Dutch GT: Ferdinand Kool en Jan Joris Verheul op pole

De weersomstandigheden waren bepalend voor de uitkomst van de beide HDI-Gerling Dutch GT Championship kwalificaties. De eerste sessie begon droog maar werd natgeregend. De tweede begon nat maar er kwam langzaam een droge lijn. Ideale omstandigheden dus voor de beste gokkers onder de coureurs.
Tekst: Matthé IJzerman
Foto's: Chris Schotanus, Co van der Gragt, Bart Buijs en Klaas Norg

Jan Joris Verheul was perfect in de tweede sessie. Terwijl de concurrentie nog de ontwikkelingen voor een laatste aanval afwachtte ging de HDI-Gerling coureur alvast op slicks de baan op. Die was nog veel te nat want waar hij op regenbanden 2.04 neerzette kwam hij in eerste instantie niet verder dan 2.08. “Het bleek heel erg moeilijk temperatuur in de slicks te krijgen. Ik was met mijn laatste ronde begonnen toen Nicky (Catsburg) eraan kwam. Omdat ik nog geen grip had liet ik hem voorbij. Maar ineens kregen mijn banden geweldig veel grip. Ik stoof Nicky weer voorbij en wilde juist een ultieme snelste ronde gaan neerzetten toen we al afgevlagd werden. Toen had ik al de snelste tijd. Wow, wat een gave ronde was dat”, glunderde de pole-houder voor de sprintrace van morgen. Overigens hebben de M3’s nu wat bredere achterbanden gekregen en volgens Verheul gaat het daardoor niet sneller maar bouwen die 300-er banden in de race minder snel af. “Dat gaan we zeker in de vijftig minutenrace merken”, voorspelt hij.

Corvette-kamp ligt goed op koers
Ferdinand Kool, met Phil Bastiaans, Henry Zumbrink, Nicky Catsburg en Ricardo van der Ende de grootste titelkandidaat, sloeg ijskoud toe in zijn eerste sessie. De Corvette rijdt met 55 kilo succesgewicht maar dat is volgens Kool geen nadeel op een natte baan. “We hebben met deze temperaturen serieus last van onderstuur maar met dat extra gewicht op de vooras wordt dat deels gecompenseerd. Je hebt op deze Avons maar een rondje voor een snelle tijd en daarin ging echt alles perfect. Ik ben er heel erg blij mee”, aldus de pole-houder voor de race van vanmiddag. Opvallend was ook de vierde tijd voor Christiaan Frankenhout, die de plaats van Mathijs Harkema heeft ingenomen, nu die te druk is met het opzetten van zijn bedrijf. Frankenhout is dus meteen snel, ondanks dat hij nog geen meter met de Corvette in de regen had gereden. “Het is even wennen, zeker ook omdat ik destijds in het GT4 met Michelins reed. De Avons zijn duidelijk anders, hebben minder grip. Bovendien bleef ik ruim binnen de grenzen van wat ik denk dat je met deze auto kunt doen. Maar ik ga uiteraard geen risico’s nemen”. Henry Zumbrink vergiste zich in de omstandigheden. Hij had op regenbanden de snelste tijd achter zijn naam staan maar omdat de baan opdroogde kwam hij toch binnen om slicks te halen. Te laat, zo bleek want die kreeg hij niet meer op tijd op temperatuur.

De eerste ronden voor Phil
Phil Bastiaans gaat met 1 punt voorsprong op Ferdinand Kool aan de leiding en treft vanmiddag zijn concurrent in de eerste sprintrace op de eerste startrij. De kampioen van 2010 weet wat hem te doen staat: “Ik moet in de eerste twee ronden zien toe te slaan en aan de leiding zien te komen. Op droog is mijn Porsche snel genoeg. Bovendien mag ik in de beide races op vier nieuwe banden rijden want ik heb ook die van Jan erbij gekregen. Die rijdt op mijn gebruikte. Ik denk dat het een leuke en vooral spannende race gaat worden”.

Dat laatste is ook zeker het geval voor Thomas Arends, die met zijn Nissan 370Z vanaf de vijfde plaats van start zal gaan. Een gelukje maar wel verdiend. “Ik ging al heel snel op slicks naar buiten en mijn tijd heeft heel lang bovenaan gestaan. Pas op het laatste doken er nog een paar op nieuwe regenbanden onderdoor. Maar vijfde is al heel leuk. Of ik ooit met auto’s achter me ben gestart? Nee, nog nooit, dus dat gaat ook een hele belevenis worden”. Tim Coronel glom ook tevreden. Hij was derde in Q2. “Een kwestie van op het juiste moment met nieuwe regenbanden buiten zijn”, verklaarde hij. Bij Sandor van Es ging dat juist fout want hij kwam net te laat op nieuwe regenbanden de baan op waardoor hij na zijn out-lap niet meer op tijd bij de startlijn was. Overigens staan de Nissans er nu veel beter voor. Het ABS-probleem is opgelost. “Tijdens de test op Hockenheim had Bosch een hele vrachtwagen met testapparatuur mee. Daar hebben ze alles geregistreerd en ze kwamen toen pas achter het probleem. De Nissan heeft zijn ABS-sensor op het cardan zitten maar onder race-omstandigheden ontstaat daar toch een zekere speling waardoor de ABS-computer verkeerde waarden krijgt en op tilt slaat. Het probleem is nu ondervangen met individuele sensoren op de achterwielen. Bovendien hebben we nu een betere achtervleugel en is de auto veel meer in balans. We zijn niet snel genoeg voor een kwalificatie maar de auto moet het onder raceomstandigheden juist wel heel erg goed gaan doen”, voorspelt Bertus Sanders

Filmpje
Blijft over het Racing Team Holland by Ekris, waar Nicky Catsburg de schlemiel was. Hij reed de tweede sessie en daarin zette hij in de laatste ronde de tweede tijd neer. Maar die werd hem afgenomen omdat er bij het banden wisselen teveel mensen aan zijn auto zouden hebben gewerkt.

De straf werd uitgedeeld op basis van een bij de wedstrijdleiding aangeleverd videofilmpje en niet op basis van een constatering door een judge of fact in de pitstraat. Een interessante ontwikkeling zullen we maar zeggen. Gelukkig wist Ricardo van der Ende met zijn derde tijd voor race 1 zijn kampioenskansen nog goed in stand te houden. “Bij de rijdersbriefing is ons verzekerd dat er vandaag ‘een beetje’ naar het rijgedrag zal worden gekeken”, zo werd ons daar ook nog meegedeeld.

Waar de Lotus van Cor Euser de grote afwezige is – de auto was al verhuurd voor een race in Barcelona voordat de gewijzigde datum van deze race bekend was – is Martijn Tijhof met de door Musch Autosport in Italië aangekochte BMW M3 GT4 een welkome nieuwkomer. Tijhof won in 2010 de Dunlop Drivers Cup, een promotiecampagne, en reed in 2011 in het DNRT met een BMW E36 M3, plus het WEC. En nu meteen in het HDI-Gerling Dutch GT Championship! “Ja, dat gaat heel snel. Maar Derek Musch, waarmee ik al een tijdje samenwerk, wilde absoluut de stap naar de GT 4-klasse maken. Het valt me niet tegen maar we hebben nog een hele weg te gaan. Ook met het leren van de techniek”. Dat bleek wel want doordat er een simpele overdrukafsluiter in het koelwaterexpansietankje te vast zat liep de koelvloeistof eruit en met een warmlopende motor besloot het team van deelname aan Q2 af te zien.
Uitslag Qualifying 1 Dutch GT Championship
Trophy of the Dunes, zaterdag 22 september 2012
1. Ferdinand Kool, (Day V Tec) Corvette C6, 2:00.956
2. Phil Bastiaan, (Porsche Centrum Zuid) Porsche 911 GT4 +0.290
3. Ricardo van der Ende, (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +0.373
4. Christiaan Frankenhout, (Day V Tec) Corvette C6 +0.596
5. Thomas Arends, (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +2.221
6. Pieter Christiaan van Oranje, (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +2.547
7. Kelvin Snoeks, (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4 3.033
8. Marcel Nooren, (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 +3.203
9. Sandor van Es, (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +7.116
10. Luc Braams, (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro +7.922
11. Max Braams, (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro +8.163
12. Martijn Tijhof, (Musch Motorsport) BMW M3 GT4 +8.817
Uitslag Qualifying 2 Dutch GT Championship
Trophy of the Dunes, zaterdag 22 september 2012
1. Jan Joris Verheul (HDI-Gerling - Ekris Motorsport) BMW M3 GT4, 2:01.955
2. Henry Zumbrink (Day V Tec) Corvette C6 +0.610
3. Tim Coronel (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +1.472
4. Paul Vahstal (Day V Tec) Corvette C6 +1.486
5. Ronald Morien (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro +1.719
6. Bernhard van Oranje (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +1.867
7. Maik Barten (SFL Performance Team) BMW M3 GT4 +2.190
8. Bertus Sanders (Nissan GT Academy Team) Nissan 370 Z +2.674
9. Jan Lammers (Porsche Centrum Eindhoven) Porsche 911 GT4 +2.771
10. Nick Catsburg (Racing Team Holland) BMW M3 GT4 +2.902
11. Duncan Huisman (Las Moras Racing Team) Chevrolet Camaro - geen tijd
12. Martijn Tijhof, (Musch Motorsport) BMW M3 GT4 – geen tijd