V8 Supertourers: Zware concurrentie voor Jeroen Bleekemolen bij NZ debuut V8 Supertourers
A.s. weekend maakt Jeroen Bleekemolen als voorproefje op de Gold Coast 600 zijn debuut in de NZ V8 Supertourers, een gloednieuwe V8 klasse in Nieuw Zeeland die eerder dit jaar van start ging. Op de inschrijvingslijst staan 20 auto’s met 40 coureurs vermeld. Sinds de WTCC Endurance-en BMW M3 tijd in de tachtiger en negentiger jaren heeft men in Nieuw Zeeland geen startvelden meer van dit formaat gekend vermelden de organisatoren niet zonder trots.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s V8 Supertourers NZ. Jeroen Bleekemolen

De NZ V8 Supertourerklasse waarin Jeroen Bleekemolen dit weekend aan de start
verschijnt. Ogenschijnlijk weinig verschil met de Australische V8 Supercars.
Nader bekeken, de NZ V8 Supertourers
De NZ V8 Supertourers is een gloednieuwe klasse die dit jaar voor het eerst van start ging. In principe is het een soort Silhouetteklasse waarbij de bodypanelen van de populaire Holden en Ford Falcon modellen gebruikt worden. Maar volgens de organisatie van de NZ V8 Supertourers mogen er ook BMW of Toyota-bodies gebruikt worden. Tot op heden heeft geen enkel team van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Alle chassis zijn door het Australisch Pace Innovations gebouwd. Deze firma is eigendom van Paul Ceprnich.
Tevens zijn alle bolides van dezelfde 7L motor voorzien. Deze afkomstig van PBC(Performance Build Centre) in het Amerikaanse Michigan. Deze motoren worden ook in de GT Mosler gebruikt. In principe valt het NZ-concept een beetje te vergelijken met de Argentijnse Super TC 2000-Series, waar men van een Radical-motor gebruik maakt. Maar de NZV8 Supertourers staat qua gedrag echter veel dichter bij de populaire V8 Supercars in Australië.
De organisatoren hebben het seizoen in twee segmenten verdeeld. In het eerste segment stonden er vier in Hampton Downs, Ruapuna, Manfield en nogmaals Hampton Downs op het programma. Deze wedstrijden werden gewonnen door Greg Murphy, Fabian Coulthard, Jonny Reid en Scott McLaughlin. De eerste drie coureurs behoeven voor de trouwe autosport.nl lezer waarschijnlijk geen nadere introductie meer. Dat de eerste twee wedstrijden door V8 Supercoureurs uit Australië gewonnen werden leidde gedurende de afgelopen periode een beetje tot politieke wrijving tussen beide organisaties.

De Holden waarmee oud F3 Masters-winnaar Christian Klien zal uitkomen.
Zoals gezegd is het seizoen onderverdeeld in vier Sprintwedstrijden en drie Endurance-evenementen. Het wedstrijdweekend bestaat uit twee kwalificatiesessies. Beide coureurs mogen aan de eerste sessie deelnemen. De tweede rijder mag alleen aan de tweede kwalificatiesessie deelnemen. Deze tijden bepalen de gridposties voor beide wedstrijddagen. De wedstrijdafstand van beide races bedraagt 200 km. Tussen de 30e en 40e ronde is de pitwindow open. Dan vindt de verplichte rijderswissel plaats. Evenals in het DTM mogen alleen de banden gewisseld worden. Bijtanken is niet toegestaan.
Tekst Willem J. Staat
Foto’s V8 Supertourers NZ. Jeroen Bleekemolen

De NZ V8 Supertourerklasse waarin Jeroen Bleekemolen dit weekend aan de start
verschijnt. Ogenschijnlijk weinig verschil met de Australische V8 Supercars.
Nader bekeken, de NZ V8 Supertourers
De NZ V8 Supertourers is een gloednieuwe klasse die dit jaar voor het eerst van start ging. In principe is het een soort Silhouetteklasse waarbij de bodypanelen van de populaire Holden en Ford Falcon modellen gebruikt worden. Maar volgens de organisatie van de NZ V8 Supertourers mogen er ook BMW of Toyota-bodies gebruikt worden. Tot op heden heeft geen enkel team van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Alle chassis zijn door het Australisch Pace Innovations gebouwd. Deze firma is eigendom van Paul Ceprnich.
Tevens zijn alle bolides van dezelfde 7L motor voorzien. Deze afkomstig van PBC(Performance Build Centre) in het Amerikaanse Michigan. Deze motoren worden ook in de GT Mosler gebruikt. In principe valt het NZ-concept een beetje te vergelijken met de Argentijnse Super TC 2000-Series, waar men van een Radical-motor gebruik maakt. Maar de NZV8 Supertourers staat qua gedrag echter veel dichter bij de populaire V8 Supercars in Australië.
De organisatoren hebben het seizoen in twee segmenten verdeeld. In het eerste segment stonden er vier in Hampton Downs, Ruapuna, Manfield en nogmaals Hampton Downs op het programma. Deze wedstrijden werden gewonnen door Greg Murphy, Fabian Coulthard, Jonny Reid en Scott McLaughlin. De eerste drie coureurs behoeven voor de trouwe autosport.nl lezer waarschijnlijk geen nadere introductie meer. Dat de eerste twee wedstrijden door V8 Supercoureurs uit Australië gewonnen werden leidde gedurende de afgelopen periode een beetje tot politieke wrijving tussen beide organisaties.

De Holden waarmee oud F3 Masters-winnaar Christian Klien zal uitkomen.
Zoals gezegd is het seizoen onderverdeeld in vier Sprintwedstrijden en drie Endurance-evenementen. Het wedstrijdweekend bestaat uit twee kwalificatiesessies. Beide coureurs mogen aan de eerste sessie deelnemen. De tweede rijder mag alleen aan de tweede kwalificatiesessie deelnemen. Deze tijden bepalen de gridposties voor beide wedstrijddagen. De wedstrijdafstand van beide races bedraagt 200 km. Tussen de 30e en 40e ronde is de pitwindow open. Dan vindt de verplichte rijderswissel plaats. Evenals in het DTM mogen alleen de banden gewisseld worden. Bijtanken is niet toegestaan.