Dragracing: Verlengde Fiero krijgt een tweede kans

Met een harde klap kwam er vorig jaar juni een voortijdig einde aan het seizoen van Frank Eijskoot. Bij de eerste wedstrijd van het Nederlands Kampioenschap Drag Racing raakte zijn Pontiac Fiero kort na de start uit het rechte spoor, beklom de vangrail, stak de baan over om daar met een doffe dreun tegen de afzetting tot stilstand te komen. De volledig zelfgebouwde dragracer zag er behoorlijk gehavend uit en het Fiero-project leek over. Nu, een jaar later, is de Fiero terug, heeft zijn eerste testmeters er alweer opzitten en maakt op Drachten bij de Quartermile Nationals zijn rentree in het Nederlands kampioenschap.
Tekst: team en Remco Scheelings
Foto's: team
"Na de crash was inderdaad de eerste gedachte, 'oké, dit was het dan'. Maar na een inspectie thuis in de garage bleek het er erger uit te zien dan het in werkelijkheid was. De motor en versnellingsbak waren onbeschadigd en ook het chassis had bijna geen schade opgelopen. Tsja en dan is het toch zonde om zo'n best wel uniek model aan de kant te zetten", blikt Frank Eijskoot een jaar later terug op het onfortuinlijke voorval.

En dus kreeg de Fiero een tweede kans. "De auto moest in ieder geval een langere wielbasis krijgen. Maar voor het oog moest het model er wel zo origineel mogelijk uit blijven zien. Omdat safety first komt, hebben we de middelste buizen van het chassis van voor tot achter helemaal vernieuwd en het chassis met 19 centimeter verlengd. Vanuit de Fiero Club Nederland kregen we spontaan plaatwerk gedoneerd, zoals een motorkap, spatborden, drempels en een neus. Ik ben ze daar nog steeds ontzettend dankbaar voor."

Met alle benodigde onderdelen in huis kon het werk pas echt beginnen. "Het chassis lossnijden en verlengen was niet het moeilijkste werk, meer tijd is er gaan zitten in het verlengen van het plaatwerk. Alle rondingen en lijnen moesten netjes in elkaar overlopen, zodat je niet kon zien dat hij verlengd was."
