Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: De spectaculairste race van het jaar (lang)

480_start_4949
Altijd een prachtig moment als zo'n 11.000 pk van de 22 DTM-auto's in beweging komen

De kleding is weer redelijk droog, de vrachtwagens zijn vertrokken richting de Duitse ‘Heimat’ (of de Belgische, voor het RBM-BMW-team) en in het rennerskwartier worden in vlot tempo de indrukwekkende hospitality-units afgebroken. De Zandvoortse DTM-ronde is weer in de boeken. Audi had een glansrijke drievoudige overwinning te vieren, Mercedes-Benz en BMW hielden de schade nog enigszins beperkt. De race was spectaculair, wat niet in de laatste plaats te danken was aan het wisselvallige weer. Dan blijkt inhalen in de DTM op Zandvoort opeens prima te functioneren. AUTOSPORT.NL blikt terug op de DTM-race - volgens velen de spectaculairste van het jaar tot nu toe.

Tekst: René de Boer
Foto's: Co van der Gragt, Klaas Norg, Willem J. Staat


480_mortara_5230
Edoardo Mortara kan worden toegevoegd aan het ilustere gezelschap van DTM-winnaars op Zandvoort

‘Audi meldet sich zurück’. ‘Für Audi scheint in der DTM wieder die Sonne’. ‘Dreimal Audi in Zandvoort’. ‘Mortara gibt das Tempo vor’. ‘Mortaras perfekter Tag’. ‘Dreifach-Triumph für die Ingolstädter’. ‘Audis dominieren’. ‘Das Siegerpodest gehört Audi’. ‘Audi in den Dünen nicht zu schlagen’. ‘Audi ist wieder da’. Zomaar een paar kopregels uit de Duitse dagbladpers van maandagochtend. Mortara en Audi, daar gaat het om. Het Beierse merk domineerde de DTM-race op Zandvoort, en de Italiaanse coureur in het bijzonder. Mortara, die in 2010 in de Formule 3 Euro Serie al een keer op Zandvoort won, werd op het podium vergezeld door zijn merkgenoten Mike Rockenfeller, de Zandvoort-winnaar van vorig jaar, en Mattias Ekström, die in 2002, 2004 en 2008 op Zandvoort had gewonnen.

480_champagne_0541
Lang geleden dat er drie Audi-coureurs met champagne konden spuiten

Meer dan welkom

Voor Audi was de overwinning meer dan welkom. In de eerste helft van het DTM-seizoen liepen de zaken bepaald niet naar wens voor de Beierse brigade, die er niet in slaagde om de nieuwe A5 DTM optimaal te laten functioneren, met name in combinatie met de voor dit seizoen aanmerkelijk grotere Hankook-DTM-racebanden. Weliswaar won Edo Mortara op de Red Bull Ring, maar in de andere races (Hockenheim, Lausitz, Brands Hatch, Norisring) liep Audi achter de feiten aan. Er werden al vergelijkingen getrokken met Opel, dat in de jaren 2001 tot en met 2005 ook structureel te langzaam was en geen rol van betekenis kon spelen in de DTM. De druk op Audi nam toe, niet in de laatste plaats ook van binnenuit, want gezien de forse budgetten die er in de toerwagens worden geïnvesteerd, moet er natuurlijk wel worden gepresteerd. Zeker nadat aartsrivaal en streekgenoot BMW (voor Audi een soort van rode lap, veel meer dan Mercedes-Benz, maar omgekeerd Audi voor BMW evenzeer) nota bene al de tweede wedstrijd sinds de terugkeer in de DTM won.

480_juichen_0498
Voor racewinnaar Mortara viel er heel wat te juichen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet