V8 Supercars: Eerste Nissan V8 motoren bij Kelly Racing gearriveerd
Kelly Racing heeft gisteren de eerste gloednieuwe V8 Nissan motoren in ontvangst genomen. De officiële benaming van de V8 Supercar-‘spec”-motor luidt dan ook VK56DE.
Tekst Willem J. Staat
Foto: Nissan
De eerste V8 Supercar-motoren staan sinds gisteren bij Kelly Racing in de werkplaats!
Eerste V8 Nissan Motoren bij Kelly Racing gearriveerd
Kelly Racing heeft gisteren de eerste nieuwe V8 Supercar-racemotoren van Nissan(NISMO) uit Japan ontvangen. De VK56DE unit wordt in een groot aantal Infiniti modellen gebruikt. Voor de V8 Supercarseries heeft men bij Nissan de cilinderinhoud teruggebracht naar 5L.
In tegenstelling tot de Holden en Ford motoren waarbij men gebruik maakt van twee kleppen per cilinder en “pushrod cam” technologie maakt de Nissan motor gebruik van vier kleppen per cilinder. Deze motor wordt overigens ook in de GT Nissan GT-R gebruikt en is met een elektronische MoTEC ECU brandstofinjectie uitgerust. Omdat de Nissan-motor ten opzichte van de concurrentie een voordeel heeft wordt de V8 Supercar-organisatie nauw samengewerkt om de balans in evenwicht te houden. De motor levert bij 7500 t.p.m. ongeveer 650 pk. en staat daarbij op gelijke voet met de V8’s van Ford en Holden.
Kelly Racing zal in 2013 met Nissan fabrieksondersteuning maar liefst vier auto’s inzetten. Op dit moment wordt er bij Kelly Racing hard gewerkt aan de fine-tuning van de aërodynamica. De eerste test met de V8 Supercar Altima wordt in oktober verwacht. Zoals bekend maakt het nieuwe V8 Supercars-reglement gebruik van “single-control” chassis. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2013 alle chassis onderhuids vrijwel identiek zijn.
Tekst Willem J. Staat
Foto: Nissan
De eerste V8 Supercar-motoren staan sinds gisteren bij Kelly Racing in de werkplaats!
Eerste V8 Nissan Motoren bij Kelly Racing gearriveerd
Kelly Racing heeft gisteren de eerste nieuwe V8 Supercar-racemotoren van Nissan(NISMO) uit Japan ontvangen. De VK56DE unit wordt in een groot aantal Infiniti modellen gebruikt. Voor de V8 Supercarseries heeft men bij Nissan de cilinderinhoud teruggebracht naar 5L.
In tegenstelling tot de Holden en Ford motoren waarbij men gebruik maakt van twee kleppen per cilinder en “pushrod cam” technologie maakt de Nissan motor gebruik van vier kleppen per cilinder. Deze motor wordt overigens ook in de GT Nissan GT-R gebruikt en is met een elektronische MoTEC ECU brandstofinjectie uitgerust. Omdat de Nissan-motor ten opzichte van de concurrentie een voordeel heeft wordt de V8 Supercar-organisatie nauw samengewerkt om de balans in evenwicht te houden. De motor levert bij 7500 t.p.m. ongeveer 650 pk. en staat daarbij op gelijke voet met de V8’s van Ford en Holden.
Kelly Racing zal in 2013 met Nissan fabrieksondersteuning maar liefst vier auto’s inzetten. Op dit moment wordt er bij Kelly Racing hard gewerkt aan de fine-tuning van de aërodynamica. De eerste test met de V8 Supercar Altima wordt in oktober verwacht. Zoals bekend maakt het nieuwe V8 Supercars-reglement gebruik van “single-control” chassis. Dit betekent dat vanaf 1 januari 2013 alle chassis onderhuids vrijwel identiek zijn.