Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Audi 1-2-3 in FIA WEC kwalificatie op Spa

Audi1 Spa Kwali DPPI

Hoewel er wat kleine aanpassingen aan het kwalificatiesysteem van het FIA WEC werden doorgevoerd na de problemen tijdens de eerste race op Silverstone werd de kwalificatie op het circuit van Spa-Francorchamps er niet veel spannender op. Een voor de fans en media niet altijd makkelijk te volgen sessie leverde een volledige eerste startrij voor Audi op. André Lotterer, Benoit Tréluyer en Marcel Fässler starten morgen vanaf pole position, gevolgd door Marc Gené, Lucas Di Grassi en Oliver Jarvis.

Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Spa-Francorchamps)
Foto's: DPPI

Nog voor de LMP teams hun eerste rondetijden hadden kunnen noteren werd de sessie door middel van de rode vlag stilgelegd. Bij het uitkomen van Rivage verloor Chris Dyson de controle over zijn Greaves Motorsport Zytek. Dyson ging dwars over de baan en raakte vervolgens met de rechter voorkant van zijn auto de vangrail. Uiteindelijk kwam Dyson aan de andere kant weer tot stilstand en konden de marshalls aan de slag.

Na enkele minuten gingen de motoren weer aan en gingen de Audi coureurs hun onderlinge strijd voor de pole weer aan. Het waren uiteindelijk Lotterer en Fässler die de snelste gemiddelde tijd over vier ronden lieten noteren. De tijden van Fässler (1:59.3 en 1:59.5) en Lotterer (2:00.1 en 2:00.7) resulteerden in een gemiddelde tijd van 1:59.961. Fässler en Lotterer waren het enige duo dat een gemiddelde tijd onder de 2 minuten wist te behalen. Gené en Di Grassi kwalificeerden zich als tweede met een gemiddelde rondetijd van 2:00.236 en teamgenoten McNish and Kristensen pakten de derde plaats met een gemiddelde rondetijd van 2:00.610. De Toyota's kwalificeerden zich als vierde en vijfde. De nieuwe auto, in de kwalificatie bestuurd door Nakajima en Wurz was bijna een seconde langzamer dan de pole. Neel Jani en Nick Heidfeld waren de beste LMP1 privateers.

Pecom Spa kwali DPPI

In de LMP2 klasse start Pecom Racing morgen vanaf pole position. Pierre Kaffer en Nicolas Minassian waren over vier ronden gemiddeld 0.222s sneller dan de Jota Zytek van Oliver Turvey en Lucas Luhr. Alex Brundle en Olivier Pla bezorgden OAK Racing de derde plaats op de LMP2 grid.

Aston98 Spa kwali DPPI

Net als op Silverstone was een Aston Martin V8 Vantage het snelste in de LMGTE Pro kwalificatie. In tegenstelling tot vorige maand was het dit keer echter de Aston Martin van Fred Makowiecki en Bruno Senna, die in Silverstone nog met Stefan Mücke en Darren Turner reed. Het duo was slechts vier honderdste van een seconde sneller dan de AF Corse Ferrari van Gianmaria Bruni en Giancarlo Fisichella. Kamui Kobayashi en Toni Vilander eindigden de sessie als derde. In LMGTE Am was het de Aston Martin van Allan Simonsen en Christoffer Nygaard die de pole position behaalde.

Uitslag:

1. Lotterer/Tréluyer/Fässler, Audi R18 e-tron quattro, 1:59.961
2. Di Grassi/Gené/Jarvis, Audi R18 e-tron quattro, 2:00.236
3. Kristensen/Duval/McNish, Audi R18 e-tron quattro, 2:00.610
4. Wurz/Lapierre/Nakajima, Toyota TS030-Hybrid, 2:00.947
5. Davidson/Buemi/Sarrazin, Toyota TS030-Hybrid, 2:01.203
6. Prost/Jani/Heidfeld, Lola B12/60-Toyota, 2:01.482

9. Perez Companc/Minassian/Kaffer, Oreca 03-Nissan, 2:08.540 (1e LMP2)
18. Senna/Makowiecki/Bell, Aston Martin Vantage, 2:19.811 (1e LMGTE Pro)
25. Nygaard/Poulsen/Simonsen, Aston Martin Vantage, 2:21.265 (1e LMGTE Am)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet