Supercar Challenge: Jeroen den Boer winnaar. Diederick Sijthof en Barry Maessen kampioen
Jeroen den Boer heeft de Supercar Challenge powered by Dunlop zijn pole position omgezet in een klinkende overwinning. De BMW-coureur leidde van start tot finish, en zag zijn overwinning ondanks resultaatseconden de hele race niet in gevaar komen. Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden op de tweede plaats, voor Roger Grouwels in de Mosler MT900 van Team RaceArt. Diederick Sijthoff werd vijfde, en stelde met deze klassering zijn kampioenschap in de Super GT-divisie veilig. Barry Maessen kroonde zich in de GT-divisie met een eerste plaats tot kampioen, en in de GTB-divisie was de strijd om het kampioenschap uitermate spannend. In deze divisie wonnen Jacky van der Ende en Nelson van der Pol, maar de aandacht ging vooral uit naar kampioenschapskandidaten Kees Kreijne, Erol Ertan en het duo Wijnen/Frijns.
Tekst en foto's: Supercar Challenge
Diederick Sijthoff had in de Super GT-divisie de beste start en dook voor Peter Versluis de eerste bocht in, met daarachter Wolf Nathan. De start van de race ging niet voor iedereen goed, want Jan Versluis, Berry van Elk en Rob Kamphues kwamen in de eerste bocht met elkaar in aanraking. Kamphues en Versluis konden hun weg vervolgen, maar Berry van Elk kwam vast te staan in het grind. Toch bleek Jan Versluis niet helemaal schadevrij door de eerste bocht te zijn gekomen, want de Ferrari van Versluis legde hierna een groot oliespoor op de baan. De wedstrijdleiding besloot hierna om de race met technisch code rode stil te leggen, zodat dit oliespoor bestreden kon worden.
Tijdens code rood ontstond er een onduidelijke situatie voor Peter Versluis, die op de startgrid dacht doorgestuurd te worden door een marshall en zodoende de startgrid verliet. Dit was echter niet toegestaan waarna Versluis de pitstraat in werd geroepen. Een onduidelijke situatie volgde, waarbij uiteindelijk werd besloten dat Peter Versluis bij de herstart van de race uit de pitstraat moest starten.
Bij de herstart had ditmaal Jeroen den Boer de beste start, met daarachter de ETEC-Viper met Philippe Ribbens achter het stuur en Diederick Sijthoff in de Corvette C6.R GT1. Achter Sijthoff lag Bert Longin op de vierde plaats, Wolf Nathan op positie vijf en Alex van ’t Hoff op positie zes. Alex van ’t Hoff viel bij deze groep al na de tweede ronde weg, want Van ’t Hoff moest zijn Corvette met een lekke band langs de kant zetten.
Daarnaast bleek Philippe Ribbens een valse start te hebben gemaakt. De Viper-coureur had door het wegvallen van Berry van Elk de positie voor zich vrij op de startgrid en had die positie van Van Elk al voor het doven van de lichten ingenomen. Ribbens kreeg voor deze valse start een tijdstraf van tien seconden, die na de race bij de uitslag zou worden opgeteld.
Jeroen den Boer kon tot aan de pitstops een tiental seconden uitlopen op Philippe Ribbens, die achtervolgd werd door Diederick Sijthoff. Sijthoff kon zelfs vlak voor de pitstops de tweede positie overnemen van Philippe Ribbens, en leek hierdoor al op rozen te zitten om het kampioenschap van de Super GT-divisie binnen te halen.
Ook na de pitstops lag Jeroen den Boer nog op de eerste plaats, maar daarachter was Diederick Sijthoff door zijn resultaatseconden teruggevallen naar de vijfde positie. Robert de Graaff was hierdoor op de tweede positie komen te liggen, voor Roger Grouwels en Peter Versluis. Den Boer kon ook na de pitstops door constante rondetijden zijn voorsprong verder uitbreiden.
De overwinning ging dus naar Jeroen den Boer, voor Robert de Graaff en Philippe Ribbens, die ondanks hun tijdstraf de tweede plaats behielden. Daarachter eindigde Roger Grouwels op de derde plaats, en eindigde Peter Versluis ondanks zijn start vanuit de pitstraat op positie vier.
Diederick Sijthoff werd vijfde, en behaalde daarmee genoeg punten om het kampioenschap binnen te halen van de Super GT-divisie. De Corvette-coureur mag zich na zijn kampioenschap in 2011 ook in 2012 kampioen van de Super GT-divisie van de Supercar Challenge noemen!