Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Allrounder Rolf Stommelen had meer titels verdiend!

Eind vorige maand was het exact dertig jaar geleden dat Rolf Stommelen op het circuit van Riverside met een Porsche 935 verongelukte. Een snelle allrounder die te vaak bij de verkeerde teams zat en in zijn lange carrière maar slechts één titel wist te behalen. Hij had er zeker meer verdiend!

Tekst en Foto's Willem J. Staat/Porsche AG

Helmportret  Stommelen
Vorige maand was het exact dertig jaar geleden dat Rolf Stommelen op het inmiddels gesloten circuit van Riverside verongelukte.

Rolf Stommelen. Teveel op het verkeerde paard gewed
In het midden van de zestiger jaren werd de jonge Rolf Stommelen door Porsche voor hun bergklimwedstrijden met de diverse Spyders ingelijfd. Stommelen was één van de weinige coureurs die met de eerste generatie 917's kon racen en voor de 24U van Le Mans 1969 de pole behaalde. Datzelfde jaar kwam ook de doorbraak in de eenzitter-racerij. Tijdens de GP van Duitsland op de Nürburgring eindigde hij met een Winkelmann Racing Lotus 59 als 8e algemeen. De daaropvolgende jaren kwam hij met steun van het Duitse "Auto Motor und Sport" voor Brabham en Surtees uit. Tijdens de GP van Oostenrijk 1970 behaalde Stommelen zijn eerste podium. De overstap naar Surtees leverde weinig op. Er was geen klik met het team. Slechts een vijfde plek op Silverstone was zijn beste resultaat. De met veel tamtam aangekondigde Eifelland Colani March 721 betekende voor zijn CV weinig goeds.

In 1974 leek er een doorbraak te komen toen Stommelen door het team van Graham Hill gecontracteerd werd. Het pakte totaal anders uit. Tijdens de Spaanse GP op het stratencircuit van Montjuich crashte Rolf in de 25e ronde en liep beenletsel op. "Zijn Formule 1 moment of glory" werd tevens het dieptepunt in zijn carrière.

2013 RS Retro  Mont Ventoux 1968
Rolf Stommelen met de fameuze 909 Bergspyder op de Mont Ventoux in 196Vroeger kon je zelfs van uit bergklimsport richting Formule 1 prolongeren.

Bij de crash kwamen enkele fotografen en toeschouwers om het leven. Toch was Stommelen weer snel terug in de auto. Tijdens de 4U van Zandvoort pakte hij met Helmut Kelleners in een BMW 3.0 CSL een klasseeroverwinning. Vooral bij de ontwikkeling van de nieuwe Groep 6 Porsche 936 speelde Stommelen in 1976 een belangrijke rol. Direct bij het debuut van de 936 behaalde Rolf een uitstekende vijfde plek op de Nürburgring. Met Porsche zou de uit Keulen afkomstige coureur nog vele triomfen behalen. Het winnen van de DRM(de voorloper van het DTM) in 1977 behoorde tot de hoogtepunten in zijn carrière. De overstap naar het team van Schnitzer Toyota in 1978 werd een farce evenals de terugkeer in de F1 met Arrows in 1978.

2013 RS Retro 3 Toyota 1978
In 1977 werd Rolf Stommelen in GELO Porsche DRM kampioen. De overstap naar het Schnitzer Toyota Team bleek jammergenoeg een farce te zijn.

In 1982 kwam Stommelen voor het team van Porsche Kremer met de befaamde 936-81 uit. Omdat Stommelen veel aan de ontwikkeling van de 936 had bijdragen dacht men bij Kremer een gouden greep verricht te hebben. De Fransman Bob Wollek behaalde echter het kampioenschap. Tijdens een IMSA-wedstrijd op het nu niet mee bestaande circuit van Riverside sloeg het noodlot genadeloos toe. Rolf Stommelen verongelukte met een JDAVID/Fitzpatrick Porsche 935 LH. Een technisch defect was de oorzaak. Een gigantische allrounder die F1, F2, sportscars, toerwagens en NASCAR reed. Porsche keert binnenkort weer terug in de Endurance-racerij. Een aan hem gewijde typebenaming zoals bij Dan Wheldon(DW) in de Indycars zou het merk uit Stuttgart niet misstaan. Want vooral voor Porsche heeft Rolf Stommelen in de zestiger jaren heel veel betekend.

2013 RS Retro 1 Kremer Porsche 936 Zolder
Rolf Stommelen tijdens een testsessie op Zolder met de Kremer Porsche 936 in maart 1982.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet