WTCC: Tom Coronel had zicht op meer tijdens FIA WTCC-races in Macau

Het FIA WTCC 2012 sloot traditioneel af met de dubbele race op het veeleisende stratencircuit van het Chinese Macau. Tom Coronel kende tijdens de tijdtraining voor deze laatste races van het Wereldkampioenschap Toerwagens niet alle geluk. Waar de 40-jarige coureur uit Huizen aanvankelijk op een tiende plaats in de eerste kwalificatie leek af te stevenen, viel hij door snellere tijden van twee anderen terug naar een twaalfde positie. Juist in de hectisch slotfase van die tijdtraining was er sprake van een rode-vlagsituatie. In zijn ultieme poging om de ROAL Motorsport BMW 320 TC nog iets verder naar voren te krijgen, werd de Nederlander gehinderd door merkgenoot Mehdi Bennani. Een gebroken aandrijfas maakte het vervolgens niet eenvoudiger en verklaarde de tegenvallende dertiende startpositie. Ervaringen uit het verleden leren dat inhalen op deze smalle en bochtige racepiste moeilijk is en dat er zeker in de beginfase altijd veel gebeurt. Deze editie vormde daar geen uitzondering op. In de eerste ronde na de rollende start raakten meerdere rijders elkaar en de eerste uitvallers waren een feit. Tom Coronel reed zonder schade langs de gestrande deelnemers en volgde als zevende en met een achterstand van een halve minuut de zes koplopers. Uitval van titelkandidaat Rob Huff in de vierde ronde maakte dat de ROAL Motorsport coureur nog een plek won en zesde werd. De tweede race begon met een stilstaande start en ook nu wist de Nederlander in de openingsfase gelijk drie plaatsen te winnen. In het lange lint bolides reed hij ronde na ronde als negende. Tot in ronde vijf één van de Chevrolets hard van de baan ging. Vrijwel op hetzelfde moment meldde de Nederlander zich met de BMW bij de box van ROAL Motorsport. Een groot stuk kunststof, afkomstig van één van de andere bolides, doorboorde de radiateur en daarmee raakte de motor oververhit. Deze tegenvallende uitslag veranderde niets aan de vijfde plaats die Tom Coronel in het Wereldkampioenschap bezet. Een titel die dit jaar door Rob Huff werd opgeëist.
Tekst en foto's: PR
Na afloop verklaarde Tom Coronel: “We kwamen hier dinsdagavond aan en na de nodige ceremonies op woensdag reden wij donderdag de eerste ronden. Dat ging lekker en we zaten er goed bij. Normaal is dit circuit mij goed gezind, maar tijdens de vrije training op vrijdag miste ik het gevoel met de auto. Wat veranderingen losten dat op en daarmee ging het beter.”
“Tijdens het eerste deel van de kwalificatie lag ik tiende, dus dat was voldoende. In het tweede deel was er in mijn snelle ronde sprake van een rode vlag en in de derde sessie werd ik zichtbaar afgehouden door Bennani. Hij is daar later voor bestraft, maar daarmee kwam ik niet meer van die dertiende plaats af. Om die reden zat er voor mij ook geen tweede kwalificatie in en ook geen goede positie voor de tweede race.”

“In Race 1 had ik een goede start en waar velen tegen elkaar aanreden in de bocht Lisboa had ik een mogelijkheid om er tussendoor te rijden. De kopgroep met zes man was toen al te ver weg en daarmee reed ik een eenzame race. Door het uitvallen van Huff won ik nog een plek en werd zesde.”
“Ook in de tweede race sneed ik goed door het veld, lag eerst tiende en even later negende. Ging lekker tot op het rechte stuk iemand van de baan vloog en ik wilde aanzetten om verder naar voren te rijden. Juist toen begonnen bij mij alle lampen te branden en de auto te glijden. Bij terugkomst in de pits bleek dat een groot stuk kunststof van één van de anderen door de voorbumper en de radiateur was geschoten. Daarmee verloor ik koelvloeistof en oververhitte de motor. Jammer, want er zat zeker meer in.”
“Terugkijkend op het hele seizoen stel ik vast dat het goed ging. Helaas niets kunnen winnen, hoewel dat er wel in zat. Twee keer zelfs! Nu vijfde in het kampioenschap, vorig jaar vierde. Tarquini was dit keer te snel en had misschien wat meer geluk. Maar met die vijfde plaats in het wereldkampioenschap kan ik prima leven. Ik was daarmee ook de snelste BMW-rijder van dit jaar. Uiteraard kijken we al naar volgend jaar. Er is over en weer gesproken tussen het ROAL Motorsport Team en mij. Alles is gericht op het continueren van die samenwerking en de eerste stappen worden momenteel gezet. Zeker ook omdat mijn trouwe sponsors hebben aangegeven te willen praten over een verdere samenwerking. Dat staat de komende tijd op de agenda. En zeker nu Chevrolet als fabrieksteam stopt, liggen er voor ons allemaal meer mogelijkheden. Het is geen makkelijke tijd en ik ben trots op de mogelijkheden die de sponsors mij telkens weer bieden. Laten we hopen dat wij die afspraken kunnen maken en afronden om er nog een jaar in het Wereldkampioenschap Toerwagens aan te kunnen koppelen!”
Uitslag Race 1: 1. Yvan Muller 9 ronden in 23:08,977 ; 2. Alain Menu op 0,915 (beiden Chevrolet Cruze 1.6 T); 3. Tiago Monteiro (Honda Civic) op 1,297; 4. Gabriele Tarquini (SEAT Leon WTCC) op 1,967, 5. Darryl O’Young (Chevrolet Cruze) op 11,519 en 6. Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) op 55,136.
Uitslag Race 2: 1. Alain Menu 11 ronden in 35:36,096 ; 2. Robert Huff op 0,320; 3. Yvan Muller 0,889 (allen Chevrolet Cruze); 4. Tiago Monteiro (Honda Civic) 9,015, 5. Darryl O’Young (Chevrolet Cruze) op 9,786 en Tom Coronel (ROAL MOTORSPORT BMW 320 TC) uitgevallen.
Eindstand na 24 races: 1. en wereldkampioen Robert Huff 413 punten; 2. Alain Menu 401 3. Yvan Muller 393; 4. Gabriele Tarquini 252 en 5. Tom Coronel 207.