Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Retro diversen

Retro: Vandaag 45 jaar geleden verongelukte Jim Clark op Hockenheim

Vandaag is het exact 45 jaar geleden dat Jim Clark, één van de grootste F1 coureurs uit de zestiger jaren, tijdens een Formule 2 wedstrijd op Hockenheim het leven liet. Evenals vijf jaar geleden toch een moment om even bij stil te staan.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Ford Racing PR/Willem J. Staat

2013_jc_monument
Een eenvoudig monument herinnert aan het drama wat zich 45 jaar geleden in Hockenheim
afspeelde. Over 14 dagen vindt er tijdens de Hockenheim Historics de jaarlijkse herdenking
plaats.


45 jaar geleden verongelukte Jim Clark op Hockenheim
Exact 45 jaar geleden verongelukte de legendarisch Jim Clark op Hockenheim. Jim Clark en Lotus waren onlosmakelijk met elkaar verbonden. In het verleden heeft autosport.nl Clark’s carrière eerder belicht. Dit zullen wij vandaag echter niet doen. Wel staan wij even stil bij dit feit. Clark sloeg een aanbod van Ford destijds af om op Brands Hatch met de nieuwe 3L sportscar te rijden. Waarom Clark voor Hockenheim opteerde is nooit duidelijk geworden. De Schot had nog nimmer op Hockenheim gereden. Maar omdat er veel toprijders in Hockenheim aan de start verschenen koos Clark om aan de EK F2 wedstrijd in Duitsland deel te nemen. Hij kwalificeerde zich met de F2 Lotus 48 als zevende.

Op het druilerige Hockenheim kwam hij na vijf ronden niet meer voorbij. Op het lange rechte stuk komend uit het stadion verdween de Lotus zonder aanwijsbare redenen van de baan. Een langzaam leeglopende achterband wordt nu nog steeds als vermoedelijke oorzaak genoemd. Het wrak van de Lotus 48 werd destijds niet door de Duitse justitie in beslag genomen. Gold Leaf Team Lotus nam de restanten mee naar Engeland. Volgens de overlevering liet Chapman destijds de restanten ergens diep in de grond in Norfolk begraven.




Met de Lotus 48 had Clark in 1967 drie wedstrijden in Barcelona, Madrid en het Finse Keimola gewonnen. Volgens de inmiddels overleden Jim Endruweit van Lotus waren het slecht gebouwde auto’s. Voormalig Lotus chefmonteur Bob Dance is nog steeds bij Classic Team Lotus actief. In het verleden heb ik hem hier persoonlijk op aangesproken. Dance bestrijdt dit volledig. “Het waren juist goede auto’s, er was totaal niets mis mee” verklaarde Dance. Wat Dance nog steeds pijn doet is dat hij juist tijdens het Hockenheim weekend, evenals teameigenaar Colin Chapman afwezig was.

In het boek “Driver Profiles” verwoordt Jim Endruweit van Lotus de laatste momenten op Hockenheim. “Hij kwam al vroeg in de wedstrijd niet meer door en een stel jongedames die voor ons als tolk fungeerden kwamen terug met de boodschap dat er een ongeluk gebeurd was en dat Jim zwaar gewond naar een ziekenhuis was afgevoerd.” In het ziekenhuis werden de Lotus mensen overvoerd met koffie. “Toen er iemand mij een cognac aanbood wist ik genoeg” aldus Endruweit.

Als kind kan ik mij de woorden uit het radioprogramma “Langs de Lijn” op zondag 7 april 1968 kort voor 17.00U nog als de dag van gisteren herinneren. “Een triest bericht voor de autosportliefhebbers. De Schot Jim Clark is vanmorgen tijdens een F2 race op Hockenheim om het leven gekomen. En dan gaan wij nu verder met de toto-uitslagen.”

Jim Clark, een gigantisch fenomeen dat met Lotus en zijn genius Colin Chapman in de Formule 1 volledig tot ontplooiing kwam en uitgroeide tot de grootste van zijn tijd. Clark, één van de grootste coureurs aller tijden die de jankende Vettels van dit huidige F1 tijdperk volledig doet verbleken.


2013_jc_indy
Jim Clark, één van de allergrootsten uit zijn tijd.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet