V8 Supercars: Zege voor Davison/Salo. Van Gisbergen/Bleekemolen 9e!
De tweede V8 Supercarwedstrijd in Surfer’s Paradise verliep met aanmerkelijk minder drama’s dan de eerste. De wedstrijd werd gewonnen door de FPR Falcon van Will Davison/Mika Salo die op een alternatieve strategie reden. Jeroen Bleekemolen heeft zijn V8 Supercardebuut dit weekend met twee Top 10 klasseringen uitstekend afgesloten.
Prachtige slotfase in Surfer's Paradise. Een alternatieve strategie helpt Davison aan de zege.
Tekst: Willem J. Staat
Foto: PR
Zege voor Davison/Salo. Van Gisbergen/Bleekemolen 9e
Het toucheren van de bandenstapel in de 11e ronde leverde Will Davison geluk op. Daardoor kwam de FPR Falcon op een alternatieve strategie waarvan het team later in de wedstrijd profiteerde. Daardoor reed Mika Salo een dubbele stint. Jamie Whincup kon met een tweede plek zijn puntenvoorsprong in het kampioenschap vergroten. Salo reed zelfs 22 ronden meer dan van hem verwacht werd.
Ondanks de interventie van een safetycar in de slotfase slaagde de Team Vodafone-coureur er niet meer in om de kop te grijpen en eindigde met Sebastien Bourdais als tweede. Een uitstekend weekend voor Triple Eight Engineering. De tweede FPR-Falcon eindigde met Mark Winterbottom en Will Power als derde. Winterbottom blijft met zijn tweede plaats wel druk uitoefenen op Whincup. Tevens won Sebastien Bourdais de Dan Wheldon Trophy. Een prijs die ter beschikking wordt gesteld voor de best presterende buitenlandse rijder.
Peter Kox liet met zijn DJR-Falcon bij de start de motor afslaan en werd bijna van achteren geraakt door teammaat Gianni Morbidelli die hem nog net kon ontwijken. Later raakte Morbidelli de muur. Met de zege van de FPR-Falcon kwam er een einde aan de elf races lang durende hegemonie van Triple Eight Team Vodafone.
Jeroen Bleekemolen maakte een uitstekend V8 Supercar-debuut. De Nederlander eindigde samen met Shane van Gisbergen tweemaal in de top 10. Jeroen nam de openingsstint voor zijn rekening en kon geruime tijd de zesde plek bezetten. Na de reguliere stop viel de SBR Ford Falcon naar de 17e plek terug. Shane van Gisbergen wist na de 89e ronde nog veel terrein goed te maken en eindigde als negende. Met twee Top 10 klasseringen kan Jeroen over een uitstekend V8 Supercardebuut spreken. De wedstrijd telde in totaal vijf safetycarfases.
(Later meer)
Uitslag
1. 6 Trading Post FPR Ford Will Davison / Mika Salo Falcon FG alle 102 ronden
2. 1 TeamVodafone Jamie Whincup / Sebastian Bourdais Commodore VE2
3. 5 Orrcon Steel FPR Ford Mark Winterbottom / Will Power Falcon FG
4. 47 Lucky 7 Racing Tim Slade / David Brabham Falcon FG
5. 2 Holden Racing Team Garth Tander / Ryan Briscoe Commodore VE2
6. 888 TeamVodafone Craig Lowndes / Richard Lyons Commodore VE2
7. 66 Supercheap Auto Racing Russell Ingall / Peter Dumbreck Commodore VE2
8. 4 Irwin Racing Lee Holdsworth / Simon Pagenaud Falcon FG
9. 9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen / Jeroen Bleekemolen Falcon FG
10. 14 Lockwood Racing Fabian Coulthard / Nicolas Minassian Commodore VE2
Prachtige slotfase in Surfer's Paradise. Een alternatieve strategie helpt Davison aan de zege.
Tekst: Willem J. Staat
Foto: PR
Zege voor Davison/Salo. Van Gisbergen/Bleekemolen 9e
Het toucheren van de bandenstapel in de 11e ronde leverde Will Davison geluk op. Daardoor kwam de FPR Falcon op een alternatieve strategie waarvan het team later in de wedstrijd profiteerde. Daardoor reed Mika Salo een dubbele stint. Jamie Whincup kon met een tweede plek zijn puntenvoorsprong in het kampioenschap vergroten. Salo reed zelfs 22 ronden meer dan van hem verwacht werd.
Ondanks de interventie van een safetycar in de slotfase slaagde de Team Vodafone-coureur er niet meer in om de kop te grijpen en eindigde met Sebastien Bourdais als tweede. Een uitstekend weekend voor Triple Eight Engineering. De tweede FPR-Falcon eindigde met Mark Winterbottom en Will Power als derde. Winterbottom blijft met zijn tweede plaats wel druk uitoefenen op Whincup. Tevens won Sebastien Bourdais de Dan Wheldon Trophy. Een prijs die ter beschikking wordt gesteld voor de best presterende buitenlandse rijder.
Peter Kox liet met zijn DJR-Falcon bij de start de motor afslaan en werd bijna van achteren geraakt door teammaat Gianni Morbidelli die hem nog net kon ontwijken. Later raakte Morbidelli de muur. Met de zege van de FPR-Falcon kwam er een einde aan de elf races lang durende hegemonie van Triple Eight Team Vodafone.
Jeroen Bleekemolen maakte een uitstekend V8 Supercar-debuut. De Nederlander eindigde samen met Shane van Gisbergen tweemaal in de top 10. Jeroen nam de openingsstint voor zijn rekening en kon geruime tijd de zesde plek bezetten. Na de reguliere stop viel de SBR Ford Falcon naar de 17e plek terug. Shane van Gisbergen wist na de 89e ronde nog veel terrein goed te maken en eindigde als negende. Met twee Top 10 klasseringen kan Jeroen over een uitstekend V8 Supercardebuut spreken. De wedstrijd telde in totaal vijf safetycarfases.
(Later meer)
Uitslag
1. 6 Trading Post FPR Ford Will Davison / Mika Salo Falcon FG alle 102 ronden
2. 1 TeamVodafone Jamie Whincup / Sebastian Bourdais Commodore VE2
3. 5 Orrcon Steel FPR Ford Mark Winterbottom / Will Power Falcon FG
4. 47 Lucky 7 Racing Tim Slade / David Brabham Falcon FG
5. 2 Holden Racing Team Garth Tander / Ryan Briscoe Commodore VE2
6. 888 TeamVodafone Craig Lowndes / Richard Lyons Commodore VE2
7. 66 Supercheap Auto Racing Russell Ingall / Peter Dumbreck Commodore VE2
8. 4 Irwin Racing Lee Holdsworth / Simon Pagenaud Falcon FG
9. 9 SP Tools Racing Shane van Gisbergen / Jeroen Bleekemolen Falcon FG
10. 14 Lockwood Racing Fabian Coulthard / Nicolas Minassian Commodore VE2