Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Eerste shake-down Nissan V8 Altima op Calder Park

De gloednieuwe Nissan V8 Supercar onderging vanochtend vroeg zijn vuurdoop op het circuit van Calder Park nabij Melbourne.

Tekst Willem J. Staat
Foto: Kelly Racing

v8_supercar_shakedown
Na de presentatie, de eerste shakedown van de Nissan V8 Supercar. Misschien een project
voor Nissan Nederland om nauwlettend te volgen?

Eerste shake down Nissan V8 Altima
Terwijl het team van Kelly Racing aan de eerste trainingen in Abu Dhabi deelnam onderwiep teameigenaar Todd Kelly, die overigens met een schouderblessure kampt, de gloednieuwe V8 Nissan Altima aan zijn eerste shake-down. Daarna nam Nathan Pretty het stuur over. Tevens had het team een Holden Commodore als vergelijkingsmateriaal meegenomen. Deze werd bestuurd door James Brock.

De VK56 DE liep op de dynometer sinds 4 september zonder problemen, maar ook op het circuit liep de gloednieuwe Nissan-motor als een zonnetje.

Todd Kelly: “Voor Nissan Motorsport was dit een grote dag waar wij lang op gewacht hebben. Wij zijn heel druk geweest met de bouw van de auto en op tijd voor de presentatie klaar te krijgen. Vandaar hebben we direct doorgewerkt om de eerste shakedown te kunnen doen. Tot nu toe hebben wij weinig rust gehad.

De Altima deed het fantastisch. Ik sprong in de auto en reed slechts drie rondjes. Ik heb mijn voet op de koppeling gezet, de auto in zijn versnelling gezet, banden opgewarmd en na één ronde vol op het gas. Ik hoorde de motor opkomen en liet twee grote zwarte strepen op het rechte stuk achter toen ik wegreed. Erg onrealistisch. Voor de eerste keer kwam het bij mij op dat dit toch wel “een erg indrukwekkend project” was. En toen ik eenmaal reed werd ik toch wel een klein beetje emotioneel. Voor de rest van de dag heb ik aan de pitmuur gestaan. Ik kan nauwelijks wachten om terug naar de werkplaats te gaan om alle data te vergelijken.

Vanwege het weer moest de shakedown een dag uitgesteld worden. Maar hier waren de condities perfect. Die auto reed probleemloos. We hebben niet aan de auto hoeven te veranderen. Wij konden hem zo weer inladen. Op dit moment bevindt de auto zich nog niet echt op racespecificatie. Voor aërodynamische tests is de wielophanging totaal verschillend. Ik sneed de bochten niet al te diep aan om aan te voelen wat de auto nu werkelijk zou doen. Bovendien kan ik momenteel maar met één arm sturen.

De dwars geplaatste versnellingsbak en de koppeling voelen totaal anders aan. Sinds dat ik met eenzitters geracet heb is dit een totaal andere auto.

Wij hebben nu een paar dagen de tijd om de final touch aan de auto aan te brengen. Vervolgens gaat de auto volgende week naar de V8 Supercar-organisatie. En tot aan de “aero-test” is dit voorlopig het laatste dat wij van de auto zien.”







Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet