Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Div: Red Camel-SEAT-team scoort goed in 24U Silverstone

120924_britcar24h_seat_pitlane
De Red Camel-SEAT liep probleemloos op Silverstone

Toegegeven, de 24-uursrace van Silverstone heeft niet de bekendheid, laat staan het prestige als vergelijkbare evenementen in Le Mans, Francorchamps of op de Nürburgring. Toch heeft ook de ‘Britcar 24 Hours’, zoals de officiële naam van het evenement luidt, zijn vaste schare liefhebbers. Met Cor Euser Racing en Red Camel Racing stonden er het afgelopen weekeinde twee Nederlandse teams aan de start. De Lotus Evora van Cor Euser en zijn teamgenoten Prewitt, Briody, Rich en McKinnon haalde de eindstreep niet vanwege een defecte versnellingsbak. De Red Camel-SEAT Leon TDI van Ivo Breukers, Henk Thijssen en Bert de Heus daarentegen deed het meer dan uitstekend: het trio eindigde in het veld van 33 deelnemende teams op een zeer verdienstelijke vierde plaats algemeen en als eerste in de klasse.


Tekst: René de Boer
Foto's: PR


“We hebben een prachtige race gereden”, meldde Ivo Breukers na afloop van de wedstrijd. Voor hem was het al zijn zesde lange-afstandsrace van dit jaar, na de eerdere 24-uursraces van Dubai, Daytona, de Nürburgring en Barcelona en de 12 Uur van Bathurst. “Eigenlijk hebben we geen enkel noemenswaardig probleem gehad, behalve een lekke band en een keer een gaspedaal dat we moesten vervangen. In de slotfase hebben we bovendien wat extra olie in de versnellingsbak gegooid, maar dat was meer uit voorzorg. Voor de rest was het een race uit het boekje!”

120924_britcar_24h_seat_team
Henk Thijssen, Bert de Heus en Ivo Breukers (vlnr) hadden na afloop wat te vieren

Het werd nog even spannend, toen het drie uur en een kwartier voor het einde van de race begon te regenen. Bert de Heus zat op dat moment achter het stuur van de SEAT, maar het was nog te vroeg voor een rijderswissel, omdat de maximale stintduur in Silverstone drie uur bedraagt. Vandaar dat hij ondanks de regen nog zes ronden doorreed op slicks, waarna Ivo Breukers de laatste drie uur voor zijn rekening kon nemen en de auto over de eindstreep bracht. “De auto was bloedsnel, zeker in de nacht. Ik ben nog nooit zo snel dor Becketts en Maggotts gereden”, aldus een duidelijk enthousiaste Breukers.

Ook Cor Euser kwam, voor het eerst sinds zijn zware crash tijdens de Supercar Challenge op Zolder in juli, weer eens in actie, zij het alleen tijdens de kwalificatie. “Het ging gelukkig goed”, aldus de Brabander. Bij de Formido Finaleraces wil hij weer aan de Dutch GT-races deelnemen. Op Silverstone strandde de Lotus Evora van zijn team voortijdig. “Al na zeven ronden kregen we van de technici van Lotus het advies om de auto een centimeter lager te zetten, maar daardoor nekte de wielophanging uit, zoals dat heet, met als gevolg dat er rechts voor een draagarm brak. Dat kostte al met al zo’n 40 minuten. Gaandeweg de race werkten we ons weer op en om drie uur in de nacht waren we alweer zesde algemeen, maar toen bleef de versnelling vastzitten, eenzelfde probleem dat ons ook in Dubai al tot opgave dwong”, verklaarde Euser. “En dat terwijl dezelfde auto eerder deze maand in Barcelona wel zonder problemen de race uitreed, en de bak daarna is gereviseerd. Maar goed, de snelheid zit er in ieder geval in, dat is positief.”

Uitslag:
1. Abra/Poole/Bardwell/Symons, BMW E46 GTR, 564 r. in 24.01:07,807
2. West/Wall/Brown/Cripps, Aston Martin Vantage GT3, op 4 ronden
3. Holmgaard/Jensen/Johansson, Aston Martin GT4, op 37 ronden
4. Breukers/Thijssen/De Heus, SEAT Leon 2.0 TDI, op 42 ronden
5. Spencer/Cassar/Lewis/Petit, SEAT Leon Supercopa, op 47 ronden
Uitgevallen: Euser/Prewitt/Briody/Rich/McKinnon, Lotus Evora (versnellingsbak)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet