Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Repco Supercars Championship

V8 Supercars: Team Vodafone-coureur Jamie Whincup wint adembenemendeBathurst 1000 thriller!



Pech voor Tander/Percat
De Bathurst 1000 kende een rustig begin waarbij de polesittende FPR Ford Falcon van de combinatie Will Davison direct de leiding nam met daarachter de SBR Ford Falcon van Shane van Gisbergen. In de 20e ronde moest er voor de eerste maal geneutraliseerd worden. 17 ronden later zorgde Toll Holden-coureur Nick Percat voor de tweede. De winnaar van vorig jaar schampte de muur en liep daarbij een losbungelend rechter voorwiel op. Hoewel Percat nog wel op eigen kracht de pits kon bereiken was de winnende combinatie uit 2011 volledig kansloos geworden.

lowndes_3e
Mooie derde plaats voor Craig Lowndes. Maar velen hadden kritiek op het beleid
van de wedstrijdleiding. Triple 888 bevoordeeld?


Om kampioenschapspunten te vergaren kwam Garth Tander met de TWR Holden nog even kort op de baan maar gaf uiteindelijk definitief op. In de 50e ronde crashte de DJR Ford Falcon van Steve Owen van de baan en zorgde eveneens voor het nodige oponthoud. Ook Fabian Coulthard zag een goede klassering in rook opgaan nadat zijn co-rijder David Besnard in de grindbak verdween. Besnard kon met veel achterstand zijn weg vervolgen.

Bandenproblemen
De wedstrijd op Bathurst kende de nodige bandenproblemen. Meerdere deelnemers moesten een “out-of-sequence”pitstop maken. De SBR Ford Falcon van Shane van Gisbergen kwam na een reguliere stop al na 8 ronden binnen. Bij FPR heerste er chaos. Het team werd met een penalty bestraft nadat de Falcon met doordraaiende wielen opgekrikt stond. Dit is reglementair verboden. McIntyre kreeg hiervoor een penalty opgelegd. Ook bij Craig Lowndes verliep de stop totaal niet reglementair maar de organisatoren lieten de Triple Eight Holden Commodore gewoon onbestraft. Vooral het niet bestraffen van de pitstop van Craig Lowndes riep via Twitter veel weerstand op.

Veteraan Greg Murphy reed een schitterende inhaalwedstrijd en reed in het middelste gedeelte zelfs van de 28e naar de 10eplek maar moest achter Shane van Gisbergen met een dertiende plek genoegen nemen. Nadat SBR No 9 Falcon “out of sequence” kwam was men geen factor in de wedstrijd meer.

(Later meer!)

Uitslag

1 TeamVodafone Paul Dumbrell / Jamie Whincup Commodore VE2 - 06:16:01:3304 161 ronden
2 52 The Bottle-O Racing Team Dean Canto / David Reynolds Falcon FG - 06:16:01:6433 161 ronden
3 888 TeamVodafone Craig Lowndes / Warren Luff Commodore VE2 142 - 06:16:10:1189 161
4 22 Holden Racing Team Cameron McConville / James Courtney Commodore VE2 137 - 06:16:10:8345 161 ronden
5 34 Fujitsu Racing GRM Michael Caruso / Greg Ritter Commodore VE2 - 06:16:12:4332 161 ronden
6 19 Tekno Autosports Jonathon Webb / Scott McLaughlin Commodore VE2 - 06:16:19:5156 161 ronden
7 47 Lucky 7 Racing Tim Slade / Andrew Thompson Falcon FG - 06:16:22:3738 161 ronden
8 4 Irwin Racing Lee Holdsworth / Craig Baird Falcon FG - 06:16:29:0058 161 ronden
9 66 Supercheap Auto Racing Russell Ingall / Christian Klein Commodore VE2 - 06:16:43:3869 161 ronden
10 17 Team Norton DJR Alex Davison / James Moffat Falcon FG - 06:16:46:1079 161 ronden


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet