Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
BOSS GP

Marijn van Kalmthout behaalt fraaie BOSS GP-zege op Imola

480_ceasar_kalmthout-1

Marijn van Kalmthout had afgelopen weekend op het circuit van Imola de snelheid in de BOSS GP wederom goed te pakken. De rappe Hoofddorper reed op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in de eerste race naar een fraaie zege. Slechts een klapband weerhield hem in de tweede heat van een nieuwe overwinning. Ondanks deze pech, keek Van Kalmthout tevreden terug. "Op dit legendarische circuit mogen racen, is echt super!’’

Tekst: Marc Kok
Foto's: Fabiola Forchini / Michael Kavena (Pixel Boulevard - Creative Studio)

Hoewel Marijn van Kalmthout dit seizoen niet alle races in de BOSS GP in actie is gekomen, heeft hij in 2012 wederom goede resultaten geboekt. Nadat hij op Zandvoort een eerste en tweede stek had gescoord en in Dijon tot twee runner-up-posities was gekomen, liet de racende Ford-dealer ook in Imola tijdens de finaleraces van het BOSS GP-seizoen zijn snelheid zien.

480_startopstelling_kalmthout-6

Flink aan de bak
Hoewel meervoudig BOSS GP-kampioen Klaas Zwart tijdens de Luigi Musso Historic Grand Prix afwezig was (Van Kalmthout: ‘Klaas reed niet omdat hij, naar ik vernomen heb, zijn Jaguar tijdens een test op Ronda had gecrasht’), kende de Hoofddorper flink wat tegenstand. Vooral de Oostenrijkers Ingo Gerstl en Bernd Herndlhofer hadden in hun GP2-bolides met bouwjaar 2005 de smaak te pakken. Dus moest Van Kalmthout in zijn uit 1997 daterende Benetton Formule 1 flink aan de bak.

480_vonken_kalmthout-5

Race 1
"Ik had in de kwalificatie de tweede tijd gereden. Gerstl had de pole, terwijl Herndlhofer vlak achter me zat op P3’’, zag Van Kalmthout. Na de start van de eerste race reden de rappe mannen ook in deze volgorde over de vermaarde baan. "Gerstl sloeg in het begin een gaatje van twee seconden, maar vervolgens was ik elke ronde een paar tienden sneller. Daardoor liep ik langzaam maar zeker naar ‘m toe. Totdat hij plotseling de pitstraat in reed en ik de kop greep. Gerstl dacht dat hij de zwarte vlag had gekregen, maar die bleek voor iemand anders te zijn bedoeld. Hij had dus helemaal niet naar binnen gehoeven’’, aldus Van Kalmthout, die vervolgens een fraai gevecht moest voeren met Bernd Herndlhofer. "In de laatste ronde was het echt superclose. Hij zat vlak achter me en we gingen beiden vol voor de winst. Uiteindelijk maakte Bernd in de chicane een foutje en sloeg ik een beslissend gat. Met een verschil van 1,4 seconde won ik de mooie wedstrijd.’’
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet