die als tweede instapte na Alexandre Imperatori, verloor de nodige tijd door een excursie in de grindbak van de Zwitser, waarna de auto weer moest worden vlotgetrokken. Het team rijdt op de 14e plaats met vier ronden achterstand op de leiders in de klasse.

130622 LM24 Start opwarmronde
Start van de formatieronde met blik op het GT-veld

Bij de GT-Pro's rijden de beide fabrieks-Aston Martins op de eerste twee plaatsen, met Dumbreck/Mücke/Turner voor Bell/Makowiecki/Senna, gevolgd door de beide fabrieks-Porsches met Lieb/Lietz/Dumas voor Bergmeister/Pilet/Bernhard. In de GT-Am-divisie leiden de beide AF Corse-Ferrari's, met Gerber/Griffin/Cioci voor Perazzini/Case/O'Young.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet