Supercar Challenge kalender 2013 en kleine reglementswijzigingen
De Supercar Challenge powered by Dunlop heeft zijn kalender voor 2013 definitief rond. De kalender bestaat volgend seizoen uit acht evenementen met races op Circuit Zolder, Spa Francorchamps, het TT-circuit van Assen, Circuit Park Zandvoort en als klap op de vuurpijl de Slovakiaring in Slowakije. Helaas is voor de Supercar Challenge het DTM-evenement op Zandvoort komen te vervallen, maar de organisatie heeft hiervoor een alternatief kunnen vinden. Daarnaast zijn er ook in het reglement wat wijzigingen. Zo is de klasse vanaf komend jaar een goedgekeurde FIA International Serie en is er een gewijzigd kwalificatieformat.
Tekst en Foto's PR
Supercarchallenge niet met DTM
De definitieve kalender van de Supercar Challenge powered by Dunlop is nagenoeg gelijk aan de in november gepresenteerde kalender, alleen is op de definitieve kalender het DTM-weekend op Zandvoort helaas komen te vervallen. Door een gewijzigde Formule 1-kalender, waarin plaats is gemaakt voor een race in het weekend van 21 juli, was de DTM organisatie genoodzaakt om de datum voor de DTM race op Zandvoort aan te passen. Die datum is verschoven naar 29 september, een datum waarop de Supercar Challenge al een raceweekend op Spa Francorchamps had gepland. De DTM organisatie heeft nog aangeboden om de Supercar Challenge mee te laten rijden tijdens het raceweekend op de Norisring, maar het hierbij horende financiële plaatje bleek voor de Supercar Challenge niet haalbaar.
Circuit Park Zandvoort bood daarnaast een mooi alternatief en dat was om met de GT-divisies te gast te zijn bij de Trophy of the Dunes op Zandvoort, waar de Sport-divisies en ook de nieuwe Superlights-divisie al waren ingepland. Voor de Superlights kon ter vervanging van de races tijdens de DTM op Zandvoort ruimte worden gemaakt bij de Gamma Racing Day op Assen. Wel moest er hierdoor noodgedwongen geschoven worden met de startvelden. De Superlights rijden tijdens de Gamma Racing Day en de Trophy of the Dunes nu mee in het veld van de Sport I- en Sport II-divisie, terwijl de Supersport-divisie bij deze evenementen meerijdt in het veld van de GT-divisies. Tijdens de andere evenementen waar de nieuwe Superlights-divisie actief is, dus het evenement op de Slovakiaring, de Superstars @ Zolder, het Racing Festival op Spa Francorchamps en de Finaleraces op TT-Circuit van Assen, rijden de Superlights wel in een geheel eigen veld. Bovendien is de organisatie van de Supercar Challenge erin geslaagd om bij de meeste evenementen meer rijtijd te realiseren, een veelgehoorde vraag vanuit de deelnemers.
Op reglementair vlak zijn er in 2013 een paar wijzigingen. Zo is er vanaf komend seizoen een gesplitste kwalificatie, wat betekent dat er tijdens de kwalificatie een tijd neergezet wordt voor Race 1 en een tijd voor Race 2. Uitval tijdens race 1 betekent dus niet meer voor race 2 achteraan starten. Daarnaast is het gebruik van intermediate banden in verband met beperkte leverbaarheid niet meer toegestaan. Ook is de Supercar Challenge inmiddels goedgekeurd als FIA International Serie. Dit betekent onder andere dat het reglement door de FIA is goedgekeurd en bovendien dat er in de toekomst weer meerdere races in het buitenland, zoals in Duitsland en Engeland, plaats kunnen gaan vinden.
Tekst en Foto's PR
Supercarchallenge niet met DTM
De definitieve kalender van de Supercar Challenge powered by Dunlop is nagenoeg gelijk aan de in november gepresenteerde kalender, alleen is op de definitieve kalender het DTM-weekend op Zandvoort helaas komen te vervallen. Door een gewijzigde Formule 1-kalender, waarin plaats is gemaakt voor een race in het weekend van 21 juli, was de DTM organisatie genoodzaakt om de datum voor de DTM race op Zandvoort aan te passen. Die datum is verschoven naar 29 september, een datum waarop de Supercar Challenge al een raceweekend op Spa Francorchamps had gepland. De DTM organisatie heeft nog aangeboden om de Supercar Challenge mee te laten rijden tijdens het raceweekend op de Norisring, maar het hierbij horende financiële plaatje bleek voor de Supercar Challenge niet haalbaar.
Circuit Park Zandvoort bood daarnaast een mooi alternatief en dat was om met de GT-divisies te gast te zijn bij de Trophy of the Dunes op Zandvoort, waar de Sport-divisies en ook de nieuwe Superlights-divisie al waren ingepland. Voor de Superlights kon ter vervanging van de races tijdens de DTM op Zandvoort ruimte worden gemaakt bij de Gamma Racing Day op Assen. Wel moest er hierdoor noodgedwongen geschoven worden met de startvelden. De Superlights rijden tijdens de Gamma Racing Day en de Trophy of the Dunes nu mee in het veld van de Sport I- en Sport II-divisie, terwijl de Supersport-divisie bij deze evenementen meerijdt in het veld van de GT-divisies. Tijdens de andere evenementen waar de nieuwe Superlights-divisie actief is, dus het evenement op de Slovakiaring, de Superstars @ Zolder, het Racing Festival op Spa Francorchamps en de Finaleraces op TT-Circuit van Assen, rijden de Superlights wel in een geheel eigen veld. Bovendien is de organisatie van de Supercar Challenge erin geslaagd om bij de meeste evenementen meer rijtijd te realiseren, een veelgehoorde vraag vanuit de deelnemers.
Op reglementair vlak zijn er in 2013 een paar wijzigingen. Zo is er vanaf komend seizoen een gesplitste kwalificatie, wat betekent dat er tijdens de kwalificatie een tijd neergezet wordt voor Race 1 en een tijd voor Race 2. Uitval tijdens race 1 betekent dus niet meer voor race 2 achteraan starten. Daarnaast is het gebruik van intermediate banden in verband met beperkte leverbaarheid niet meer toegestaan. Ook is de Supercar Challenge inmiddels goedgekeurd als FIA International Serie. Dit betekent onder andere dat het reglement door de FIA is goedgekeurd en bovendien dat er in de toekomst weer meerdere races in het buitenland, zoals in Duitsland en Engeland, plaats kunnen gaan vinden.