WTCC: Voorbeschouwing WTCC-seizoen 2013

Derde BMW-seizoen bij ROAL voor Tom Coronel
Dit weekeinde start in Monza het negende seizoen van het FIA WK Toerwagens sinds de heropleving van de klasse in het jaar 2005 en het tiende jaar wanneer we de eerdere editie van 1987 erbij rekenen. Daarbij is er sprake van een nieuwe situatie, want voor het eerst sinds 2005 is Chevrolet er niet meer officieel bij als fabrieksteam. De fabrieksmatige inbreng komt dit jaar van Honda en Lada, terwijl Chevrolet, BMW en SEAT met privéteams vertegenwoordigd zijn. Tom Coronel (wie anders) houdt als coureur de Nederlandse eer op WK-niveau hoog.
Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/Photo4, Frits van Eldik, Rebocar
Dat het RML-team van de Brit Ray Mallock de status van Chevrolet-fabrieksteam kwijtraakte, betekent niet dat de in de afgelopen seizoenen oppermachtige Cruze dit jaar in het startveld ontbreekt. RML zelf vond na een intensieve campagne de financiering voor een tweetal auto’s, waarvan het grootste deel uiteraard voor rekening komt van Tom Chilton, die in de beste familietraditie kan rekenen op een riant budget van verzekeringsconcern AON. Daarmee betaalt hij ook een flink deel van de inzet van de auto voor drievoudig wereldkampioen Yvan Muller, die bij RML aan boord bleef. De coureur uit de Elzas krijgt daarnaast ondersteuning van olieconcern Lukoil. Bij RML is er Nederlandse inbreng: Ron Hartvelt bleef aan boord als technisch projectleider van het team. Overige Cruzes zijn er van Bamboo Engineering voor Alex MacDowall en James Nash en van het Zweedse Nika Racing voor de Deen Michel Nykjaer.

Het startnummer 1 siert nu de Allinkl.com-SEAT van Rob Huff
Na het winnen van de titel in het afgelopen jaar zag het er voor Rob Huff lange tijd donker uit, want buiten Chevrolet beschikte de Brit nauwelijks over enige contacten in de toerwagenwereld. Uiteindelijk vond hij, zonder enige twijfel met de nodige hulp van WTCC-promotor Marcello Lotti, onderdak bij het Duitse Allinkl.com-team van René Münnich, dat de overstap maakte vanuit het FIA GT1-WK. Zo staat dit jaar toch nog het startnummer 1 op de grid van het WTCC. Het Duitse SEAT-team, dit jaar nieuw in de serie, heeft zelfs twee wereldkampioenen in de gelederen, want ook regerend GT1-wereldkampioen Marc Basseng rijdt een van de Leons. Teameigenaar René Münnich komt eveneens met een SEAT in actie. Overige Leons zijn er van Campos Racing voor Fernando Monje, Special Tuning Racing voor Tom Boardman en het Tuenti Racing Team voor Pepe Oriola.