DRDO: Marloes Dijkhuis, Hans Creemers, Jeroen de Roode en Philip Romijn kampioenen DRDO
Het tweede raceseizoen van de AHC RiskStrategy Dutch Race Driver Organisation is afgesloten met een spannende finale op Circuit Park Zandvoort. Marloes Dijkhuis stelde in de allerlaatste race nipt de titel veilig in de AHC RiskStrategy Dieselklasse. Philip Romijn (AHC RiskStrategy BMW M3 Cup) en de equipe Jeroen de Roode – Hans Creemers (AHC RiskStrategy Specialklasse) werden vorige week al gehuldigd. Na de driedubbele race op TT Circuit Assen waren zij niet meer te achterhalen.
Tekst en foto's: PR
De finale van de AHC RiskStrategy DRDO wordt inmiddels traditioneel deels in het donker verreden. Om de veiligheid van de deelnemers en de officials langs de baan te garanderen, werd Circuit Park Zandvoort speciaal voor dit evenement van verlichting voorzien. De verlichting, aggregaten en andere benodigdheden werden beschikbaar gesteld door Collé Rental & Sales.
In de AHC RiskStrategy Dieselklasse was de spanning te snijden. Na dertien races voerde Martin de Weerd de tussenstand aan met zijn VW Golf TDi. Marloes Dijkhuis nam met een achterstand van één puntje de tweede plaats in, Gerard van Schaijk volgde op wederom één puntje als derde. Omdat Gerard en Marloes samen een VW Golf TDi deelden, was Gerard sowieso uitgeschakeld voor de titel. Ramon Zuketto (BMW 1 Serie) was met een achterstand van zes punten op Martin de derde serieuze kanshebber in het veld.
Met een derde plaats in de eerste race en een tweede plek in de tweede manche besliste Marloes Dijkhuis de strijd nipt in haar voordeel. In het eindklassement bleef ze Martin de Weerd, die als tweede en vijfde eindigde, welgeteld drie punten voor. “Ik ben echt heel erg blij!”, straalde de kersverse kampioene. “Vorig seizoen maakte ik mijn racedebuut bij de DRDO. Ik heb nu meer ervaring en daardoor gaat het een stuk beter. Vorig jaar vond ik het racen in het donker bijvoorbeeld niet leuk, nu ging het heel goed. Ik heb mijn titel zeker ook te danken aan de goede zorgen van de mannen van Match Racing.”
Dubbelzege Renger van der Zande
Renger van der Zande nam vorig seizoen nog deel aan de DTM. De topcoureur reed een dubbele gastrace tijdens de finale van de AHC RiskStrategy DRDO. “Ronald van de Laar vroeg of ik samen met hem wilde rijden”, aldus Renger. Het duo bestuurde de BMW 320d waarmee Ronald en zijn zoon Dennis vorig jaar de titel wonnen in de AHC RiskStrategy Dieselklasse. Het duo kwam beide keren als winnaar over de finish. “Het was leuk”, blikte Renger op zijn kennismaking met de DRDO terug. “Dit is een klasse met een hoog fungehalte.”
Naast de equipe Marloes Dijkhuis / Gerard van Schaijk en Martin de Weerd eindigden ook GertJan Zantingh en Dik Groenhart op het podium. Zij werden derde in de tweede race.
Zege Philip Romijn
Na de driedubbele race op TT Circuit Assen op zondag 30 september was Philip Romijn niet meer te achterhalen in het klassement van de AHC RiskStrategy BMW M3 Cup. Het is de tweede opeenvolgende titel voor de enthousiaste rijder. “Het is relaxed dat de titel al binnen is”, vertelde hij voor het begin van de eerste race. ‘Relaxed’ is voor hem het toverwoord van het afgelopen seizoen. “Ik rijd dit jaar meer relaxed. Dat betaalt zich uit. Ik ben nu sneller en ik heb dit seizoen, in tegenstelling tot vorig jaar, races gewonnen.”
In de eerste race moest Philip hard werken voor zijn zege. Bij de start was Dennis van der Linden hem te snel af. “In de eerste ronde kon ik hem al passeren”, aldus Philip. Dennis behield vervolgens langdurig de aansluiting, maar hij kon de kampioen niet meer passeren. In het tweede deel van de race, op het moment dat de duisternis inviel, bouwde Romijn een grote voorsprong op. “Een paar weken geleden heb ik tijdens een evenement van de Dutch Race Driver Business Club geoefend in het donker”, vertelde hij. “Het ging goed. Racen in het donker vind ik prachtig.”
Dennis van der Linden / Herman Peene eindigden als tweede, voor Mark Bol Raap die maar een halve seconde tekort kwam voor het zilver.
Felle strijd
Romijn won ook de tweede race met overmacht. Achter hem vond een fraai, rondenlang duel plaats tussen de equipes Jan Hein Witzand / Marc Seesing, Benno Kivits / Bertie van Rooij, Aldo Visman / Holmer Roelvink, Dennis van der Linden / Herman Peene en Marc Dijkhuis. In de beginfase mengde ook Mark Bol Raap zich in dit duel. Rondenlang reden de vijf BMW’s als aan een touwtje over het circuit, waarbij veelvuldig van positie werd gewisseld. Na een klein uur racen stelde Marc Dijkhuis uiteindelijk de tweede plaats veilig, gevolgd door Witzand en Seesing.
Volgend jaar weer
Jeroen de Roode en Hans Creemers werden op TT Circuit Assen reeds gehuldigd als de eerste kampioenen in de dit jaar nieuwe AHC RiskStrategy Specialklasse. Het duo kijkt terug op een geslaagd seizoen. “We zijn in bijna elke race op het podium geëindigd”, aldus Jeroen. De goede sfeer en de competitie is de teamgenoten zo goed bevallen, dat ze er volgend jaar weer bij zijn. “Waarschijnlijk rijden we dan ook weer met onze BMW 325i E30 uit 1986”, blikte Jeroen alvast vooruit.
De eerste race werd gewonnen door Marc Naessens, die tijdens het vijfde evenement van de AHC RiskStrategy DRDO in augustus zijn racedebuut maakte achter het stuur van zijn indrukwekkende BMW Compact voorzien een BMW M3-krachtbron. Nico Koetsveld (BMW Compact) kwam als tweede over de finish, gevolgd door de kersverse kampioenen.
In de tweede race verdeelden de vier rijders de bekers op een andere manier. Koetsveld won de afsluitende race van het seizoen, voor De Roode / Creemers en Naessens.
Geslaagd seizoen
Danny van Dongen organiseert de AHC RiskStrategy DRDO samen met Dillon Koster. Hij kijkt terug op een geslaagd seizoen. “Het is leuk om te zien dat onze rijders het naar hun zin hebben. Via mond-tot-mond reclame maken ze andere coureurs enthousiast, die vervolgens in veel gevallen een gastrace komen rijden om kennis te maken met onze organisatie. We kunnen terugkijken op een sportief geslaagd en gezellig seizoen. Ik wil Federal Tyres, vertegenwoordigd door Van den Ban Autobanden, bedanken voor hun steun en enthousiasme. Daarnaast hebben we ook dit seizoen weer prettig samengewerkt met Circuit Park Zandvoort en, tijdens onze finaleraces, Collé Rental & Sales.”
Groei
De AHC RiskStrategy DRDO ging vorig jaar, middenin de economische crisis, van start. “Desondanks zijn we dit jaar gegroeid naar gemiddeld 25 auto’s per evenement. Ik ben echt megatevreden”, aldus Van Dongen. Hij verwacht dat het deelnemersveld volgend jaar verder gaat groeien. “Met name de Diesel- en de Specialklasse zijn zeer geschikt voor debuterende en onervaren rijders. Het kostenplaatje is aantrekkelijk en her en der in het land staan meer dan genoeg auto’s die uitstekend geschikt zijn voor de DRDO. Ik verwacht dat we volgend jaar weer enkele autosportdebutanten mogen verwelkomen, onder meer van onze eigen Dutch Race Driver Academy raceschool. Daarnaast bemerken we belangstelling van rijders die nu elders racen en om zich heen kijken. Onze formule spreekt hen aan, dat merken we aan de gastrijders die we geregeld mogen ontvangen.”
De formule van de AHC RiskStrategy DRDO (het evenement begint in de namiddag; veel rijden in een korte tijd; gezelligheid en een goede sfeer en een goede competitie) blijft volgend seizoen ongewijzigd.
Op naar volgend jaar: The Stig
Dat wil niet zeggen dat er volgend jaar niets verandert. Van Dongen: “De Specialklasse staat open voor raceauto’s met een cilinderinhoud tot 2,5 liter en een geluidsniveau van maximaal 85 dB(A). Dat vullen we vanaf volgend jaar aan met een nog te bepalen grens voor wat betreft de pk-gewichtverhouding. Zo proberen we te garanderen dat de competitie, net als het afgelopen seizoen, spannend en betaalbaar blijft. Mogelijk gaan we extra maatregelen treffen om ‘close racing’ te bevorderen, zoals extra gewicht voor de snelste rijders. Vanaf volgend seizoen zal bovendien The Stig met de diverse auto’s gaan rijden om objectief te kunnen bepalen hoe snel deze zijn.”
Overige wijzigingen die worden doorgevoerd zijn de introductie van ‘successeconden’. Snelle rijders moeten volgend seizoen langer stilstaan tijdens de verplichte pitstop, zodat de strijd om de ereplaatsen nog spannender wordt. Rijders die vaak net naast het podium grijpen, krijgen zo een kans om toe te slaan.
Danny: “Het evenement op TT Circuit Assen is goed bevallen, de samenwerking met de ACNN van Peter Grondel is goed. Volgend jaar willen we dus weer naar Assen. Verder zijn we hard aan het werk om meer aandacht in de media te genereren.”
Uitslagen:
AHC RiskStrategy BMW M3 Cup:
Race 1: 1. Philip Romijn; 2. Dennis van der Linden en Herman Peene; 3. Mark Bol Raap.
Race 2: 1. Philip Romijn; 2. Marc Dijkhuis; 3. Jan Hein Witzand en Marc Seesing.
AHC RiskStrategy Specialklasse:
Race 1: 1. Marc Naessens, BMW Compact; 2. Nico Koetsveld, BMW Compact; 3. Jeroen de Roode en Hans Creemers, BMW 325i E30.
Race 2: 1. Nico Koetsveld; 2. Jeroen de Roode en Hans Creemers; 3. Marc Naessens.
AHC RiskStrategy Dieselklasse:
Race 1: 1. Ronald van de Laar en Renger van der Zande, BMW 320d; 2. Martin de Weerd, VW Golf TDi; 3. Marloes Dijkhuis en Gerard van Schaijk, VW Golf TDi.
Race 2: 1. Ronald van de Laar en Renger van der Zande; 2. Marloes Dijkhuis en Gerard van Schaijk; 3. GertJan Zantingh en Dik Groenhart, VW Golf TDi.
Eindstanden:
AHC RiskStrategy BMW M3 Cup: 1. Philip Romijn 254; 2. Mark Bol Raap 191.5; 3. Dennis van der Linden en Herman Peene 185.5.
AHC RiskStrategy Specialklasse: 1. Jeroen de Roode en Hans Creemers 244.5; 2. Gerard Vleming 188; 3. Raimond van Steen 132.
AHC RiskStrategy Dieselklasse: 1. Marloes Dijkhuis 226; 2. Gerard van Schaijk 225; 3. Martin de Weerd 223.