Dragracing: Shari Oomen presenteert nieuwe Super Pro ET dragster
Na twee jaren Junior Dragster maakt de pas 17-jarige Shari Oomen komend seizoen de reuzensprong naar de klasse Super Pro ET. Tijdens de afgelopen weekend gehouden Autosportdagen Speed & Action presenteerde de blondine vol trots haar nieuwe aanwinst en had over belangstelling bepaald niet te klagen. Het is voor het eerst sinds jaren dat er weer een Nederlandse dragracer met een dragster in plaats van een ‘auto met deuren’ op de strip verschijnt.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings
Shari Oomen debuteerde in 2011 in de klasse Junior Dragster. Na een vierde plaats in haar eerste jaar, legde de inwoonster van ’s Gravenzande dit jaar beslag op een derde plaats in de eindstand van het kampioenschap. Komend seizoen maakt de onlangs 17 jaar geworden Shari met een recent aangeschafte dragster haar debuut in de klasse Super Pro ET. Daarmee promoveert de blondine meteen van de opstapklasse van de dragrace-sport naar de snelste klasse waarin gestreden wordt om een Open Nederlands Kampioenschap. Aardig detail is daarbij dat Shari het in deze klasse onder andere zal moeten opnemen tegen….haar vader Johan Oomen, die al geruime tijd in de sport actief is en afgelopen jaar een fraaie Dodge Viper over de dragstrips stuurde. Behoudens uiteraard de Top Fuel dragster van Lex Joon, is het voor het eerst in waarschijnlijk minimaal tien jaar tijd dat een Nederlandse dragracer in een dragster op de stip actief wordt.
De inmiddels in Spa Visie-blauw gespoten dragster is gebouwd in Amerika en heeft na uitvoerig te zijn getest een tijd stilgestaan. De auto heeft dan ook nooit aan races deelgenomen en ziet er ‘als nieuw’ uit. Het chassis is goedgekeurd voor tijden tot 7,5 seconden over de kwartmijl. De motor is een 489 cui (8 liter) Chevy Big Block met een voor Nederland uniek RONS Toilet Fuel Injection systeem, waardoor de dragster tot tijden van rond de 7,9 seconden in staat moet zijn.
“Het is fantastisch dat ik deze kans krijg en ik ben daar dan ook ontzettend blij mee. We gaan beginnen met tijden van rond de 8,9 seconden en het dan geleidelijk opbouwen. Snelheid went vlug, maar rijden met bijvoorbeeld een transbrake is helemaal nieuw voor me. Naast de wedstrijden in Drachten is het de bedoeling om Hockenheim en de Main Event en European Finals op Santa Pod te rijden. Als het allemaal volgens plan verloopt, wil ik bij de Main Event, eind mei volgend jaar, mijn licentieruns maken, om er daarna meteen vol voor te kunnen gaan. Mijn doel is gewoon winnen”, aldus een laaiend enthousiaste Shari, die eigenlijk niet kan wachten om de eerste serieuze meters met haar auto te maken. De eerste ‘voorzichtige’ demo-runs staan gepland voor American Sunday op Circuit Park Zandvoort, april volgend jaar. “Ik wil hierbij natuurlijk voor alles mijn vader en moeder bedanken en verder iedereen die dit project mogelijk heeft gemaakt, zoals Spa Visie zwembaden, WVB Holland, Autoschade Harteveld, deukie?...deukie.nl, Ger van der Zwan, Fred Barendse, Ed Breedveld, Dennis Verleg en Rob Wesdorp”, aldus een stralende Shari Oomen.
Bij het eerste motorgeluid zag het meteen zwart van de mensen