Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DNRT

DNRT: Bouhuys en vader en zoons Bleekemolen winnen Zandvoort 500

finish

Kees Bouhuys en Michael, Sebastiaan en Jeroen Bleekemolen hebben met de Sotrax Porsche GT3 Cup de Zandvoort 500, de eerste wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013 op hun naam geschreven. De V8STAR van David Hart/Hoevert Vos voerde lange tijd het veld aan, maar moest zich in het laatste uur toch nog gewonnen geven. De combinatie Sven van Hulst/Bas van de Ven/Jan Joris Verheul passeerde met hun BMW 320D WTCC als derde de finish en pakte daarmee de winst in de Divisie II.

Tekst: Remco Scheelings
Foto’s: Erik van der Schaaff

Op Circuit Park Zandvoort ging vandaag het Winter Endurance Kampioenschap 2012-2013 van start met de Zandvoort 500. Hoewel het bij de kwalificatie nog droog was, begon het kort voor de start (12.00 uur) zachtjes te regenen. Vrijwel het gehele veld stond dan ook op regenbanden. Slechts drie auto’s waren met slicks uitgerust, waaronder de op een tweede startplaats staande Megane van Luc Braams/Duncan Huisman. Dit drietal moest dan ook meteen na de opwarmronde naar binnen voor regenbanden.

start
De start met in de pitstraat de Megane van Braams/Huisman. Michael Bleekemolen heeft de Porsche al de Tarzanbocht ingestuurd

In de Sotrax Porsche nam Michael Bleekemolen de start voor zijn rekening en hoewel hij goed weg was, moest Bleekemolen al snel de twee V8STAR’s met Max Braams en Hoevert Vos achter het stuur laten gaan. Op de steeds natter wordende baan was de vanuit de pits gestarte Huisman met de Megane met afstand de snelste man op de baan, terwijl de V8STAR’s meer moeite leken te hebben met de zware omstandigheden. Na een kleine 43 minuten rijden kon Huisman dan ook de koppositie overnemen van Vos, terwijl Michael Bleekemolen de met problemen kampende V8STAR van Max Braams naar de vierde plaats had weten te verdringen.

megane
Duncan Huisman was in de regen niet bij te houden

Na iets meer dan vijf kwartier waren de eerste reguliere pitstops achter de rug. Dat was echter ook het moment dat twee auto’s uit de topvier wegvielen. Meteen nadat Luc Braams het stuur had overgenomen van Huisman viel de leidende Megane stil en werd de pits binnengesleept. Gelijktijdig stuurde Pastorelli de V8STAR de pitbox in om daar ook niet meer uit te komen. Daarmee ging Bouhuys, die het stuur had overgenomen van Michael Bleekemolen aan de leiding, gevolgd door David Hart en de BMW320D WTCC van Sven van Hulst/Bas van de Ven/Jan Joris Verheul, tevens leider in de Divisie II. In Divisie III was de leiding op dat moment in handen van Dennis Houweling/Sheila Verschuur nadat de in het eerste uur leidende Clio van Dennis de Borst/Melvin de Groot een bezoek had gebracht aan de grindbak.

vos_hart
De V8START van David Hart en Hoevert Vos

Al snel na de pitstops wist Hart de leiding van Bouhuys over te nemen en een gat te slaan. In het tweede uur stopte het echter ook met regenen, al was overschakelen naar slicks nog niet aan de orde. Na twee uur en een kwartier stuurde Bouhuys met inmiddels meer dan een minuut achterstand op Hart vanaf een tweede plaats de Sotrax Porsche de pits in om het stuur over te geven aan Sebastiaan Bleekemolen. Hoewel Bleekemolen in het begin een kleine drie seconden per ronde van de achterstand wist goed te maken, bleek de V8STAR van Vos, die het stuur had overgenomen van Hart, toch zoveel snelheid in huis te hebben, dat het gat dat even 20 seconden bedroeg weer twee seconden per ronde opliep.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet