Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Record aantal zeges voor Team Vodafone chassis. Van Gisbergen tweemaal 3e in Abu Dhabi

Team Vodafone-coureur Jamie Whincup behaalde voorafgaande aan de Formule 1 kwalificaties zijn 61e en 62e V8 Supercarzege. Niet alleen een mijlpaal voor Whincup maar ook voor zijn Team Vodafone Holden 888-023 chassis. De races in het voorprogramma van de F1 kennen alleen een Sprintformaat.

Tekst Willem J. Staat
Foto’s Team Vodafone, SBR, FPR, BJR Racing

start_abu_dhabi
Start in Abu Dhabi. Jamie Whincup is niet alleen succesvol, maar ook zijn auto. Die behaalde
zelfs meer overwinningen dan zijn coureur!!

Record aantal zeges voor Team Vodafone Holden chassis
Jamie Whincup behaalde op het Yas Marina circuit in Abu Dhabi een dubbelzege voor Triple Eight Team Vodafone. Maar sinds de introductie van het Australische toerwagenkampioenschap in 1960 beschikt Triple Eight Team Vodafone nu over het meest succesvolle toerwagenchassis. Het door Triple Eight Team Vodafone gebouwde chassis 888-023 behaalde maar liefst 101 overwinningen. In de eerste wedstrijd nam Whincup direct in Turn 9 de leiding van FPR-coureur Will Davison over. Met een voorsprong van vier seconden versloeg Whincup de Ford Performance Racing-coureur. In de tweede wedstrijd zegevierde een dominante Whincup. Zijn leiderspositie werd nimmer bedreigd.

Teamgenoot Craig Lowndes had in de eerste wedstrijd een uitstekende start. Hij maakte direct drie plaatsen goed. Maar in de tweede ronde moest Lowndes zijn zesde plek al aan de Toll HRT Holden van Garth Tander prijsgeven. Vervolgens ging Lowndes in de 8e ronde veel te wijd door Turn 8 en de FPR Ford Falcon van Mark Winterbottom profiteerde onmiddellijk. Lowndes eindigde als 8e. In de tweede wedstrijd kwam Lowndes als elfde over de streep.

Tweemaal podium voor Ford Performance Racing
Tweemaal kon FPR-coureur niet van zijn pole profiteren en moest de winst aan Jamie Whincup laten. In de eerste wedstrijd moest Davison zowel Whincup als Van Gisbergen voorbij laten. Laatstgenoemde moest later weer zijn positie prijsgeven. Aan het eind van de tweede wedstrijd beschikte Davison eigenlijk over hetzelfde tempo als Davison. Teamgenoot Mark Winterbottom moest zich in beide wedstrijd naar voren werken en eindigde resp. als zesde en vierde. In de eerste wedstrijd was David Reynolds bij een incident in de openingsfase betrokken en eindigde als dertiende. In de tweede wedstrijd deed de The Bottle O-FPR-coureur het beter. Hij ging als zevende over de streep.

Will Davison: “Hoewel de start goed aanvoelden waren ze gewoonweg niet goed genoeg. Jamie Whincup had eveneens twee goede starts maar zijn tempo was gewoon beter. In beide races voelde de auto goed aan maar ik had toch het idee dat we iets te kort kwamen. Mij hoor je niet klagen maar we waren gewoon niet snel genoeg. In een aantal bochten zijn we misschien sneller en met een paar kleine veranderingen kunnen we morgen de aanval inzetten!”

6-davison-ev13-12-04115
Tweemaal een tweede plek voor Will Davison met de FPR Ford Falcon.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet