Retro: AUTOSPORT.NL aan de start - Verslag Kitzbüheler Alpenrallye
De stal van de Nederlandse familie Schlimmer naast de twee Porsches uitgebreid met een Alfa
Vanwege de zware overstromingen in Tirol en Beieren van de week ervoor moest het parcours van de rally flink worden ingekort. De geplande bergroute over de Hochkönig naar Saalfelden en het gedeelte langs de Chiemsee konden geen doorgang vinden. Aan het plezier en de ervaring tijdens de rally deed dat niets af. De inschrijving, technische controle en documentencontrole waren allemaal al door de mensen van Audi Tradtion geregeld. "Het is voldoende als je er woensdagavond bent", had men van tevoren al laten weten, wat geen probleem was, omdat ik het weekeinde ervoor toch al in Oostenrijk was vanwege de DTM en de tussenliggende tweeënhalve dag in Wenen doorbracht voor een toeristische reportage.
Mercedes-Benz 300 SL
De actie tijdens de Alpenrallye begon met de rijdersbriefing op donderdag vroeg in de middag, waar de organisatie de deelnemers informeerde over de wijzigingen in het routeverloop. Daarna volgde de proloog, een ritje vanuit Kitzbühel via Kirchberg naar Aschau en weer terug met een totale afstand van een kilometer of veertig en één behendigheidsproef. De volgende dag begon het echt: de route voerde via het Pillerseetal en Fieberbrunn naar Anif bij Salzburg, waar de lunchstop plaatsvond bij het bekende hotel Friesacher (zoon des huizes Markus reed in de tweede helft van de jaren negentig zonder noemenswaardig succes F3 en F3000). Daarna volgde de terugrit naar Kittzbühel via het Berchtesgadener Land, waar voor het eerst ook wat bergop gereden werd, wat je tenslotte bij zo'n soort rally ook verwacht.
DTM-coureur Mike Rockenfeller reed met een Audi Sport quattro
De slotdag bestond uit een relatief korte etappe richting Kufstein en terug via Langkampfen en Scheffau. Daar vond ook nog een klassementsproef plaats in de vorm van een geklokte ronde, waarvan de tijd in de volgende ronde zo exact mogelijk moest worden benaderd. Als afsluiting was er 's middags nog een parade van alle deelnemende auto's door het historisch stadscentrum van Kitzbühel. Van de 140 gestarte en 120 aangekomen teams in de toerklasse eindigde ik samen met mijn wisselende co-équipiers (Audi-Tradition-chef Thomas Frank op de eerste twee dagen en evenementcoördinator Thomas Behres op de slotdag) als 39e. Een resultaat waarmee we heel tevreden waren, omdat we besloten gewoon lekker te genieten van de omgeving, de auto en de rally en niet moeilijk te gaan doen met allerlei tabellen met gemiddelden en andere narigheid. Anders dan vele anderen, die 's morgens vroeg al met laptops in de weer waren, en in veel gevallen ruim achter ons eindigden. Al met al was het een bijzonder plezierige ervaring.
We eindigden als 39e van de 140 gestarte équipes en waren daarmee best tevreden