BE Trophy: Simul-Systermans-Bollen winnen eerste editie 8 Uur van Mettet

Na de redelijke natte 3000 KM van Francorchamps, gaven de rijders en teams afspraak voor een zonnige, maar ook gedeeltelijke nachtelijke 8 Uur van Mettet. Op het Mickey Mouse-circuit van Mettet beleefde de Be Trophy alleszins een geslaagde confrontatie die uiteindelijk winst zou opleveren voor Simul-Systermans-Bollen.
Na het eendjes-vissen, werd de startgrid voor de ontmoeting in Mettet bepaald door een spelletje vogelpik ! Bij Kronos Events doet men werkelijk alles om de onderlinge sfeer in de paddock van de Be Trophy extra op te vrolijken. In het raken van de roos, toonden Simul-Systermans-Bollen zich als de besten voor het wegkapen van de pole position, voor Lémeret-Vercammen-Coppieters-Vaxelaire-Wouters (CarPass Live Racing Experience).

In de start zorgde evenwel guest Vangysegem voor de grootste verrassing door achter het stuur van de bolide van Techno Pneus de leiding te nemen van de kleurrijke meute. Ook zijn teammaats Furlotti, Oancea en Carere kweten zich goed van hun taak, maar de leiders van de 3000 KM slaagden er niet veel later in om orde op zaken te stellen. Viron-Richard-Engisch-Orgeval (Delahaye RT/Rétrodor) stonden aldus bovenaan het klassement, voor Magnoni-Portatadino (Nova Race Poenan), Crosset-Gressens (Amusement Park), Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing) en Quede-Abrahams-Nahon-Van Dalen-Mondron (AC Motorsport 1).
De mechaniek zag af…
Op het korte tracé zorgden de gekozen strategiën en het ballet van de pitstops voor een boeiend verloop en het bepalen van de eerste hiërarchie ! Ondanks het vallen van een koelere avond, werd de mechaniek danig op de proef gesteld en vielen er slachtoffers te betreuren. Zoals de Italianen Magnoni-Portatadino, die geveld werden door turbo van hun Be Cox, terwijl Delahaye RT/Rétrodor kostbare tijd verloor door problemen met de remmen.

Ondertussen tekenden de mannen van het Mc Donald’s Racing, Bouillon-Tavernier-Van Oppens, voor een regelmatige wedstrijd : met nog twee uur te gaan, reden zij in 3de stelling, en geholpen door de problemen van Crosset-Gressens (overhitte motor) konden zij zich in de schaduw nestelen van Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing).
Toch hadden de leiders alle redenen om uit te kijken naar de geblokte vlag: "Wij hadden een mooie voorsprong, maar helemaal gerust waren er niet in", stelde Michel Simul. "In de eerste ronden konden wij het ritme van de kopmannen niet volgen, omdat we problemen hadden met de remmen. Een steen of een ander brokstuk moet een onderdeeltje hebben beschadigd, waardoor we sukkelden met de remkrachtverdeling. Na verloop van tijd verdween dat euvel, maar we waren opgelucht dat we de race in 1ste positie konden volmaken."
André Lotterer als supporter !
Eind goed al goed voor de uittredende kampioenen van het Colson Racing, die met de zege aanknoopten. Achter hen werd er met getrokken messen gevochten voor de 2de plaats tussen Bouillon-Tavernier-Van Oppens (McDonald’s Racing) en Crosset-Gressens (Amusement Park), hetgeen aan de eindmeet werd beslecht met een luttel verschil van niet meer dan vijf seconden.
Viron-Richard-Engisch-Orgeval (Delahaye RT/ Rétrodor) redden de meubelen met een 4de plaats voor Lémeret-Vercammen-Coppieters-Vaxelaire-Wouters (CarPass Live Racing Experience), de winnaars in het klassement van de Be Twin. Zij konden alvast rekenen op de morele steun van niemand minder dan André Lotterer, de winnaar van de 24 Uren van Le Mans ! "Ik ken André zeer goed van de tijd dat ik met zijn vader bij RAS Sport nog samenwerkte", stelt Marc “MW Racing” Wouters. "Sindsdien zijn wij in contact gebleven en even leek het erop dat hij achter het stuur van de Be Twin was gekropen, maar uiteindelijk verkoos hij aan de kant toe te kijken. Het zal misschien voor een volgende keer zijn…"
Een beetje verder in de hiërarchie vonden we Mezquita-Krueger-Marcelli (Team Mezquita AC Motorsport) op de 2de plaats in Be Twin, die nipt Ryheul-Vankeirsblick-Thewissen-Barette (Pitstop Racing Events) versloegen voor de 6de plaats algemeen van deze 8 Uur van Mettet. Een eersteling in de BE Trophy, maar zeker niet de laatste keer…
In het kampioenschap doet het Delahaye RT/Rétrodor een goede zaak, door de leiding te bewaren, voor de winnaars van Mettet.
Uitslag 8 uur van Metter
1. Simul-Systermans-Bollen (Colson Racing) 356 ronden
2. Bouillon-Van Oppens-Tavernier (McDonald’s Racing) op 6 ronden
3. Crosset-Gressens (Amusement Park)
4. Viron-Richard-Engisch-Orgeval (Delahaye RT-Rétrodor)
5. Lémeret-Vercammen-Coppieters-Vaxelaire-Wouters (CarPass Live Racing Experience) op 24 ronden, winnaars in Be Twin
6. Mezquita-Krueger-Marcelli (Team Mezquita AC Motorsport) op 29 ronden
7. Ryheul-Vankeirsbilck-Thewissen-Barette (Pitstop Racing Events)
8. Magnoni-Portatadino (Nova Race Poenan) op 80 ronden
9. Dupont-Koning-Fisette-Dubuc-Eeckhout (CRBS AC Motorsport) op 105 ronden
10. Denis-Delhaye-Saboundjian (Of Course) op 120 ronden
Kampioenschap:
1. Delahaye RT/Retrodor 265
2. Colson Racing 222,5
3. Amusement Park 213
4. McDonalds’s Racing 187
5. GDL Racing 178
6. CarPass Live RE – 176,5