Racing shows: Jubileumeditie Techno Classica met vele hoogtepunten

Natuurlijk staat de 50-jarige Porsche 911 in het middelpunt van de belangstelling
Wie ook maar enigszins een hart heeft voor auto- en autosporthistorie, kan dezer dagen natuurlijk niet om de Techno Classica in Essen heen. Nog tot en met aanstaande zondag zijn de hallen van het Gruga-beurscomplex in de West-Duitse stad gevuld met de prachtigste oldtimers, youngtimers, race- en rallyauto's en tal van zaken die het hart van de autoliefhebber sneller doen kloppen. Vanmiddag was de beurs al open voor pers, professionele bezoekers en VIP-gasten, en AUTOSPORT.NL liet zich de kans uiteraard niet ontnemen om het nodige vast te leggen. De Techno Classica van dit jaar is bovendien een bijzondere, want het is de 25e editie. Het initaitief van de familie Fransen, heel voorzichtig als een eendaags evenement begonnen, is al lang uitgegroeid tot de toonaangevende klassiekerbeurs van Europa, en misschien zelfs wel van de wereld. Wie er al eerder was, weet precies wat we bedoelen en heeft waarschijnlijk geen nadere aanbeveveling meer nodig. En voor wie er nog nooit was: zeker een keer doen! Het kan nog tot en met aanstaande zondag.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Porsche 935 van de 'Whittington Brothers', die niet alleen op racegebied een bepaalde reputatie genoten.

Misschien wel de extreemste 911 ooit gebouwd: 911 GT1 in straatuitvoering.

Op de circuits delfde de 911 GT1 in 1997 in het FIA GT-kampioenschap het onderspit tegen deze Mercedes-Benz CLK-GTR, waarmee het Mercedes-fabrieksteam AMG alle tien wedstrijden van dat jaar won, een feit dat in geen enkel ander FIA-wereldkampioenschap ooit voorkwam. Erachter de straatversie als cabriolet, waarvan er maar vijf werden gebouwd.

Het is ook alweer 20 jaar geleden dat Alfa Romeo de DTM-titel won, met de spectaculaire 155, bestuurd door Nicola Larini.

Van een heel ander kaliber, maar ook prachtig, deze Bentley.