Dragracing: NHRA-velden al volop in beweging
De NHRA Full Throttle Drag Racing Series 2012 heeft nauwelijks de kampioenen gehuldigd of de eerste verschuivingen zijn al een feit. Al dan niet gedwongen vertrekkende rijders, een onverwachte comeback en nieuwe teams. Voordat de NHRA Mello Yello Drag Racing Series 2013 in het derde weekend van februari van start gaat zullen er ongetwijfeld nog vele wijzigingen volgen.
Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Remco Scheelings, p.r.
Het is even wennen maar na vier jaar Full Throttle heeft moederbedrijf Coca-Cola Company voor de komende jaren de naam van haar citrusdrank Mello Yello aan de belangrijkste dragrace-serie ter wereld verbonden. Voor de NHRA ook een hele klus want naar goed Amerikaans gebruik worden meteen alle, maar dan ook werkelijk alle reclame-uitingen op voertuigen, websites, kleding, circuits tot koffiebekers aan toe, aangepast.
Massey out
In de week na de afsluitende NHRA Finals was het half november meteen al raak. Bij Don Schumacher Racing kreeg Spencer Massey, de nummer drie in de Top Fuel titelstrijd, te horen dat hij naar een andere werkgever op zoek moest. In een eerder stadium was al duidelijk geworden dat FRAM/Prestone in 2013 niet meer als sponsor van ‘zijn auto’ zou optreden, maar achter de schermen schijnen er andere zaken een rol te hebben gespeeld. Schumacher heeft namelijk aangegeven dat, ook als er geen hoofdsponsor gevonden wordt, de derde DSR Top Fueler in 2013 gewoon aan de start verschijnt. Een rijder is nog niet bekend, al hoopt de bij Schumacher in dienst zijnde Tommy Johnson Jr., in 2011 in Europa actief voor Andersen Racing, uiteraard vurig op dit zitje. Bij DSR blijven de kersverse Top Fuel kampioen Antron Brown en Tony Schumacher aan. Matco Tools heeft deze week het sponsorcontract met DSR verlengd waardoor Brown zeker in dezelfde kleuren blijft rijden.
Worsham comeback
Grote wijzigingen bij Kalitta Motorsports. Tommy DeLago, de man die bij Don Schumacher Racing Matt Hagan in 2011 aan de Funny Car titel hielp, wordt in 2013 de crewchief van de Tequila Patrón Toyota van Alexis DeJoria. Hij vervangt Del Worsham, die op zijn beurt Jeff Arend aflost achter het stuur van de DHL Kalitta Motorsports Toyota Funny Car. Worsham zette na het behalen van de Top Fuel titel eind 2011 een punt achter zijn rijderscarrière, maar komt daar nu dus op terug. Voor Arend is geen plaats meer. Overigens is het sponsorcontract met DHL onlangs voor twee seizoenen verlengd.
Head
Chad Head neemt afscheid als ‘director of racing operations’ van Al-Anabi Racing om in dienst te treden bij Head Inc., het bedrijf van zijn vader Jim Head. Head Inc. is gespecialiseerd in het aanleggen van startbanen voor (militaire) vliegvelden en is daarmee zo succesvol dat eigenaar Head al jaren zonder hoofdsponsor een eigen (eerst Top Fuel en daarna) Funny Car team op de been kan brengen. De 39-jarige Chad Head krijgt naast een functie binnen Head Inc. de leiding over Head Racing en zal als alles volgens plan verloopt in 2013 ook het stuur van de Funny Car van zijn vader overnemen. Jim Head wordt dan crewchief. Chad Head deed al ervaring op achter het stuur van een onder andere een nostalgia Funny Car.