Retro: AUTOSPORT.NL aan de start - Verslag Kitzbüheler Alpenrallye
Klassieker in prachtig decor: 'onze' Audi 80 GTE in Tirol
Goed, sommigen zullen het niet als autosport bestempelen, maar er werden in ieder geval tijden gemeten, punten toegekend en klassementen opgemaakt, dus een zekere vorm van competitie zat er wel in. En voor de rest was het met name drie dagen lang genieten van mooie auto's en leuke routes in de prachtige omgeving van Tirol en Zuid-Beieren. AUTOSPORT.NL stond onlangs aan de start van de 26e editie van de Kitzbüheler Alpenrallye.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Als verslaggever was ik in de afgelopen jaren al een aantal keren bij de Alpenrallye voor ondermeer 'RS Porsche Magazine' en 'Top Time'. Vorig jaar, toen ik er op weg naar de DTM op de Red Bull Ring één dag was, maakte ik de start van het evenement zelfs vanuit een van de deelnemende auto's mee, maar dit was mijn eerste volledige deelname aan de rally. Het idee ontstond tijdens de 'Techno Classica' in Essen, waar Peter Kober, de PR-man van Audi Tradition, de afdeling die het historisch erfgoed van Audi en de voorgangermerken Horch, DKW, Wanderer, Auto Union en NSU beheert, vertelde welke evenementen er dit jaar voor de afdeling op het programma staan. "Als je een keer mee wilt rijden en er een leuk verhaal over kwijt kunt, roep maar", zei hij. Dat verhaal kwijt kunnen is niet zo'n probleem, want onder meer waren een paar Duitse dagbladen waarvoor ik regelmatig werk wel geïnteresseerd in een reportage, maar lastiger was het vinden van een vrij weekeinde, want de moderne autosport, waarmee ik tenslotte mijn geld moet verdienen, slokt ook al zoveel tijd op. Maar de Kitzbüheler Alpenrallye bleek dit jaar met geen enkel ander voor mij relevant evenement samen te vatten, dus zo was de keuze snel gemaakt.
Je hoeft geen dikke auto hebben om te genieten, met een NSU TT kan het ook!
Audi Tradition was met drie auto's vertegenwoordigd: een Audi Sport quattro, de korte homologatieversie voor de rallysport, die precies 30 jaar geleden werd gepresenteerd, een NSU TT en een Audi 80 GTE, de uit 1976 daterende sportiefste versie van de Audi 80, die met de 110 pk sterke motor met Bosch-K-Jetronic-inspuiting uit de Volkswagen Golf GTI en een laag gewicht tot – voor die tijd – prima prestaties in staat bleek. De 80 GTE was destijds slechts in twee kleuren verkrijgbaar: oranje en appeltjesgroen. Een rallypakket was leverbaar als optie, inclusief matzwarte motorkap. In de groene kleur is ook 'onze' auto voor de Kitzbüheler Alpenrallye uitgevoerd. De Audi met het kenteken IN-GT 99H maakt sinds ruim twee jaar deel uit van de fabriekscollectie van Audi. "Die auto stond al een tijdlang op ons wensenlijstje, maar je vindt ze bijna niet, zeker niet in goede conditie", zegt Thomas Frank, hoofd Audi Tradition, met wie ik voor de eerste twee dagen van het Oostenrijkse evenement in de Audi 80 GTE een team vorm. De auto werd gekocht van een particuliere verzamelaar met slechts 51.000 kilometer op de teller. Afgezien van wat lichte corrosievorming op het dak, bij Audi's uit die tijd geen onbekend fenomeen, is hij vrijwel als nieuw.
De charme van de jaren zeventig: eenvoudige radio in de Audi